Gå til innhold

Er karamellmpuddingen ødelagt? Mariaflyfly/andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusen takk!

1 time og 45 minutter er veldig mye mer overkommelig enn 2-3 timer.

Hva er det du dekker formene med?

Bruker du ikke vaniljestang eller vaniljesukker?

Pst.

Min oppskrift har bare 45-55 minutter...

Skrevet

Tusen takk!

1 time og 45 minutter er veldig mye mer overkommelig enn 2-3 timer.

Hva er det du dekker formene med?

Bruker du ikke vaniljestang eller vaniljesukker?

Smelter sukker med å varme formene på kokeplata jeg (har kjeramisk topp) - vender og bikker litt når det smelter, og dekker alle veggene i forma gradvis. Jeg bruker 1 dl sukker til formene. Ellers bruker jeg 3 ss sukker og 1 ss vaniljesukker sammen m egg, fløte og melk, + en vaniljestang. Åpnet dessuten kokeboka og ser at jeg steker bare i en og en halv time faktisk :)

Gjest kinelle
Skrevet

Min oppskrift har varmere ovn og kortere tid.. Og litt vann i karamellen... Og den har funket perfekt mange ganger.

Til en stor brødform:

Smelt 3 dl sukkeri en panne (til gyldent), ha oppi 3 ss koeknde vann og rør til jevn karamell (pass, det freser når vannet kommer oppi). Ha oppi formen og snu rundt og fordel langs kantene.

Sett oven på 175 grader.

Kok opp ca 3 dl fløte og 7 dl melk. Avkjøles noe (til lunken). Evt med vaniljestang oppi. Visp 6-7 egg (store/små) + 2 ss sukker, og bland i melkeblandingen.Evt. smakstilsetning (mandeldråper f.eks.) . Sil blandingen oppi formen.

Sett den i vannbad (gjerne ferdig oppvarmet vann...) i ovnen i 45 minutter - eller muligens litt lenger.Kjenn på toppen om den begynner å stivne. Sett den kaldt.

Den så veldig god ut! Og rask :o)

Tusen takk!

Skrevet

Den så veldig god ut! Og rask :o)

Tusen takk!

Lykke til :)

I kokeboken stå det forresten bare melk -så det går sikkert også bra med det - men jeg pleier alltid å bytte ut en del av melken med fløte...

Gjest kinelle
Skrevet

Lykke til :)

I kokeboken stå det forresten bare melk -så det går sikkert også bra med det - men jeg pleier alltid å bytte ut en del av melken med fløte...

Du skal få en oppdatering når den tid kommer :0)

Gjest kinelle
Skrevet

Smelter sukker med å varme formene på kokeplata jeg (har kjeramisk topp) - vender og bikker litt når det smelter, og dekker alle veggene i forma gradvis. Jeg bruker 1 dl sukker til formene. Ellers bruker jeg 3 ss sukker og 1 ss vaniljesukker sammen m egg, fløte og melk, + en vaniljestang. Åpnet dessuten kokeboka og ser at jeg steker bare i en og en halv time faktisk :)

tusen takk for oppskrift :)

Nå er det bare å sette i gang. Fortsettelse følger ;-)

Skrevet

tusen takk for oppskrift :)

Nå er det bare å sette i gang. Fortsettelse følger ;-)

Det er instillinga si - ikke å gi seg! :D

Gjest kinelle
Skrevet

Det er instillinga si - ikke å gi seg! :D

Nå har jeg prøvd Katt-ja sin oppskrif siden den bare skulle 45 minuttter i ovnen. Den ble heldigvis vellykket.

Så når jeg har litt bedre tid så skal jeg prøve meg på din Kaya. I dag gikk det ganske i ett.

Gjest kinelle
Skrevet

Min oppskrift har varmere ovn og kortere tid.. Og litt vann i karamellen... Og den har funket perfekt mange ganger.

Til en stor brødform:

Smelt 3 dl sukkeri en panne (til gyldent), ha oppi 3 ss koeknde vann og rør til jevn karamell (pass, det freser når vannet kommer oppi). Ha oppi formen og snu rundt og fordel langs kantene.

Sett oven på 175 grader.

Kok opp ca 3 dl fløte og 7 dl melk. Avkjøles noe (til lunken). Evt med vaniljestang oppi. Visp 6-7 egg (store/små) + 2 ss sukker, og bland i melkeblandingen.Evt. smakstilsetning (mandeldråper f.eks.) . Sil blandingen oppi formen.

Sett den i vannbad (gjerne ferdig oppvarmet vann...) i ovnen i 45 minutter - eller muligens litt lenger.Kjenn på toppen om den begynner å stivne. Sett den kaldt.

Nå har jeg forsøk oppskriften din og det ble kjempegodt! De som kom på kaffebesøk ble litt overrasket over hjemmelaget karamellpudding ;-)

Skrevet

Nå har jeg forsøk oppskriften din og det ble kjempegodt! De som kom på kaffebesøk ble litt overrasket over hjemmelaget karamellpudding ;-)

Det var bra det ble vellykket - takk for oppdatering :)

Skrevet

''Jeg tror det bare var litt lav temperatur. Oppskriften vår sier 100-150 grader i 1-1,5 timer. Vi pleier å bruke 150 grader og ca. 1 time, kanskje litt mer. Vannbadet gjør at selve puddingen stekes på 100 grader uansett, så du kan gjerne skru opp litt, det er viktig at du kommer over 100 grader.''

Men jeg hadde den jo i ovnen en time og 45 minutter, og hadde litt over 100 grader, ca 125. Gjør de 15minuttense så stor forskjell?

Oppskriften Elis31 la ut link til ser veldig god ut, men skal stå 2-3 timer i ovnen på 125 grader. Veldig upraktisk med så lang steketid. Om du har en oppskrift hvor det holder med 1,5 timer i ovnen blir jeg veldig glad om du legger ut den.

Nå ser jeg du har fått en oppskrift som ble vellykket. Så bra!

Si fra hvis du ønsker flere oppskrifter;-)

Gjest kinelle
Skrevet

Nå ser jeg du har fått en oppskrift som ble vellykket. Så bra!

Si fra hvis du ønsker flere oppskrifter;-)

Jeg er veldig glad i å bake og å lage desserter så blir kjempeglad om du har noen gode oppskrifter på lager.

Kan aldri få for mange oppskrifter :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...