Gå til innhold

For gammel til å bli mor?

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Vi har hatt denne diskusjon før, men jeg synes at den er så aktuelt, at jeg tar den opp igjen.

http://www.dagbladet.no/2010/01/17/nyheter/utenriks/barnloshet/storbritannia/9972383/

Skal kvinner få lov til å få barn så lenge de har lyst? I artikkelen er det nevnt alder kvinner, som er blitt mødre for første gang på både 62 og 66 år.

Jeg nærmer meg de 60 og kan fremdeles få barn etter natur metoden, men føler at jeg absolutt er for gammel til å bli mor, og vil da være i nærheten av 80 år når barnet blir 20.

Skrevet

Men hvis du ikke hadde hatt barn da og plutselig hatt mulighet, ville du da ha vært like sikker på at du var for gammel? Jeg har tre unger, den siste fikk jeg seint, 41 år, og kunne ikke tenkt meg flere nå, men det er fordi jeg har fått mange nok.

Men hvis jeg hadde vært barnløs så tror jeg kanskje jeg hadde tenkt annerledes. Særlig hvis jeg hadde hatt et ønske om barn siden jeg var ung og hadde vært ufrivillig barnløs. I andre land er det ganske vanlig at bestemødre tar seg av ungene fordi foreldrene jobber i utlandet. Og det går bra det og.

Skrevet

Jeg synes det er egoistisk med tanke på barnet.

Men det kan hende jeg hadde tenkt annerledes om jeg var i en slik situasjon selv?

Vet om en som mista faren sin på barne skolen, han var over 70 år. Ikke nok med det, han ble mobba for det også.

Det var fælt for han..

Gjest Ikke for gamle foreldre
Skrevet

Synest det er egoistisk å få barn i så høy alder, selv om man ikke har fra før.Ungdommer må få slippe å ha foreldre på mellom 70 og 80 år. Kan gå fint, men kan fort bli mobbing av sånt.

Dessuten kan de unge risikere at foreldrene blir pleiepasienter.

Skrevet

av hensyn til barnets beste så synes jeg ikke at man skal få barn etter fylte 50. Hvordan blir det når en blir dårligere til bens og får diverse aldersplager? Og hvilken situasjone vil en selv befinne seg i på barnets attenårsdag? Har man da flyttet på aldershjem?

Skrevet

Hva noen skal få lov til eller ikke legger jeg meg ikke opp i, men jeg syns nok at dette er rimelig (for) gammelt.

Nå har jo denne kvinnen et barn fra før og kanskje er det for alles beste om jenta får en søster eller bror.

Skrevet

Men hvis du ikke hadde hatt barn da og plutselig hatt mulighet, ville du da ha vært like sikker på at du var for gammel? Jeg har tre unger, den siste fikk jeg seint, 41 år, og kunne ikke tenkt meg flere nå, men det er fordi jeg har fått mange nok.

Men hvis jeg hadde vært barnløs så tror jeg kanskje jeg hadde tenkt annerledes. Særlig hvis jeg hadde hatt et ønske om barn siden jeg var ung og hadde vært ufrivillig barnløs. I andre land er det ganske vanlig at bestemødre tar seg av ungene fordi foreldrene jobber i utlandet. Og det går bra det og.

Jeg synes det er ok opp til 45 år å få barn. Etterpå er det vel få som blir gravid naturlig. Og jeg synes heller ikke det hører hjemme å bli kunstig befrukta noe særlig lenge etter det. Og for alle som angrer så finnes det nok av barn og medmennesker man kan engasjere seg i utenom.

Skrevet

Jeg synes det er ok opp til 45 år å få barn. Etterpå er det vel få som blir gravid naturlig. Og jeg synes heller ikke det hører hjemme å bli kunstig befrukta noe særlig lenge etter det. Og for alle som angrer så finnes det nok av barn og medmennesker man kan engasjere seg i utenom.

Men alle de barna og medmenneskene finnes jo for unge som ikke kan få barn heller så jeg ser ikke helt forskjellen. Skal ikke de heller få hjelp da?

Altså, jeg ønsker meg ikke flere altså, jeg har hatt unger i ørten år og har en noen år til ;o)

Skrevet

Etter min mening er ikke alder, men omsorgsevne, det som bør veie tyngst dersom man i det hele tatt skal mene noe om hvem som skal kunne få barn.

Gjest høstløv
Skrevet

Etter min mening er ikke alder, men omsorgsevne, det som bør veie tyngst dersom man i det hele tatt skal mene noe om hvem som skal kunne få barn.

Han man samme omsorgsevne som 65 åring som 30 - 40 åringer har?

Gjest alder ingen hindring
Skrevet

Ja jøss da... Jeg er snart 74 og har to barn på 2 og 3 år.

Knakk lårhalsen da jeg løp etter minsten i fjor, men det er sånt en må regne med...

Skrevet

Han man samme omsorgsevne som 65 åring som 30 - 40 åringer har?

Det er nok svært individuelt, men en frisk, sterk og klok 65-åring med et stort og godt nettverk vil være bedre omsorgsperson enn feks en ustabil eller alkoholisert 30- åring ja. Og det er poenget mitt - dette er individuelt, og ikke styrt av ett kjennetegn som feks alder.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er nok svært individuelt, men en frisk, sterk og klok 65-åring med et stort og godt nettverk vil være bedre omsorgsperson enn feks en ustabil eller alkoholisert 30- åring ja. Og det er poenget mitt - dette er individuelt, og ikke styrt av ett kjennetegn som feks alder.

Men for å få litt tidsperspektiv inn i dette.

