Gå til innhold

Hjelp hvordan komme igang med trening?

Anbefalte innlegg

Gjest Tjukke bolla feita
Skrevet

Jeg må komme i gang med trening. Fullstendig utrent, overvektig og lite muskler tenker jeg at det er best å begynne på at treningssenter. Men for noen priser.....450 kr måneden? Men en god investerin er det jo. Både jeg og mannen min tenker å begynne, så det blir jo en utgift.

Å tenke at jeg skal trene hjemme etter treningsvideo tviler jeg på om vil fungere. Det er også friskis og svettis her, men jeg synes ikke det er så gøy å møte opp der å ikke klare en armhevning omentrent.

Noen tips? Hva fungerer for deg? Hva bør utrente overvektige starte med ?

Skrevet

For mange kan det fungere best å starte med å gå tur flere ganger i uka. Kjøpe en skritteller og sørge for å komme seg over 10 000 skritt pr dag f.eks. annen hver dag. Gradvis kan man så øke. Hvis dere bor i et område med skiløyper og har tilgang til ski, så er det få ting som gir bedre treningseffekt enn skigåing.

Etterhvert som formen blir bedre og dere evt. er blitt lei av turgåing ol, så kan det muligens . være mer aktuelt å melde seg inn på et treningssenter eller lignende.

Lykke til :-)

Gjest Tjukke bolla feita
Skrevet

For mange kan det fungere best å starte med å gå tur flere ganger i uka. Kjøpe en skritteller og sørge for å komme seg over 10 000 skritt pr dag f.eks. annen hver dag. Gradvis kan man så øke. Hvis dere bor i et område med skiløyper og har tilgang til ski, så er det få ting som gir bedre treningseffekt enn skigåing.

Etterhvert som formen blir bedre og dere evt. er blitt lei av turgåing ol, så kan det muligens . være mer aktuelt å melde seg inn på et treningssenter eller lignende.

Lykke til :-)

Takk for det, et kjempetips med skritteller. Likevel tror jeg det er lurt med en form for styrketrening. Muskler forbrenner jo som kjent fett :)

Skrevet

Hva med å forsøke deg på en spinningtime? Da "sykler" du sammen med flere andre og forsøker å sykle i takt med musikken/instruktøren, men kan samtidig justere tyngden på tråingen, så du slipper å føle at du ikke greier å henge med.

Mange treningssentere har tilbud om en prøvetime før man tegner medlemsskap, og endel har også tilbud om å få gratis veiledning før man starter.

Man bruker gjerne penger på vedlikehold av bilen mens kroppen kommer i siste rekke ;-)

Gjest Fri hasj!
Skrevet

Sykling eller svømming. Raske gåturer fungerer bra også.

Nautilus treningssenter er billigst og veldig bra.

Gjest Fri hasj!
Skrevet

Takk for det, et kjempetips med skritteller. Likevel tror jeg det er lurt med en form for styrketrening. Muskler forbrenner jo som kjent fett :)

Riktig og styrketrening er bedre for sinnet enn cardio-trening. Velværet du føler etterpå er sterkere enn høy-puls-trening.

Gjest Tjukke bolla feita
Skrevet

Hva med å forsøke deg på en spinningtime? Da "sykler" du sammen med flere andre og forsøker å sykle i takt med musikken/instruktøren, men kan samtidig justere tyngden på tråingen, så du slipper å føle at du ikke greier å henge med.

Mange treningssentere har tilbud om en prøvetime før man tegner medlemsskap, og endel har også tilbud om å få gratis veiledning før man starter.

Man bruker gjerne penger på vedlikehold av bilen mens kroppen kommer i siste rekke ;-)

Du har nok et poeng der ;) Men akkurat nå passer det dårlig økonomisk.

Skrevet

På Obs! har de nå salg på trimsykler til 699,-. Jeg bruker trimsykkelen min mye i perioder. Om sommeren foretrekker jeg å sykle ute da.

Jeg er ikke noen treningsstudio-bruker, skal innrømme at jeg ikke har prøvd, men det er dyrt og det er tiltak å komme seg dit. Da tar jeg heller på et par gode sko og går en real tur eller tar på joggeskoene og jogger en tur, når jeg ikke sykler da.

