Gå til innhold

lov å jobbe frivillig hvis jeg blir ufør?

Anbefalte innlegg

Gjest spm om NAV
Skrevet

Jeg lider av en kronisk sykdom som i hvertfall vil gjøre meg 50 prosent ufør. Kanskje jeg kan jobbe mer, kanskje må jeg jobbe mindre. Jeg er veldig fortvilet over situasjonen for jeg vil jobbe, men det kan bli vanskelig å jobbe på dager hvor konsentrasjonen og oppmerksomheten er veldig dårlig pga smerter.

Vil det bli problemer i forhold til NAV hvis jeg ønsker å jobbe frivillig et sted, de dagene jeg føler at jeg klarer det? Hvordan ser de på frivillig arbeid?

Skrevet

Når du er ufør, kan du tjene opp til et visst beløp ved siden av trygden. Lurer på om det ikke er rundt 60 tusen i året. Iallfall på hundre prosent ufør.

Gjest høstløv
Skrevet

Fra 1. mars kommer det nye regler, den nye ytelsen heter arbeidsavklaringspenger, det nye er at du kan få stønad og fratrekk i stønaden for hvor mye du greier å arbeide.

Du kan lese om de nye reglene på denne siden:

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

Ennå er det vel ikke så mange som har kunnskaper om hvordan disse nye reglene vil fungere i hvert enkelt tilfelle.

Gjest arbeidsavklaring
Skrevet

Når du er ufør, kan du tjene opp til et visst beløp ved siden av trygden. Lurer på om det ikke er rundt 60 tusen i året. Iallfall på hundre prosent ufør.

Nå kommer andre regler med arbeidsavklaringspenger. Vet ikke helt hvordan det blir, men den opprinnelige G forsvinner i forhold til måten det har blitt brukt før.

Skrevet

Nå kommer andre regler med arbeidsavklaringspenger. Vet ikke helt hvordan det blir, men den opprinnelige G forsvinner i forhold til måten det har blitt brukt før.

Ok. Det var fint du rettet opp i det. :-)

Gjest bare en
Skrevet

1 G eller ikke. Hver oppmerksom på at NAV vil trekke deg i trygd den dagen de oppdager at du jobber frivillig (om så gratis) f.eks 20%. Da vil de si at her har du jo 20% arbeidsevne. Da skal du ha 80% trygd og 20% arbeid.

Med andre ord. Det er ikke bare hvor mye du tjener som spiller en rolle. Det teller også hvor mye du jobber i løpet av en uke/måned.

Gjest Rehabpenger
Skrevet

Det vil bli forskjell på varig ufør og arbeidsavklaringspenger.

Gjest spm om NAV
Skrevet

1 G eller ikke. Hver oppmerksom på at NAV vil trekke deg i trygd den dagen de oppdager at du jobber frivillig (om så gratis) f.eks 20%. Da vil de si at her har du jo 20% arbeidsevne. Da skal du ha 80% trygd og 20% arbeid.

Med andre ord. Det er ikke bare hvor mye du tjener som spiller en rolle. Det teller også hvor mye du jobber i løpet av en uke/måned.

''1 G eller ikke. Hver oppmerksom på at NAV vil trekke deg i trygd den dagen de oppdager at du jobber frivillig (om så gratis) f.eks 20%. Da vil de si at her har du jo 20% arbeidsevne. Da skal du ha 80% trygd og 20% arbeid''

Men hvis de kan da konkludere rmed at jeg har så og så stor arbeidsevne på grunnlag av frivillig arbeid så blir jo det misvisende. Frivillig arbeid skiller seg fra ordinært arbeid med at du ikke er forpliktet til å jobbe når du skal. Du kan møte opp når du vil og jobbe i det tempoet som passer deg. I et ordinært arbeidsforhold så stiller man helt andre krav til en ansatt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Skulle bare mangle;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...