Gå til innhold

Mens vi snakker om yrker: hva med tannleger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Har så elendige tenner at jeg går dit to ganger pr år, og veldig ofte er det hull.....''

Har selv hull i storparten av tennene, og i mange tenner er det hull på flere sider. Men jeg tror knapt jeg har hatt nye hull de siste 30(!) år *banker i pc'en*

Motsatt av meg da. Jeg hade en del hull i melketennene, men det tok lang tid før jeg fikk hull i de nye, tror jeg var rundt 18-19 - og så har det bare strømmet på... :-(((

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

7

• Helmi

1

• Glimtipper

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

har hun hatt hulll, rofylling eller måtttet trekke tenner hos tannlegen? Hvis ja, så har jeg vanskelig for å forstå det

På den annen side: Jeg kjenner barn som har hatt kreft og vært gjennom svært vanskelige undersøkelser, og som drømmer om å bli leger som voksne ;)

Skrevet

Uff, hehe, det ser ikke ut som et veldig spennende yrke nei! ;p

Skrevet

Prostituert, da?

Nei. Ikke det heller. Det er en form for yrke som ikke er mine tanker når jeg vurderer. Jeg jobber med tall til daglig, og synes det er fint og spennende :-)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Tannlegen min har hatt mye jobb med meg, og i løpet av flere år har vi kommet i mål. Det har vært en utfordring for han sier han. All den medikamentbruken jeg har hatt, og har. Fryktelig tannlegeskrekk, og de fysiske probleme jeg hadde også.

Tenner som var omtrent ødelagte. Jobben med å bygge dem opp, tann for tann. Nå er vi i mål, men må fremdeles ha tett samarbeid for å holde tennene i OK stand. Han sier at det er spennende og jobbe med hele meg, komme i mål.

Guttungen mangler ei tann, nå tar de bilder og vurderer hva som evnt skal gjøres, utfordring der, for tennene er kommet skjevt pga den manglende tanna.

Tannlegen min liker og bygge opp tennene, og det er jo et lite kunstverk han lager. Han gav meg smilet tilbake, og har fortalt mange historier om slike ting, om ei kone som kom med blomst for at mannen endelig smilte igjen. Tennene var endelig OK, etter mange år med stygge tenner.

Så det er ikke bare rutinearbeid. Så jeg kan forstå at noen velger å bli tannlege, og at det er utfordringer i det yrket også.

Gjest luer på det samme
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1263685055' post='4287662]

Tannlegen min har hatt mye jobb med meg, og i løpet av flere år har vi kommet i mål. Det har vært en utfordring for han sier han. All den medikamentbruken jeg har hatt, og har. Fryktelig tannlegeskrekk, og de fysiske probleme jeg hadde også.

Tenner som var omtrent ødelagte. Jobben med å bygge dem opp, tann for tann. Nå er vi i mål, men må fremdeles ha tett samarbeid for å holde tennene i OK stand. Han sier at det er spennende og jobbe med hele meg, komme i mål.

Guttungen mangler ei tann, nå tar de bilder og vurderer hva som evnt skal gjøres, utfordring der, for tennene er kommet skjevt pga den manglende tanna.

Tannlegen min liker og bygge opp tennene, og det er jo et lite kunstverk han lager. Han gav meg smilet tilbake, og har fortalt mange historier om slike ting, om ei kone som kom med blomst for at mannen endelig smilte igjen. Tennene var endelig OK, etter mange år med stygge tenner.

Så det er ikke bare rutinearbeid. Så jeg kan forstå at noen velger å bli tannlege, og at det er utfordringer i det yrket også.

Hvordan bygger du de opp igjen? Hvordan var de ødelagt? Var emaljen borte eller?

Skrevet

"Da jeg var ung" skulle de "flinkeste" og "mest ambisiøse" studere medisin. Odontologistudentene besto (tildels) av ungdommer som ikke hadde gode nok karakterer til medisinstudier - og kom inn på sitt andrevalg odontologi (som var vanskelig å komme inn på, men lettere enn medisin).

Jeg aner ikke hvordan det er med dette idag. Men en del av dagens tannlegere som studerte på 80-tallet (og før) hører nok til gruppen "skulle egentlig ha blitt lege".

Skrevet

Alle tannleger jeg har spurt om dette svarer det samme: De ville jobbe med mennesker, samtidig som de liker små pirkejobber.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Hvordan bygger du de opp igjen? Hvordan var de ødelagt? Var emaljen borte eller?

Noe emalje var borte, noen tenner hadde så store hull at når tannlegen hadde boret var det nesten ikke noe igjen. Noen måtte rotfylles. Han laget fine, men dog store fyllinger.

Det var en lang prosess, men nå har jeg faktisk ikke hatt hull på en god stund, og tennene ser bra ut :o)

Akkurat i detalj hva han gjorde, det vet jeg ikke, hadde nok me då sitte i ro i stolen jeg ;o)

Skrevet

"Da jeg var ung" skulle de "flinkeste" og "mest ambisiøse" studere medisin. Odontologistudentene besto (tildels) av ungdommer som ikke hadde gode nok karakterer til medisinstudier - og kom inn på sitt andrevalg odontologi (som var vanskelig å komme inn på, men lettere enn medisin).

