Gå til innhold

Sunn middag - men hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lammekoteletter med ratatouille.

''ratatouille''

Åh, det er helt nydelig, men jeg har aldri laga det sjøl før. Må prøves, takk for påminnelsen! :)

Skrevet

Tar gjerne imot oppskrifter på gode, hjemmelaga supper. Jeg pleier å lage en tomatsuppe som jeg synes er steingod, men Datra har fått den litt for mye og gått skikkelig lei ;)

En ting til: Jeg har laga hjemmelaga vårruller et par ganger, men hvordan får du dem crispe og gode ved å steike i ovn og ikke fritere?

Italiensk kycklingsoppa 4 port

2 kycklingfiléer, ca 250 g

50 g rökt fläsk

2 gula lökar

2 morötter

1 bit rotselleri, ca 100 g

smör

8 dl hönsbuljong

1 1/2 dl röda linser

2 tsk basilika

1/2 tsk svartpeppar

1/2 dl hackad persilja

1 msk vetemjöl

2 1/2 dl matlagningsgrädde

ev 1/2 tsk salt

Gör så här:

Skär kyckling och rökt fläsk i tärningar. Skala lök, morötter och selleri. Skär allt i småbitar. Fräs kyckling och fläsk i smör i en gryta. Rör ner grönsakerna. Häll på buljongen och låt det koka upp. Lägg i linserna och krydda med basilika och peppar. Låt soppan koka ca 10 min. Vispa ut mjölet i grädden och rör ner den och persiljan. Låt koka 3 min. Smaka av med salt. Servera med bröd.

Gjest hypnotika
Skrevet

lag smoothie til kvelds da? :)

Takk, det var et godt forslag :-)

Skrevet

''ratatouille''

Åh, det er helt nydelig, men jeg har aldri laga det sjøl før. Må prøves, takk for påminnelsen! :)

Ja, det er kjempegodt - særlig til lam. :)

Skrevet

Tar gjerne imot oppskrifter på gode, hjemmelaga supper. Jeg pleier å lage en tomatsuppe som jeg synes er steingod, men Datra har fått den litt for mye og gått skikkelig lei ;)

En ting til: Jeg har laga hjemmelaga vårruller et par ganger, men hvordan får du dem crispe og gode ved å steike i ovn og ikke fritere?

Denne er en av mine storfavoritter. Veldig god, veldig mettende. Det er bare å lage stor porsjon, for den er enda bedre andre dagen. :)

http://www.mat.no/vis_oppskrift.aspx?artid=13707&mnu1id=&mnu2id=&mnu3id=

Skrevet

Oppskrift 1: Krise suppe.

koke opp 2 liter vann, buljong, nudelkrydder og salt til en god kraft. Tilsett så svinekjøtt og la det det koke opp, tilsett wokgrønnsakene og når det koker så tar du i nudler tilslutt.

La stå i 5 min, skal ikke fosskoke. Kan også tilsettes fersk hakket hvitløk om du liker det.

Bruker 2 poser nudler, 2 poser med wok grønnsaker og 500 gram svinekjøtt, sånn ca. Tilpasser litt etter hvor tynn/ tykk jeg vil at suppa skal være.

Oppskrift 2: Kosesuppe.

Koker kraft på sellerirot, løk / purre, gullrot. Bruker også buljong i vannet. Har oppi rå kyllingfilet, 1 stykk pr person.

Når det har blitt god kraft, tar du ut grønnsaker og kyllingfilet, kutter opp og legger til side. Tilsett en pose lapskausblanding eller rotgrønnsaker og litt ternede grønnsaker som er igjen av sellerirot,løk, purre og gullrot. La det koke opp.

På slutten har du oppi kyllingfilet og de kokte grønnsakene. Varmes og serveres med rundstykker eller baguett.

Du kan også bruke samme oppskriften til å lage suppe med kylling boller.

Kjøttbollene lages av rå kyllingkjøttdeig, tilsatt salt, pepper og godt krydder som du liker. Kokes i buljong i noen minutter til de er ferdige. Så siler jeg krafta, har oppi ternede grønnsaker og koker det til bitene er møre. Så har jeg i kjøttboller tilslutt.

Nudler er drepen for skankere.. 450 kaorier i en pakke! Det er over det hele middagen skal innholde.. hehe.. samboern spiste det her om dagen og fikk sjokk da jeg leste bak på pakka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...