Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nina Kristiansen

Jeg tar en del forskjellig kosttilskudd - og lurer på om jeg overdriver bruken. Er det farlig å ta for mye, evt. hva bør jeg ikke ta for mye av og hva skjer med overskuddet? Nedenfor har jeg listet opp innholdet i de tablettene jeg tar, og det er fint hvis jeg kan få noen tips om det er noe jeg kan / bør kutte ut og om jeg trenger noe ekstra. Jeg har ikke så veldig variert kosthold, men selvsagt vet jeg at det også er viktig... Natur omega – 4 kapsler daglig I nnhold pr. dagsdose: Omega 3 808 mg Omega 6 524 mg Omega 9 296 mg Vitamin E 15 mg Juice + (grønnsaksblanding) - 2 kapsler daglig Innhold pr. dagsdose: Vit. C 50 mg Vit. E 26 mg Vit. A 1500 ug Folsyre 200 ug Juice + (fruktblanding) – 2 kapsler daglig Innhold pr. dagsdose: Vit. C 150 mg Vit. E 20 mg Vit. A 1300 ug Folsyre 150 ug Bio Calsium + D3 og K - 2 tabletter daglig Innhold pr. dagsdose: Vit. K 70,0 ug Vit. D 10,0 ug Kalsium 1000,0 mg Vitamineral fra Vitaplex – 11 vitaminer og 6 mineraler 1 tablett pr dag – 100% dekning av dagsbehov Vit. A 800 ug Vit. D 5 ug Vit. E 10 mg Vit. C 60 mg B1 1,4 mg B2 1,6 mg Niacin 18 mg Pantotensyre 6 mg B6 2 mg Folsyre 200 ug B12 1 ug Kobber 2 mg Jod 150 ug Sink 15 mg Mangan 2,5 mg Krom 50 ug Selen 50 ug Ginseng Forte - 1 kapsel pr dag Ginsengekstrakt 400 mg I tillegg tar jeg Prosan hvitløkskapsler - men disse inneholder ingenting annet enn 50 mg hvitløkekstrakt

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340808-kosttilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble helt håpløst å lese, legg inn _to_ linjeskift mellom hvert kosttilskudd så det havner under hverandre og blir lesbart, her på dol funker det ikke mer bare ett linjeskift dessverre.

Men hvorfor tar du så mye? Det er mye bedre å spise mer variert istedet...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340808-kosttilskudd/#findComment-2876727
Del på andre sider

Gjest Nina Kristiansen

Det ble helt håpløst å lese, legg inn _to_ linjeskift mellom hvert kosttilskudd så det havner under hverandre og blir lesbart, her på dol funker det ikke mer bare ett linjeskift dessverre.

Men hvorfor tar du så mye? Det er mye bedre å spise mer variert istedet...

Hei, takk for svar.

Jeg fikk ikke til det med linjeskift uansett hvor mye jeg prøvde (her går det riktignok) - og nå vet jeg ikke hvordan jeg kan redigere det. Så jo at det var slitsomt å lese.

Vel, det med å spise variert er vanskelig for meg. Ender opp med brødskive med gulost til frokost og lunsj, og noe lettvint når jeg kommer hjem.. Har prøvd, men det sklir ut hele tiden, og ekstra tiltak så lenge jeg bare skal lage mat til meg selv - derfor kompenserer jeg med kosttilskudd....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340808-kosttilskudd/#findComment-2876783
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

Jeg fikk ikke til det med linjeskift uansett hvor mye jeg prøvde (her går det riktignok) - og nå vet jeg ikke hvordan jeg kan redigere det. Så jo at det var slitsomt å lese.

Vel, det med å spise variert er vanskelig for meg. Ender opp med brødskive med gulost til frokost og lunsj, og noe lettvint når jeg kommer hjem.. Har prøvd, men det sklir ut hele tiden, og ekstra tiltak så lenge jeg bare skal lage mat til meg selv - derfor kompenserer jeg med kosttilskudd....