Litt styrkeøvelser gjør jeg hjemme, gjerne på treningsmatta mi.

Du trenger ikke kjøpe masse utstyr med en gang, men litt etterhvert. Gode sko MÅ du ha fra starten av!

Her kan du lage deg en profil og registrere hvor mye og når du trener:

http://iform.nu/user/login

Jeg digger sånt! :o) Du kan legge inn planlagte treningsøkter også og etterhvert som du trenger kommer de opp på kalenderen i forskjellige farger etter hva du har trent. :o)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Friskis og svettis er egentlig veldig bra.

De har ulike tilbud- for folk som er på ulikt nivå.

Jeg har selv gått der på areobics, mens jeg var utrent. Alle trener i sitt nivå. Det er lov å stoppe opp, hvilket jeg gjorde mye i begynnelsen.

Der jeg gikk, var det mest folk i voksen alder (30-60 år) som gikk. Og det var folk i alle størrelser og fasonger.

Treningsformen var lagt opp slik at man økte intensitet 3 ganger i løpet av timen- med pauser/styrketrening i mellom. For meg som da ikke eide kondis, så var dette perfekt.

Skrevet

Riktig og styrketrening er bedre for sinnet enn cardio-trening. Velværet du føler etterpå er sterkere enn høy-puls-trening.

Hvor i alle dager har du det der fra? Eller var det ironi?

Skrevet

Uansett om du er overvektig eller ikke, så er det viktige å starte med noe man liker. Eller noe man tror man kan like :)

Er du helt grønn, og tenker på treningssenter, så har vel de fleste treningssenter veiledningstimer (gratis) som du kan få både før og evt etter du har meldt deg inn. Så kanskje du kan få noen tips der :)

Skrevet

Hvor i alle dager har du det der fra? Eller var det ironi?

Det lurer jeg også på. Jeg føler meg i alle fall mange ganger bedre etter en skikkelig kondisøkt (joggetur eller en skikkelig sykkeltur evt. på trimsykkelen) enn etter en styrkeøkt.

Da jeg syklet en tur på 4,5 mil i fjor (bare barnematen for mange, en seier for meg!) var jeg så høy på adrenalin i over ett døgn etterpå at jeg gikk hjem fra jobb kvelden etter fordi jeg ikke klarte å sitte på bussen - over halvannen time i styrtregn! *hehe* Og det etter å ha løpt opp og ned trappene med tunge løft halve dagen på jobb. Men da jeg kom hjem den kvelden hadde det gitt seg gitt... :o)

Skrevet

Jeg tror at det som er viktig er at dere kommer i gang med aktivitet med en viss intensitet og i et visst omfang. Dersom dere er såpass utrente (og også overvektige) som du gir inntrykk av, så er det uvesentlig om dere trener styrke eller ikke de første månedene.

Skigåing vil forøvrig både innebære utholdenhet og styrke, og er således en usedvanlig bra aktivitet.

Fordelen med å velge gåturer, er at man i stedet for å bruke tid på transport fra og til treningssenteret kan velge å bruke denne tiden på trening. Ta på seg gode sko og fornuftige klær, og så være i gang utendørs i f.eks. 90 min. Gratis og effektivt:-)

Skrevet

Du har nok et poeng der ;) Men akkurat nå passer det dårlig økonomisk.

Forståelig nok ;)

Hvis dere ikke har treningsapparater hjemme, så får dere benytte alle muligheter til å være i bevegelse :) Idag var vi f.eks. i slalombakken hele dagen. En annen dag er vi kanskje i langrennsløypa en hel dag (gratis moro :-)).

Gå turer, løp i trapper, spis så sunt dere orker - Hvis dere føler behov for å spise det samme som nå, så bestem dere for å stoppe etter en liten porsjon (stopp før dere blir stappmette).

Jeg merker selv at trening har god effekt, men matinntaket spiller utrolig mye større rolle :)

Gjest Linnea79
Skrevet

Gå ( eller feks småjogge) og sykle til jobb, butikken o.l!! Veldig god start og gratis trening som du får lurt inn i løpet av dagen uten å måtte bruke noe særlig ekstra tid på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...