Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Røde kåper er jo veldig moderne nå, men om om den skal vare i 10 år ville jeg valgt noe mer nøytralt.

Du sier sort er safe, men ikke alle kler sort. Sort ser dessuten fort litt skittent og ustelt ut, i så måte er mørk brunt et sikrere valg. Jeg tror jeg ville valgt mørk brunt, evt. noe spettet à la tweed.

Fotsid høres voldsomt ut, men lurt med noe litt langt, særlig om du i stor grad skal bruke kåpen til "pent".

Ellers tror jeg ikke du skal tenke alt for konkret på hvordan det skal se ut - det er vanskelig nok å finne en pen kåpe som sitter pent, om den ikke også skal fylle diverse klare kriterier du har satt opp på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De litt lavere finner nok lettere fotside kåper :-)

Nemlig;-)

Skrevet

Jo, men ikke sånn vanlig jakke-hette. Jeg mener en sånn stor hette, som blir liggende som en krage når du har den av.

Alternativt en stor pelskrage, ikke sånn vanlig jakke-krage, men en pen krage i en farge som bryter med kåpe-fargen (og kanskje er den tilsvarende rundt ermene, mansjettene) - som du kan stramme rundt halsen så du ikke må ha skjerf f.eks.

Enig i at en stor fin hette kan være veldig elegant på en fin kåpe - gjerne med en pelskant og i en utforming/materiale slik at den legger seg pent når den er nede. Fordelen med hette på 'finkåpa' er at det virker som om det *alltid* er både vind, snø og regn hvis jeg skal på fin-fest og har satt opp håret så godt jeg kan. Da er det greit med en stor hette som kan trekkes over hodet uten å gnukke sveisen istykker...

Skrevet

Jeg har faktisk en mørk lilla kåpe. Hadde aldri kjøpt den om ikke noen hadde nærmest "prakket" den på meg i butikken. Da jeg først prøvde den var den faktisk kjempelekker!

Hadde aldri trodd jeg skulle kjøpe en kåpe som ikke var brun, svart eller rød.

Jeg hadde allerede svart og rød kåpe, så jeg var egentlig på utkikk etter en i brun, da vi fant den mørke lilla kåpa...

Nå er jeg glad for at jeg lot meg overtale til å prøve den.

Så vær åpen, så kanskje du finner den perfekte kåpen uten at du vet nøyaktig hvordan den ser ut på forhånd!

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Nei, kanskje du har rett... Men vil ikke en rund person bare se rundere ut om det ikke er innsvinget da? Litt innsving, men uten å være trang kanskje?

Jeg er rund og ser best ut i rette modeller, men det er jo sikkert individuelt det. Om en har store og små bryster, er høy eller lav osv osv. Tar jeg på meg 'telt' derimot, ser jeg kjempediger ut.

Skrevet

Jeg er rund og ser best ut i rette modeller, men det er jo sikkert individuelt det. Om en har store og små bryster, er høy eller lav osv osv. Tar jeg på meg 'telt' derimot, ser jeg kjempediger ut.

Det er nok innviduelt ja. Det beste er jo at man trives selv med det man går med. :0)

• 2 uker senere...
Skrevet

Svart er jo deifinitvt mest anvendelig, men jeg har en halvlang rød jakke som jeg er veldig glad i - og bruker til pent. Det er litt ok å se bra ut med ytterklær på også, og ikke bare gå i ett med mørket :)

Men jeg ville gått for en nesten fotsid kåpe, hvertfall godt nede på leggen, fortrinnsvis dobbeltknappet så det ikke trekker kald luft inn foran - og knapper til litt over midt på låret omtrent. Stor pelskrage eller hette, så du kan snøre den tett sammen i halsen - og ikke trenger lue om det er veldig kaldt. Hette er snillere mot fest-hår :)

Innsvinget i livet, ikke for trang så du ikke kan ha normale klær under, ikke for korte ermer når du strekker armene frem - og ikke for smal over ryggen. Litt a-formet "skjørt", så du ikke må trippe når du går - og kan gå i trapper uten å falle eller tråkke på den.

Og det var alt ;)

Måtte lete frem det gamle innlegget mitt om ny kåpe. Har du tips til hvor i Oslo jeg skal gå for å kikke?