Frosne grønnsaker er ypperlig - like sunt som friske også sies det. :o) Ha noen poser i fryseren, noen minutter i kokende vann eller i microen så er det ferdig. Et eple etter lunsjen og et glass juice til frokost også så er du oppe i mange av de anbefalte 5 om dagen. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340808-kosttilskudd/#findComment-2876806
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg orker dessverre ikke regne sammen mengden av det du tar i døgnet, men vær nå klar over at vitaminene A, D, E og K er fettløselige. D.v.s de lagres i kroppen, og for store mengder er uheldig, og kan gi forgiftning.

Vit. B og C er vannløselig, og skylles ut av kroppen. Men store mengder C kan gi nyrestein og krystaller i urinen.

Du skal også passe på balansen mellom Omega 3 og Omega 6, da de to har ulike virkninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340808-kosttilskudd/#findComment-2876810
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

Mange gode tips fra Lillemus.

Tenk at du skal spise frukt eller grønnsaker til hvert måltid. Foreksempel gulrøtter etter frukosten. Salat til lunsj. Mellommåltid med et eple og litt nøtter. Grønnsaker til middagen. Frukt i tillegg til kveldsmaten. Eller lag deg en smoothie.

Det er vel opplest og vedtatt at mat er best.

Selv tar jeg tran og en multivitaminpille beregnet for transpisere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340808-kosttilskudd/#findComment-2876813
Del på andre sider

Annonse

Frosne grønnsaker er ypperlig - like sunt som friske også sies det. :o) Ha noen poser i fryseren, noen minutter i kokende vann eller i microen så er det ferdig. Et eple etter lunsjen og et glass juice til frokost også så er du oppe i mange av de anbefalte 5 om dagen. :o)

Takk - det var et godt forslag - skal notere meg det:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340808-kosttilskudd/#findComment-2876825
Del på andre sider

''Natur omega – 4 kapsler daglig I nnhold pr. dagsdose: Omega 3 808 mg Omega 6 524 mg Omega 9 296 mg Vitamin E 15 mg''

Omega-6 får vi i oss nok av via mat. For store doser kan gi betennelsestilstander - så jeg ville valgt et omega-3 tilskudd uten omega-6 i seg.

''Juice + (grønnsaksblanding) - 2 kapsler daglig Innhold pr. dagsdose: Vit. C 50 mg Vit. E 26 mg Vit. A 1500 ug Folsyre 200 ug''

Aner ikke hva dette er. Hva er produktnavnet?

''Juice + (fruktblanding) – 2 kapsler daglig Innhold pr. dagsdose: Vit. C 150 mg Vit. E 20 mg Vit. A 1300 ug Folsyre 150 ug''

Hvorfor tar du begge disse "juice-kapslene"?

''Bio Calsium + D3 og K - 2 tabletter daglig Innhold pr. dagsdose: Vit. K 70,0 ug Vit. D 10,0 ug Kalsium 1000,0 mg''

Ok.

''Vitamineral fra Vitaplex – 11 vitaminer og 6 mineraler 1 tablett pr dag – 100% dekning av dagsbehov Vit. A 800 ug Vit. D 5 ug Vit. E 10 mg Vit. C 60 mg B1 1,4 mg B2 1,6 mg Niacin 18 mg Pantotensyre 6 mg B6 2 mg Folsyre 200 ug B12 1 ug Kobber 2 mg Jod 150 ug Sink 15 mg Mangan 2,5 mg Krom 50 ug Selen 50 ug''

Vitaplex er ikke av de bedre vitamineralene. Mange bare bæsjer dem ut, fordi de er så hardt sammenpresset at de ikke løser seg skikkelig opp i mage/tarmkanalen...

''Ginseng Forte - 1 kapsel pr dag Ginsengekstrakt 400 mg''

Ginseng bør ikke kvinner ta så mye av, og skal man bruke det, så bare i svært korte perioder om gangen (1-2 uker).

''I tillegg tar jeg Prosan hvitløkskapsler - men disse inneholder ingenting annet enn 50 mg hvitløkekstrakt''

Helt ok.

Jeg synes du skal kutte ut de juce-kapslene og ginsengen.