Har en 80 åring samme omsorgsevne overfor en 15 åring, som 40-55 åringer har?

Gjest Abjørn Brekke
Skrevet

Mor var 56 og far 78 når jeg ble født.

Det er aldri forsent!

Skrevet

Men for å få litt tidsperspektiv inn i dette.

Har en 80 åring samme omsorgsevne overfor en 15 åring, som 40-55 åringer har?

For å si det sånn: Min mor er en frisk, sterk, hyggelig, varm og klok 78-åring med mange venner og hobbyer, og jeg er ikke i tvil om at hun kunne vært en god omsorgsperson for min 14- åring. Min venns alkoholiserte bror på 45 ville jeg derimot ikke hatt som tilsyn for jr om jeg var borte noen timer engang, for jeg ville anta at det ble 14-åringen som måtte se etter 45-åringen.

Skrevet

Men alle de barna og medmenneskene finnes jo for unge som ikke kan få barn heller så jeg ser ikke helt forskjellen. Skal ikke de heller få hjelp da?

Altså, jeg ønsker meg ikke flere altså, jeg har hatt unger i ørten år og har en noen år til ;o)

Hæ?

Jeg bare mener at et sted må man sette grensa for kunstig befruktning. Noen vil kanskje si når man er 80 på aldrersheimen. Men jeg synes når du er 46 ca er ganske greit, det er vel da fleste naturlig ikke får barn lengre.

Synes du at folk bør få kunstig befruktning så lenge de selv vil?

Folk på rundt 60 som får barn synes jeg er direkte kvalmt. Det vil si kvinner. Om en eldre mann får med en yngre kvinne. Har barnet sannsynligvis en forelder i livet lenge.

Men snart lever vi vel til vi er 120 og da blir det vel noe annet ;)

Gjest høstløv
Skrevet

For å si det sånn: Min mor er en frisk, sterk, hyggelig, varm og klok 78-åring med mange venner og hobbyer, og jeg er ikke i tvil om at hun kunne vært en god omsorgsperson for min 14- åring. Min venns alkoholiserte bror på 45 ville jeg derimot ikke hatt som tilsyn for jr om jeg var borte noen timer engang, for jeg ville anta at det ble 14-åringen som måtte se etter 45-åringen.

Da har vi forskjellige type referanser.

Foreldrene mine er 80 og 83 år, de er friske i hode og sinn, men har dessverre mange helseplager, slik at de i deres tilværelse ikke har krefter eller overskudd til å ta seg av en 15 - 18 åring.

En onkel av meg har i en alder av 67 år har fått alzheimer, og greier ikke å huske, hva der skjedde for 10 min siden. Kona har mer enn nok med å hjelpe ham gjennom tilværelsen. Derfor vil ikke de heller være egnet til å ha omsorg for små barn på 4 - 5 år.

Skrevet

Foreldrene mine er 80 og 83 år, de er friske i hode og sinn, men har dessverre mange helseplager, slik at de i deres tilværelse ikke har krefter eller overskudd til å ta seg av en 15 - 18 åring.

En onkel av meg har i en alder av 67 år har fått alzheimer, og greier ikke å huske, hva der skjedde for 10 min siden. Kona har mer enn nok med å hjelpe ham gjennom tilværelsen. Derfor vil ikke de heller være egnet til å ha omsorg for små barn på 4 - 5 år.

Alzheimer kan man få i alle aldre. Jeg vet om ei som er 43 som er ganske preget av det og har små unger og ingen mann. Hun bor på aldershjem og hun aner ikke hvor ungene er Mora mi var 58 når hun fikk det, bestemora mi 60 og tanta mi 78.

Skrevet

Hæ?

Jeg bare mener at et sted må man sette grensa for kunstig befruktning. Noen vil kanskje si når man er 80 på aldrersheimen. Men jeg synes når du er 46 ca er ganske greit, det er vel da fleste naturlig ikke får barn lengre.

Synes du at folk bør få kunstig befruktning så lenge de selv vil?

Folk på rundt 60 som får barn synes jeg er direkte kvalmt. Det vil si kvinner. Om en eldre mann får med en yngre kvinne. Har barnet sannsynligvis en forelder i livet lenge.

Men snart lever vi vel til vi er 120 og da blir det vel noe annet ;)

Jeg må bare protestere litt i dag :o)

Skrevet

Det er det som er mitt poeng. Min mor var 40 og min far 45 da jeg ble født, og jeg tenkte faktisk aldri over deres alder som liten. Kanskje var det fordi de alltid har vært aktive og unge til sinns, og var med på det samme som mine venners langt yngre foreldre drev med. De er fremdeles spreke og aktive og fabelaktige besteforeldre for jr, og spesielt har han et svært tett bånd til mamma. Hans langt yngre besteforelsdre på farens side er også supre, men likevel ikke som mamma. De er temmelig overvektige, og dette har gjort det til et ork for dem å ake eller gå på ski m jr foreksempel, noe mamma har gjort masse! I tillegg er mamma langt mer ute blant folk, og er opptatt av nye strømninger. Hun har derfor mye å _snakke_ m jr om, og er i kraft av alt dette en yndet "overnattingsvertinne" både for jr og kompisen - også uten at vi er der (vi bor noen mil unna).

Nå er jo 65 en uvanlig høy alder for en nybakt mor, og siden de fleste kommer i overgangsalderen langt før er jo dette et unntak. Men når det er sagt kunne min mor faktisk vært en sånn som hadde tålt og mestret å være nettopp dette unntaket. Jeg mener at hennes alder ville ikke hatt betydning for hennes omsorgsevne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...