Gå til innhold

Låne penger til søsken?

Anbefalte innlegg

Gjest no nick today
Skrevet

Et av mine småsøsken har funnet seg en leilighet h*n vil leie. Det er et depositum på flere tusen kroner. Nå har h*n spurt foreldrene vår + meg og et annet av våre søsken om å få låne penger til depositumet.

H*n har inntekt, men begynte i jobb nå i januar og har bare hatt fast full jobb siden i høst etter endt mangeårig studium.

Jeg og mitt andre søsken mener dette er en foreldreoppgave, evt noe h*n kan låne penger til i banken. (vi har begge fast jobb, familie, ektefeller og småbarn - og lån på bortimot 2 mill hver - men vi hadde nok klart å hoste opp pengene, det er ikke det...)

-er vi kjipe?

Ino1365381263
Skrevet

Dette er jo avhengig av så mye mer enn hvem som bør hjelpe...?

Har foreldrene økonomi til at de _kan_ hjelpe, og de ønsker det, så gjør de vel vanligvis det? forutsatt at h*n som skal låne er normalt økonomisk skikket....

Jeg som søster til 3 hadde ville hjulpet til hvis ikke foreldrene tilbø seg, men avhengig av årsaken til at de sa nei....

Skrevet

Hvis foreldrene kan hjelpe til med hele depositumet så synes jeg de burde låne pengene til henne. Hvis det derimot er sånn at de ikke har råd til å låne bort så mye penger, mens dere har muligheten til å hjelpe til, så synes jeg dere er litt kjipe ja.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

En foreldreoppgave? Det kommer vel ikke an på hvem som er foreldre eller søsken, men hvem som har mulighet og vilje til å hjelpe?

Jeg har lånt penger til mitt yngre søsken noen ganger når h*n var i beit. Jeg tror nok at våre foreldre også hadde kunnet hjelpe, men h*n syntes det var lettere å spørre meg.

Den eneste grunnen jeg kan se til at dere ikke skulle hjelpe når dere har mulighet til det, er hvis dere har erfaring med at søskenet deres er dårlig til å betale tilbake.

Skrevet

Foreldreoppgave?

Jeg lånte penger til dattera mi, men hun lånte penger til eldstemann så det er da ikke mer foreldreoppgave enn søskenoppgave.

Dattera mi har mye bedre råd enn meg. Hun jobber og er alene og jeg er trygdet og har et barn boende hjemme

Skrevet

Fast jobb siden høsten, burde kunne gi han lån i banken. Pengen står jo også på depositumkonto, og han kan velge å bare betale renter eller betale ned beløpet, slik at han selv eier pengene til slutt.

Det er også mange arbeidsplasser som tilbyr depositumgaranti, eller rimelige lån.

Det er lov å spørre om lån, men ingen plikter vel å låne noen noe.

Skrevet

Hvis han ikke får lån noen sted, og står i fare for å ikke kunne leie pga det, ville jeg syntes dere var kjipe.

Ellers synes jeg for min del det er et vurderingsspørsmål - har han styring på økonomien sin?

Gjest kinelle
Skrevet

Ser ikke på det som noen foreldreoppgave å låne bort penger. Tenker heller at de som har mulighet låner bort, enten det er søsken eller foreldre.

Hvis erfaringen er at hun er stabil og betaler tilbake synes jeg det er rart å ikke låne henne penger. Man låner innad i familien før man går til banken i vår familie.

Gjest høstløv
Skrevet

Det første spørsmålet er om dere har råd til å låne bort disse pengene, og evt aldri se de igjen, fordi lillebror/søster ikke greier å betale for seg.

Det andre spørsmålet er, hvilket forhold dete søsken ellers har til penger, er vedkommende ryddig og betaler regninger til tiden og ikke har noe overforbruk i form av uvettig kredittkortbruk.

Hvis det ikke er noe problem for dere, så skulle det vel være greit å kunne hjelpe et søsken til å få seg fast bolig. I.o.m. at vedkommende har spurt tre forskjellige om lån, så blir risikoen jo også fordelt blant tre familier.

