Gå til innhold

Hva ville du gjort? (Moralsk spørsmål)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går handlet jeg en del klær til sambo, men noen av de måtte byttes, så jeg gikk tilbake i dag. Det var helt greit for butikken, men ekspeditøren sier at jeg må få kassakreditt (i stedet for penger tilbake) på den ene buksa fordi den sto på kvitteringen. Forvirret sa jeg først at det var greit, men så tenkte jeg meg om og kommenterte følgende: "Men alle klærne ble betalt samtidig. Så om den ikke står på kvitteringen, så må ekspeditøren ha oversett den ene buksa når hun slo inn varene." Jeg oppdaget ikke dette dagen før, siden jeg handlet for ganske mye penger og mange plagg i samme butikk.

Jeg sa da nei takk til kassakreditten selv om han fremdeles tilbød den, da jeg ikke følte jeg skulle ha penger tilbake (ny vare) for en bukse jeg ikke hadde betalt i første omgang. Han takket meg for ærligheten og jeg forlot butikken.

"Svigermor" og sambo mente, da jeg kom hjem, at jeg burde ha tatt i mot, ettersom feilen lå hos butikken og tilbudet bestod selv om jeg forklarte hva som måtte ha skjedd. Jeg mener at det fremdeles er tyveri og at jeg da hadde utnyttet butikkens serviceinnstilling.

Hva hadde du gjort?

Skrevet

Jeg mente selvfølgelig at buksa IKKE sto på kvitteringen. Noe annet blir svært forvirrende ;)

Skrevet

Synes du gjorde det rette, og det ville jeg også ha gjort.

Skrevet

Jeg ville ha gjort som deg og er enig i at det er tyveri og ikke gjøre noe med det når det blir oppdaget.

Skrevet

Det er ikke tyveri hvis du ikke hadde oppdaget det, for man må få ha litt tiltro til butikkansatte.

Skrevet

Umoralsk som jeg er hadde jeg nok tatt imot tenker jeg. Ikke sikkert jeg hadde kommet til å tenke over det sånn at jeg hadde oppdaget det slik du gjorde heller.

Gjest firepile
Skrevet

Det er ikke tyveri hvis du ikke hadde oppdaget det, for man må få ha litt tiltro til butikkansatte.

Tyveri er det uansett ikke.

Skrevet

Jeg er selv butikkmedarbeider, og slike kunder blir lagt merke til :-)

Moren min fant en lommebok en gang, med 17000,- i cash. Hun leverte den til rette eier. Og jeg forstår henne. jeg hadde gjort det samme selv.

Skrevet

Jeg hadde forhåpentligvis vært like ærlig som deg, (men håpet på at butikken lot meg få buksa likevel).

Gjest Niccola
Skrevet

Om jeg skulle vri meg unna måtte jeg jo med vitende og vilje gjøre det når den ansatte gjør meg oppmerksom på at buksa ikke står på kvitteringen.

Og det ville ikke falle meg inn, ergo hadde jeg gjort som deg.

Persille1365381127
Skrevet

Vel, jeg ville ikke krevd å få beholde en kreditt etter at det var oppdaget. Men jeg vet ikke om jeg hadde kommet på å si noe om det heller...

Jeg er alltid litt distré i sånne situasjoner - så jeg vet ikke om jeg hadde tenkt over det engang ;)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det har hendt flere ganger at noen i kiosken har glemt å slå inn en vare og da pleier jeg å spørre hvis jeg synes det ble litt for billig:- Fikk du med deg denne?

Jeg ville gjort som deg i din situasjon.

Skrevet

Jeg ville gjort det samme som deg.

Regner med at hele denne hendelsen skjedde igår og ikke idag (søndag)? ;)

Gjest majas mamma
Skrevet

Hadde gjort det samme som deg. Tenker som så at skal jeg først gjøre meg til "tyv" så skal det iallefall lønne seg, he, he ( ikke helt sant da.)

