Gå til innhold

Må man kunne synge for å synge i kor?

Anbefalte innlegg

Gjest tralllalllaaa....
Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst til å synge i kor. Jeg liker å synge (for meg selv vel og merke) men har ikke noen spesiell god sangstemme. Går det allikevel ann å bli med i et kor? eller bør man kunne synge ihvertfall sånn nogenlunde for å bli med?

Fortsetter under...

brilleslangen
Skrevet

Neppe noen ulempe å kunne synge, nei.

men det ersjelden et krav at man skal være sangstjerne;-)

Man bør riktignok greie å treffe riktig tone ogholde takten...

Gjest neppe audition i vanlige kor
Skrevet

En "helt grei" sangstemme holder i lange baner for de fleste kor. Er det snakk om proffe kor må du nok være ganske så flink.

Skrevet

Jeg har en sangstemme som gjør at jeg er sikker på at jeg kan prestere å ødelegge et ellers pent kor :-/

Men jeg er en jævel på Tina Turner på SingStar *hehe*

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har en sangstemme som gjør at jeg er sikker på at jeg kan prestere å ødelegge et ellers pent kor :-/

Men jeg er en jævel på Tina Turner på SingStar *hehe*

''Men jeg er en jævel på Tina Turner på SingStar *hehe*''

Man trenger ikke synge "rent" på SingStar, for å få full pott...

Annonse

Skrevet

Korsang er masseidrett, det finnes utrolig mange nivåer - fra kor som er nesten profesjonelle til de der kaffepausen er viktigst.

Selve stemmeprakten er ikke nødvendigvis det viktigste, det er ikke solister de er ute etter. Men man bør synge rent, altså at man treffer tonene brukbart, og kunne holde på sin melodi selv om noen andre synger noe annet.

Du kan teste deg selv ved å synge et vers av Alle fugler eller Deilig er den himmel blå. Gi deg selv en starttone - bruk et instrument eller en tydelig tone du finner på en CD. Start på den tonen, syng uten akkompagnement og test den tonen du slutter verset på. Hvis den er lik starttonen, er det sannsynlig at du synger relativt rent. (Dette funker ikke på en hvilken som helst sang, men på de to jeg tok som eksempler.)

Det finnes til og med kor for de som tror de ikke kan synge:

http://www.allekansynge.no/

Du har aller best sjanse dersom du er mann, nesten alle blandede kor er på desperat jakt etter flere mannsstemmer.

Lykke til!

Skrevet

''Men jeg er en jævel på Tina Turner på SingStar *hehe*''

Man trenger ikke synge "rent" på SingStar, for å få full pott...

Åh, du tok den ja... lixom vittig det da. Tror du jeg hadde nevnt det om jeg mente jeg sang Tina pent? (ref. første setning i svaret mitt) ;p

Gjest Elextra
Skrevet

Åh, du tok den ja... lixom vittig det da. Tror du jeg hadde nevnt det om jeg mente jeg sang Tina pent? (ref. første setning i svaret mitt) ;p

;)

AneM1365380603
Skrevet

En kompis av mannen min ble kastet ut av koret pga manglende sangtalent, men det er mange år siden ;)

Gjest Elextra - kormedlem
Skrevet

Spørs jo helt på koret. Du får neppe bli med i Oslo Gospekor om du ikke kan synge og har talent.

I alle amatørkorene rundt omkring holder det vel å synge noenlunde rent.

Skrevet

En kompis av mannen min ble kastet ut av koret pga manglende sangtalent, men det er mange år siden ;)

*LOL*

AneM1365380603
Skrevet

*LOL*

Det var etter første øvelse. Han fikk grei beskjed om at han sang stygt, stakkaren..

Annonse

Skrevet

Det var etter første øvelse. Han fikk grei beskjed om at han sang stygt, stakkaren..

Hahaha, snakk om å kalle en spade for en spade. :)

Gjest Nickløsheletia- også kormedlem.
Skrevet

Som elextra sier: Du bør kunne synge rent. Det er minstekravet, ellers ødelegger du for hele koret.

Skrevet

Sier som en del andre her - det kommer an på korets amisjoner. :) Mange kor har ikke så veldig høyt nivå, men fellesskapet og det sosiale er viktigst. Men du bør selvfølgelig treffe tonen sånn nogenlunde. :)

Skrevet

Du må jo kunne treffe toner og og synge rent, men man trenger ingen flott sangstemme for å synge i kor:-)

Skrevet

Så sant du klarer å holde tonen sånn nogenlunde - så kan du være med i kor :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...