Gjest the super woman
Skrevet

Dette er ikke foreldrenes oppgave. Dere får rett og slett finne ut om dere vil låne pengene til deres søster/bror og så er det ikke deres oppgave å finne ut hvem andre skulle gjort det.

Av en eller annen grunn nøler dere med å gjøre det, og dere vet grunnen.

Skrevet

Det pleier ikke å være noe problem å få et depositumslån i banken, med mindre han har betalingsanmerkninger. Jeg syns han bør prøve dette først. Får han ikke det, og hvis han er en person å stole på, burde det vel ikke være noe i veien for å hjelpe ham? Enten man er forelder eller søsken.

Gjest no nick today
Skrevet

Ser ikke på det som noen foreldreoppgave å låne bort penger. Tenker heller at de som har mulighet låner bort, enten det er søsken eller foreldre.

Hvis erfaringen er at hun er stabil og betaler tilbake synes jeg det er rart å ikke låne henne penger. Man låner innad i familien før man går til banken i vår familie.

Gjelder det også f.eks boliglån og billån? FLere tusen kroner? Tar dere da renter?

Hadde det vært en 500-lapp hadde jeg nok gjort det, men 12 000 synes jeg er litt drøyt. Jeg har jo ikke formue jeg heller, men masse masse lån. barna har sparekonti, skal jeg ta fra dem? Eller løse inn aksjer/fond der vi har en liten reserve?

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Det kommer jo an på den du skal låne til det! En har jo alltids en viss anelse om hvordan de forskjellige personier i familien skjøtter det økonomiske. Vi har søsken vi hadde lånt 200.000 til uten å blunle (hvis vi hadde hatt pengene da) og andre som jeg ikke ville lånt penger til en øl! Jeg ville heller gitt dem ølen i såfall, for pengene ville aldri blitt betalt tilbake.

De fleste foreldre hjelper vel ungene økonomisk hvis de har mulighet til det, særlig ved å stille garanti for banklån. DET kan jo være skummelt nok hvis poden ikke skjøtter lånet.

Skrevet

Nja... Det kommer helt an på.

Er vedkommende til å stole på slik at dere er helt sikre på å få pengene tilbake? Hvorfor kan ikke vedkommende låne i banken?

Husk at dette kan være en ting som virkelig kan sette et søskenforhold på prøve dersom det blir skurring med dette! Så det er mange ting å tenke på før man sier ja eller nei.

Gjest Disneyland
Skrevet

Ikke i det hele tatt. Vedkommende får greie seg selv!

Gjest the super woman
Skrevet

Gjelder det også f.eks boliglån og billån? FLere tusen kroner? Tar dere da renter?

Hadde det vært en 500-lapp hadde jeg nok gjort det, men 12 000 synes jeg er litt drøyt. Jeg har jo ikke formue jeg heller, men masse masse lån. barna har sparekonti, skal jeg ta fra dem? Eller løse inn aksjer/fond der vi har en liten reserve?

Du tar ikke fra barnas sparekontier for å låne bort. Min søster har lånt meg flerfoldige tusen og alltid fått det tilbake. Hun har også lånt til brødrene våres og ikke fått tilbake. Jeg ville prøvd å strekke meg langt for å låne til henne, men ikke til brødrene. Slik er det bare. Du må finne ut av om du vil bruke reservepengene dine til ditt søsken, det er det ingen andre som kan svare på.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ikke i det hele tatt. Vedkommende får greie seg selv!

Du er ikke særlig vant til å få eller gi hjelp, regner jeg med?

Gjest høstløv
Skrevet

Du kan ikke låne bort penger, du ikke har. Barnas sparekonti er ikke penger, du fritt kan disponere.

Slik er det bare.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes ikke det er en "foreldreoppgave" å låne barn penger til depositum. Har foreldrene råd og lyst, er det fint om de hjelper, men jeg synes ikke det er noe barn bør forvente.

Enda mindre er det søskens "oppgave", og absolutt ikke en tjeneste en kan forvente å få fra søsken. Men om søsken har råd kan de jo tilby det, og bør ikke bli fortørnet av å bli spurt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...