Gå til innhold

Er karamellmpuddingen ødelagt? Mariaflyfly/andre

Anbefalte innlegg

Gjest kinelle
Skrevet

Jeg har brukt oppskriften mariaflyfl (tror jeg) la ut for en stund siden:

''Lag først karamell av smeltet sukker i en panne. Hell denne i brødformer som er varmet litt i ovnen mens du smelter sukkeret. Dette gjør at den ikke stivner fullt så fort.

1 liter H-melk

3 ss sukker

1 vaniljestang

5 egg

Melk, sukker og vaniljestang kokes opp og avkjøles litt.

Pisk sammen eggene som du tilsetter når blandingen er litt avkjølt.

Hell i brødformene eller annen egnet form og stek i vannbad nederst i ovnen på litt over 100 grader. Det står en time i oppskriften, men jeg hadde dem litt lenger.

Sett formene kaldt når de er ferdige, og så er det bare å hvelve dem over på et fat rett før servering. Da er det masse karamellsaus i bunnen av formen som detter ut sammen med puddingen :)''

Karamellen rakk å stivne før melkeblandingen var ferdig, selv om jeg forvarmet dem i ovnen. Vil karamellen smelte under stekingen slik at det blir en karamellsmak, eller er dette nå bare helt mislykket?

Skrevet

Det er meningen at karamellen skal stivne før man har i melkeblandingen...det er nesten ikke til å unngå heller.

Karamellpuddingen blir sikkert kjempegod...:-)

Gjest kinelle
Skrevet

Det er meningen at karamellen skal stivne før man har i melkeblandingen...det er nesten ikke til å unngå heller.

Karamellpuddingen blir sikkert kjempegod...:-)

Takk Skyer :) Da blir det dessert i kveld likevel :)

Gjest kinelle
Skrevet

Den smelter i ovnen! :)

Håper det smaker! :)

Det håper jeg også! Er en litt større middag og alle gjestene er ikke veldig nære venner av meg. Så en mislykket dessert vil bli pinlig..

Når jeg smeltet sukker så tok jeg det helt på måfå. Ble slik at det akkurat dekket bunnen i en brødform. Er det passe mengde? Aner ikke hvor mange gram det var.

Skrevet

Det håper jeg også! Er en litt større middag og alle gjestene er ikke veldig nære venner av meg. Så en mislykket dessert vil bli pinlig..

Når jeg smeltet sukker så tok jeg det helt på måfå. Ble slik at det akkurat dekket bunnen i en brødform. Er det passe mengde? Aner ikke hvor mange gram det var.

Jeg pleier også å dekke bunnen på brødforma. :) Slapp av, det blir sikkert kjempegodt :)

Gjest kinelle
Skrevet

Karamellpuddingen ble en gedigen fiasko så nå blir det en rask reservedessert..

Men hva gjorde jeg feil?

Jeg smeltet først karamell som jeg la oppi forvarmede brødformer.

Kokte opp melkeblandingen, avkjølte litt og tilsatte sammenvispede egg.

Helte melkeblandingen over karamellen og satte i vannbad på litt over 100 grader i 1 time og 45 minutter.

Den var helt flytende da jeg tok den ut av ovnen. Hadde trodd den skulle bli fast, men regnet da med ostekakeprinsippet om at den stivnet i kjøleskap - noe den ikke har gjort.

Dette er en dessert jeg har veldig lyst til å lære - rask og kan tilberedes i forkant.

Noen kloke hoder som kan fortelle meg hvor feilen(e) ligger?

Skrevet

Men hva gjorde jeg feil?

Helte melkeblandingen over karamellen og satte i vannbad på litt over 100 grader i 1 time og 45 minutter.

Den var helt flytende da jeg tok den ut av ovnen. Hadde trodd den skulle bli fast, men regnet da med ostekakeprinsippet om at den stivnet i kjøleskap - noe den ikke har gjort.

Dette er en dessert jeg har veldig lyst til å lære - rask og kan tilberedes i forkant.

For lav temp og for kort steketid. De oppskriftene jeg finner i farta har 120-125 grader i 2 timer.

Skrevet

Men hva gjorde jeg feil?

Kanskje du trenger en mer nøyaktig oppskrift. Har smakt med vikingmelk og den var nydelig. Kanskje en sånn oppskrift?

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift24237.asp

Gjest kinelle
Skrevet

Kanskje du trenger en mer nøyaktig oppskrift. Har smakt med vikingmelk og den var nydelig. Kanskje en sånn oppskrift?

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift24237.asp

Tusen takk for fin link!

Her var jo steketiden 2-3 timer så ikke rart min ikke stivnet. Er vikingmelk sånn melk man kjøper på hermetikkboks? Da er det jo egentlig veldig praktisk å ha noen stående sammen med noen vaniljestenger, og så har man alltid en dessert i bakhånd.

Skrevet

Tusen takk for fin link!

Her var jo steketiden 2-3 timer så ikke rart min ikke stivnet. Er vikingmelk sånn melk man kjøper på hermetikkboks? Da er det jo egentlig veldig praktisk å ha noen stående sammen med noen vaniljestenger, og så har man alltid en dessert i bakhånd.

Ja det er det. Men som du ser så skal det være fløte også, så da må du ha kjøpt inn det også på forhånd ;)

Skrevet

Men hva gjorde jeg feil?