Jeg aner ikke hvordan det er med dette idag. Men en del av dagens tannlegere som studerte på 80-tallet (og før) hører nok til gruppen "skulle egentlig ha blitt lege".

''Jeg aner ikke hvordan det er med dette idag. Men en del av dagens tannlegere som studerte på 80-tallet (og før) hører nok til gruppen "skulle egentlig ha blitt lege".''

jeg tror også at en del av dem valgte å bli leger også. Det er et langt studium det også, men de får vel fritak for det som er felles med medisin.

Skrevet

Enig med deg :-)

Jeg beundrer de som vil ha slike jobber, og jeg unner dem lønna. Er glad noen vil ha en slik jobb, hvis ikke ville det stått dårlig til med tann helsa vår :-)

Det samme gjelder f.eks kirurger og rørleggere,

Gjest Niccola
Skrevet

For å si det sånn; Synes det er bra noen vil bli tannleger, så jeg slipper. :-) Kjenner opptil flere, alle trives kjempegodt bortsett fra en som har funnet noe annet.

Eksempel på argument fra kvinnelig tannlege: hun ville opprinnelig bli lege, men har også ønske om familie, og da har hun ikke så lyst på turnusjobbing, helg, natt osv. Tannleger jobber mer 8-16.

Gjest Niccola
Skrevet

''Jeg aner ikke hvordan det er med dette idag. Men en del av dagens tannlegere som studerte på 80-tallet (og før) hører nok til gruppen "skulle egentlig ha blitt lege".''

jeg tror også at en del av dem valgte å bli leger også. Det er et langt studium det også, men de får vel fritak for det som er felles med medisin.

"men de får vel fritak for det som er felles med medisin"

En tannlege som vil bli lege får ikke godskrevet mer enn et halvt år. Utover det må de gå hele medisin.

Gjest Niccola
Skrevet

''Jeg har aldri forstått hvorfor noen vil bli tannleger.''

Helig enig! Jeg forsvarte nylig valget om å bli gynekolog, det kan jeg godt forstå at er interessant, men tannlege ville jeg aldri studert seks år for å bli.

Nå har jeg selv et snev av tannlegeskrekk og har alltid hatet å skulle til tannlegen, muligens er min holdning en smule preget av dét! :)

5 år ;-)

Gjest Niccola
Skrevet

''Jeg kunne heller aldri tenkt meg å bli tannlege. Dårlig ånde, pasienter med elendig tannvaner, hull på hull osv :-((((''

For ikke å snakke om at halvparten av pasientene gruer seg for å gå til deg, og du er nødt til å påføre dem ubehag og smerte!

Men tenk så fantastisk når de klarer å omvende dem med skrekk, når de smiler og sier at "det gikk jo veldig fint, tusen takk!" :-)

For det skjer faktisk, jeg kjenner flere tannleger. Det må være en utrolig tilfredsstillende følelse.

Skrevet

For å si det sånn; Synes det er bra noen vil bli tannleger, så jeg slipper. :-) Kjenner opptil flere, alle trives kjempegodt bortsett fra en som har funnet noe annet.

Eksempel på argument fra kvinnelig tannlege: hun ville opprinnelig bli lege, men har også ønske om familie, og da har hun ikke så lyst på turnusjobbing, helg, natt osv. Tannleger jobber mer 8-16.

Tannleger er også heldige i og med at det ikke er så fryktelig mye galt de kan gjøre heller. De kan riktignok bomme på en fylling og borre på feil sted, men det er sjelden at det påvirker resten av livet til pasienten. Som lege må du leve med tanken på at du når som helst kan ta livet av noen pga en feil avgjørelse. jobber du på sykehus må du også i perioder jobbe under sterkt press, eller ha lange arbeidsøkter som også påvirker arbeidsevnen.

Gjest Niccola
Skrevet

Tannleger er også heldige i og med at det ikke er så fryktelig mye galt de kan gjøre heller. De kan riktignok bomme på en fylling og borre på feil sted, men det er sjelden at det påvirker resten av livet til pasienten. Som lege må du leve med tanken på at du når som helst kan ta livet av noen pga en feil avgjørelse. jobber du på sykehus må du også i perioder jobbe under sterkt press, eller ha lange arbeidsøkter som også påvirker arbeidsevnen.

Om de ikke så ofte risikerer å ta livet av noen er det selvsagt mye som _kan_ gjøres feil. Og det er lett for pasienter å kritisere en mislikt gruppe som tannlegene, det skal ikke mye til før en pasient skifter tannlege. Det er ikke så lav terskel for å skifte lege.

Gjest Elextra
Skrevet

5 år ;-)

''5 år''

Jeg trodde kanskje også tannlegeutdannelsen hadde blitt lengre, men kan godt hende du har rett :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...