Er det noen greie butikker på det kjøpesenteret rett ved Oslo S? Tenkte å holde meg i sentrum, ikke opp til Majorstua.

Persille1365381127
Skrevet

Måtte lete frem det gamle innlegget mitt om ny kåpe. Har du tips til hvor i Oslo jeg skal gå for å kikke?

Er det noen greie butikker på det kjøpesenteret rett ved Oslo S? Tenkte å holde meg i sentrum, ikke opp til Majorstua.

Oh, vanskelig spørsmål....

Det er i hvertfall en butikk på baksiden av NAF-huset, det er rett ved Oslo S. Overfor Oslo City - og det er sikkert noe på Oslo City også... Og så ligger det en overfor Stortinget om jeg ikke husker feil, på venstre side av Spikersuppa når du står med ryggen mot Stortinget. Ellers vet jeg ikke om det kan være noe på Byporten? Det er kanskje det du mener med "kjøpesenteret på Oslo S"?

Det er alt jeg kommer på i farten :)

Skrevet

Oh, vanskelig spørsmål....

Det er i hvertfall en butikk på baksiden av NAF-huset, det er rett ved Oslo S. Overfor Oslo City - og det er sikkert noe på Oslo City også... Og så ligger det en overfor Stortinget om jeg ikke husker feil, på venstre side av Spikersuppa når du står med ryggen mot Stortinget. Ellers vet jeg ikke om det kan være noe på Byporten? Det er kanskje det du mener med "kjøpesenteret på Oslo S"?

Det er alt jeg kommer på i farten :)

Jeg trasket rundt i to timer for å finne lang kåpe - eneste butikk jeg fant med lang kåpe var på Dollarosa på Gunerius, men den var ikke min stil (litt for militær med mange blanke knapper).

Alle de andre var bare til midt på låret, bare litt lenger enn jakka jeg har fra før.... Har hodt av en svart slik en på Risøe på Oslo City, den var fin på meg, men jeg skulle jo egentlig ha lang kåpe....

:-(((((

Persille1365381127
Skrevet

Jeg trasket rundt i to timer for å finne lang kåpe - eneste butikk jeg fant med lang kåpe var på Dollarosa på Gunerius, men den var ikke min stil (litt for militær med mange blanke knapper).

Alle de andre var bare til midt på låret, bare litt lenger enn jakka jeg har fra før.... Har hodt av en svart slik en på Risøe på Oslo City, den var fin på meg, men jeg skulle jo egentlig ha lang kåpe....

:-(((((

Det er kjempevanskelig å finne pene lange kåper - de har ofte kjerringsnitt :(

Men hva med H&M? Har ikke de heller? De har hatt noen ganger tidligere. Lange svarte som man kan sette krage på selv f.eks. Pene i fasongen.

Gjest kinelle
Skrevet

Jeg har en sort klassisk lang kåpe som jeg har hatt i mange, mange år. Bruker den stort sett til fint. Den ser fremdeles nesten ny ut selv om jeg har brukt den mye. Når jeg kjøper den typer plagg kjøper jeg heller litt dyrt for jeg har tro på (og erfaring) at man får det man betaler for.

Nå er det jo masse salg så kanskje du er heldig og finner noe nedsatt. På byporten match woman har de mange fine kåper, og mexx på Oslo City. De har salg nå og der får du kvalitet.

Ellers er det jo veldig mange andre butikker på Oslo City og Byporten som også har salg.

Steen & strøm har også salg. Der er det jo egentlig rådyrt men når det er salg kan det bli overkommelig.

Og så er det jo masse fine butikker i Bogstadveien/Hegdehaugsveien.

Jeg ville gått for noe tidløst og klassisk. Gjerne noe med en liten ekstra detalj som gjør den spesiell.

Jeg har en kortere kåpe mer til hverdags. Av den typen har jeg sett masse billig på salg.

Gjest kinelle
Skrevet

Det er nok innviduelt ja. Det beste er jo at man trives selv med det man går med. :0)

Jeg har en kraftig venninne - hun mener A form på kåper er det beste når hun er liten og rund. Tenkte det ville bli som et telt men det ble faktisk veldig fint. Fikk fasong.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...