For kort steketid, og litt for lav temperatur. Prøv igjen..oppskriften din er ellers helt fin...Før du tar den ut av ovnen kan du "rugge" litt på toppen så ser du om den er stivnet eller flytende..hvis den virker løs så lar du den bare stå litt til. Det er jo litt forskjell på ovner også...:-)

Skrevet

Tusen takk for fin link!

Jeg tror det bare var litt lav temperatur. Oppskriften vår sier 100-150 grader i 1-1,5 timer. Vi pleier å bruke 150 grader og ca. 1 time, kanskje litt mer. Vannbadet gjør at selve puddingen stekes på 100 grader uansett, så du kan gjerne skru opp litt, det er viktig at du kommer over 100 grader.

Gjest kinelle
Skrevet

Ja det er det. Men som du ser så skal det være fløte også, så da må du ha kjøpt inn det også på forhånd ;)

Ja, fløte er ikke noe man alltid har. Og det er jo begrenset holdbarhet..

Oppskriften til Mariaflyfly med helmelk høres veldig praktisk ut. -Sikker jeg som har skrevet av feil.

Gjest kinelle
Skrevet

Jeg tror det bare var litt lav temperatur. Oppskriften vår sier 100-150 grader i 1-1,5 timer. Vi pleier å bruke 150 grader og ca. 1 time, kanskje litt mer. Vannbadet gjør at selve puddingen stekes på 100 grader uansett, så du kan gjerne skru opp litt, det er viktig at du kommer over 100 grader.

''Jeg tror det bare var litt lav temperatur. Oppskriften vår sier 100-150 grader i 1-1,5 timer. Vi pleier å bruke 150 grader og ca. 1 time, kanskje litt mer. Vannbadet gjør at selve puddingen stekes på 100 grader uansett, så du kan gjerne skru opp litt, det er viktig at du kommer over 100 grader.''

Men jeg hadde den jo i ovnen en time og 45 minutter, og hadde litt over 100 grader, ca 125. Gjør de 15minuttense så stor forskjell?

Oppskriften Elis31 la ut link til ser veldig god ut, men skal stå 2-3 timer i ovnen på 125 grader. Veldig upraktisk med så lang steketid. Om du har en oppskrift hvor det holder med 1,5 timer i ovnen blir jeg veldig glad om du legger ut den.

Skrevet

''Jeg tror det bare var litt lav temperatur. Oppskriften vår sier 100-150 grader i 1-1,5 timer. Vi pleier å bruke 150 grader og ca. 1 time, kanskje litt mer. Vannbadet gjør at selve puddingen stekes på 100 grader uansett, så du kan gjerne skru opp litt, det er viktig at du kommer over 100 grader.''

Men jeg hadde den jo i ovnen en time og 45 minutter, og hadde litt over 100 grader, ca 125. Gjør de 15minuttense så stor forskjell?

Oppskriften Elis31 la ut link til ser veldig god ut, men skal stå 2-3 timer i ovnen på 125 grader. Veldig upraktisk med så lang steketid. Om du har en oppskrift hvor det holder med 1,5 timer i ovnen blir jeg veldig glad om du legger ut den.

Jeg har en oppskrift som jeg har brukt mange ganger uten problemer - og som ikke står så lenge i ovnen...

Skal finne den fram etterpå...

Gjest kinelle
Skrevet

Jeg har en oppskrift som jeg har brukt mange ganger uten problemer - og som ikke står så lenge i ovnen...

Skal finne den fram etterpå...

Tusen takk :)

Skrevet

En liter melk på fire egg og ingen fløte? Jeg bruker fire egg på 6 dl væske (5 dl helmelk og 1 dl fløte) og steker dem i vannbad på 120 grader i 1 t og 45 min som deg. Blir alltid bra resultat det altså. :) Og så dekker jeg sidene i formen uten at jeg vet om det har betydning for annet enn at de lett løser seg fra formen...

Gjest kinelle
Skrevet

En liter melk på fire egg og ingen fløte? Jeg bruker fire egg på 6 dl væske (5 dl helmelk og 1 dl fløte) og steker dem i vannbad på 120 grader i 1 t og 45 min som deg. Blir alltid bra resultat det altså. :) Og så dekker jeg sidene i formen uten at jeg vet om det har betydning for annet enn at de lett løser seg fra formen...

Tusen takk!

1 time og 45 minutter er veldig mye mer overkommelig enn 2-3 timer.

Hva er det du dekker formene med?

Bruker du ikke vaniljestang eller vaniljesukker?

Skrevet

Tusen takk :)

Min oppskrift har varmere ovn og kortere tid.. Og litt vann i karamellen... Og den har funket perfekt mange ganger.

Til en stor brødform:

Smelt 3 dl sukkeri en panne (til gyldent), ha oppi 3 ss koeknde vann og rør til jevn karamell (pass, det freser når vannet kommer oppi). Ha oppi formen og snu rundt og fordel langs kantene.

Sett oven på 175 grader.

Kok opp ca 3 dl fløte og 7 dl melk. Avkjøles noe (til lunken). Evt med vaniljestang oppi. Visp 6-7 egg (store/små) + 2 ss sukker, og bland i melkeblandingen.Evt. smakstilsetning (mandeldråper f.eks.) . Sil blandingen oppi formen.

Sett den i vannbad (gjerne ferdig oppvarmet vann...) i ovnen i 45 minutter - eller muligens litt lenger.Kjenn på toppen om den begynner å stivne. Sett den kaldt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...