Gjorde noe av det samme en gang. Var innom kiosken og betalte med 500 lapp for å få akkurat til månedskort på bussen. Utenfor mangler jeg plutselig 200 kroner. Jeg går inn i kiosken igjen og får 200 kroner til. Vel hjemme oppdager jeg at 200-lappen hadde snurret seg inn i foret på jakka, slik at den satt fast. Gikk tilbake dagen etter, og noe flau måtte jeg bare innrømme hva som hadde skjedd. Gutten i kassa var bare glad han, for å få igjen pengene, men jeg var så flau at jeg ikke har handlet der siden.Men jeg hadde ikke hatt samvittighet til å beholde de tohundre kronene.

Gjest er det slik?
Skrevet

Med tanke på at man står der sammen med den butikkansatte så er det vanskelig å ikke handle moralsk, fordi de fleste vil unngå moralsk fordømmelse fra andre. Dersom en virkelig vil måle moralske valg så må en se på situasjoner der en vet at en helt sikkert ikke blir konfrontert med sin umoralskhet. Feks hvis man har kommet hjem og oppdager at man har fått en vare uten å betale det og velger å gå tilbake og be om å få betale varen. En slik handling vil bli sett på som veldig moralsk og det at en vet at en vil få positiv anerkjennelse ved å gjøre noe slikt gjør at en også kan undre seg på hvor moralsk dette egentlig er. Gjør man det fordi en føler det er det rette å gjøre, eller syns en også det er deilig å få den anerkjennelsen? ;)

Når det kommer til stykket så er vi vel alle klin ego når det gjelder moral. Vi gjør det som behager oss mest, enten det er å spare penger eller å gjøre det som holder samvittigheten ren.

Skrevet

Jeg ville gjort det samme som deg.

Regner med at hele denne hendelsen skjedde igår og ikke idag (søndag)? ;)

Nei, som sagt skjedde det lørdag og søndag. Her i England er butikkene åpne på søndager også, om enn noe kortere enn de andre dagene :)

(Og jeg må innrømme at jeg liker det svært godt, utrolig praktisk å ha to ledige dager til slikt.)

Skrevet

Med tanke på at man står der sammen med den butikkansatte så er det vanskelig å ikke handle moralsk, fordi de fleste vil unngå moralsk fordømmelse fra andre. Dersom en virkelig vil måle moralske valg så må en se på situasjoner der en vet at en helt sikkert ikke blir konfrontert med sin umoralskhet. Feks hvis man har kommet hjem og oppdager at man har fått en vare uten å betale det og velger å gå tilbake og be om å få betale varen. En slik handling vil bli sett på som veldig moralsk og det at en vet at en vil få positiv anerkjennelse ved å gjøre noe slikt gjør at en også kan undre seg på hvor moralsk dette egentlig er. Gjør man det fordi en føler det er det rette å gjøre, eller syns en også det er deilig å få den anerkjennelsen? ;)

Når det kommer til stykket så er vi vel alle klin ego når det gjelder moral. Vi gjør det som behager oss mest, enten det er å spare penger eller å gjøre det som holder samvittigheten ren.

Det er jo nettopp det faktum at samvittigheten gnager som viser at vi ikke ønsker å gjøre "feil". Om man ikke har samvittighet (eller empati) gjør man handlinger til skade for andre titt og ofte (for eksempel de med antisosial personlighetsforstyrrelse).

Skrevet

Jeg ville nok gjort som deg, dersom jeg hadde oppfattet situasjonen raskt nok. Men jeg er vant til å bli veldig dårlig behandlet i butikker, så det kan tenkes at jeg hadde vært så glad for at byttingen gikk i orden uten krangel at jeg ikke hadde forstått hva som hadde hendt, bare sagt jatakk til alt de foreslo...

Å kalle det tyveri synes jeg uansett blir litt drøyt. Men jeg mener du taklet situasjonen riktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...