Skift ut oljen med et omega-3 produkt uten omega-6.

Skift ut vitamineralen med ett som er mer biotilgjengelig. Kan anbefale Solaray sin.

Ellers vil jeg, som Lillemus, anbefale deg å spise litt frukt/grønt til hvert måltid. Det er ikke så vanskelig å få til. Paprika på osteskiva, agurk på. Grønnsaker til middagen, frukt som mellommåltid og etter frokost f.eks - og du er i mål :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340808-kosttilskudd/#findComment-2876827
Del på andre sider

Gjest Nina Kristiansen

''Natur omega – 4 kapsler daglig I nnhold pr. dagsdose: Omega 3 808 mg Omega 6 524 mg Omega 9 296 mg Vitamin E 15 mg''

Omega-6 får vi i oss nok av via mat. For store doser kan gi betennelsestilstander - så jeg ville valgt et omega-3 tilskudd uten omega-6 i seg.

''Juice + (grønnsaksblanding) - 2 kapsler daglig Innhold pr. dagsdose: Vit. C 50 mg Vit. E 26 mg Vit. A 1500 ug Folsyre 200 ug''

Aner ikke hva dette er. Hva er produktnavnet?

''Juice + (fruktblanding) – 2 kapsler daglig Innhold pr. dagsdose: Vit. C 150 mg Vit. E 20 mg Vit. A 1300 ug Folsyre 150 ug''

Hvorfor tar du begge disse "juice-kapslene"?

''Bio Calsium + D3 og K - 2 tabletter daglig Innhold pr. dagsdose: Vit. K 70,0 ug Vit. D 10,0 ug Kalsium 1000,0 mg''

Ok.

''Vitamineral fra Vitaplex – 11 vitaminer og 6 mineraler 1 tablett pr dag – 100% dekning av dagsbehov Vit. A 800 ug Vit. D 5 ug Vit. E 10 mg Vit. C 60 mg B1 1,4 mg B2 1,6 mg Niacin 18 mg Pantotensyre 6 mg B6 2 mg Folsyre 200 ug B12 1 ug Kobber 2 mg Jod 150 ug Sink 15 mg Mangan 2,5 mg Krom 50 ug Selen 50 ug''

Vitaplex er ikke av de bedre vitamineralene. Mange bare bæsjer dem ut, fordi de er så hardt sammenpresset at de ikke løser seg skikkelig opp i mage/tarmkanalen...

''Ginseng Forte - 1 kapsel pr dag Ginsengekstrakt 400 mg''

Ginseng bør ikke kvinner ta så mye av, og skal man bruke det, så bare i svært korte perioder om gangen (1-2 uker).

''I tillegg tar jeg Prosan hvitløkskapsler - men disse inneholder ingenting annet enn 50 mg hvitløkekstrakt''

Helt ok.

Jeg synes du skal kutte ut de juce-kapslene og ginsengen.

Skift ut oljen med et omega-3 produkt uten omega-6.

Skift ut vitamineralen med ett som er mer biotilgjengelig. Kan anbefale Solaray sin.

Ellers vil jeg, som Lillemus, anbefale deg å spise litt frukt/grønt til hvert måltid. Det er ikke så vanskelig å få til. Paprika på osteskiva, agurk på. Grønnsaker til middagen, frukt som mellommåltid og etter frokost f.eks - og du er i mål :)

Takk for svar:-)

Juice + heter bare Juice +, og skal dekke et dagsbehov for frukt og grønt. Skal også se på Omega 6 inntaket, og evt. bytte ut disse.

Takk også for anbefaling av vitaminer:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340808-kosttilskudd/#findComment-2876873
Del på andre sider

Takk for svar:-)

Juice + heter bare Juice +, og skal dekke et dagsbehov for frukt og grønt. Skal også se på Omega 6 inntaket, og evt. bytte ut disse.

Takk også for anbefaling av vitaminer:-)

De Juice + inneholdt ikke noe spesielt av noe spesielt - så de mener jeg du bare kaster bort penger på :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340808-kosttilskudd/#findComment-2876878
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...