Gå til innhold

Hva ville du gjort? (Moralsk spørsmål)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her var det mange moralske mennesker, men jeg er vel ikke overrasket over det:-)

Jeg derimot, ville tatt kassakreditten og funnet ny vare:-)

Skrevet

Jeg tror jeg hadde gjort som deg hvis jeg hadde oppdaget det mens jeg sto i butikken ansikt til ansikt med den butkkansatte.

Men jeg er ikke sikker på at jeg ville ha gått tilbake med pengene/tilgodelappen hvis jeg hadde oppdaget etter at jeg kom hjem igjen...

Gjest Niccola
Skrevet

Her var det mange moralske mennesker, men jeg er vel ikke overrasket over det:-)

Hvorfor er du ikke overrasket? Mener du vi er skinnhellige?

Gjest Niccola
Skrevet

Med tanke på at man står der sammen med den butikkansatte så er det vanskelig å ikke handle moralsk, fordi de fleste vil unngå moralsk fordømmelse fra andre. Dersom en virkelig vil måle moralske valg så må en se på situasjoner der en vet at en helt sikkert ikke blir konfrontert med sin umoralskhet. Feks hvis man har kommet hjem og oppdager at man har fått en vare uten å betale det og velger å gå tilbake og be om å få betale varen. En slik handling vil bli sett på som veldig moralsk og det at en vet at en vil få positiv anerkjennelse ved å gjøre noe slikt gjør at en også kan undre seg på hvor moralsk dette egentlig er. Gjør man det fordi en føler det er det rette å gjøre, eller syns en også det er deilig å få den anerkjennelsen? ;)

Når det kommer til stykket så er vi vel alle klin ego når det gjelder moral. Vi gjør det som behager oss mest, enten det er å spare penger eller å gjøre det som holder samvittigheten ren.

Sant det du skriver. Hadde jeg fått med meg en vare som ikke sto på kvitteringen, ville jeg ikke gått tilbake og bedt om å få betale den, nei.

Gjest annlovinda
Skrevet

Var ikke overrasket jeg heller i grunn :)

Jeg hadde nok gjort som deg - tatt i mot penga for buksene.

Skrevet

Hvorfor er du ikke overrasket? Mener du vi er skinnhellige?

Det viser seg til stadighet at de aller fleste her inne gjør det som er moralsk riktig til enhver tid - i hvert fall påstår et flertall at de gjør det:-)

Gjest Niccola
Skrevet

Det viser seg til stadighet at de aller fleste her inne gjør det som er moralsk riktig til enhver tid - i hvert fall påstår et flertall at de gjør det:-)

Jeg synes det er like merkelig at det er nødvendig å gjøre "moralsk riktige" avgjørelser til noe skinnhellig akkurat i de situasjoner der en selv velger annerledes.

Skrevet

Jeg synes det er like merkelig at det er nødvendig å gjøre "moralsk riktige" avgjørelser til noe skinnhellig akkurat i de situasjoner der en selv velger annerledes.

Hehe, det er du som har brukt ordet skinnhellig, ikke jeg. Jeg har bare påpekt fakta slik de fremkommer i tråden (og erfaringer jeg har gjort tidligere).

Dessuten er det heller ikke slik at jeg bare påpeker det i situasjoner hvor jeg selv kunne ha valgt noe annet - jeg har også brukt samme ironiske tone selv når jeg selv velger med strømmen her inne:-)

Skrevet

Jeg tror jeg hadde gjort det samme som deg. Ville følt meg kjip hvis jeg hadde valgt motsatt løsning, så det er forsåvidt en form for egoisme som gjør at jeg velger ærlighet fremfor profitt...*s*

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Heldigvis tror jeg at flertallet i Norge fortsatt er ærlige, selv om man stadig støter på det motsatte.

Skrevet

Nei, som sagt skjedde det lørdag og søndag. Her i England er butikkene åpne på søndager også, om enn noe kortere enn de andre dagene :)

(Og jeg må innrømme at jeg liker det svært godt, utrolig praktisk å ha to ledige dager til slikt.)

Glemte helt at du bor i England jeg, det burde jeg jo tenkt på :-)

(enig i at det er deilig med søndagsåpne butikker. Da jeg bodde i Dubai så var også butikkene åpne hver dag)

Skrevet

Heldigvis tror jeg at flertallet i Norge fortsatt er ærlige, selv om man stadig støter på det motsatte.

Jaja, jeg får være unntaket jeg da, og være litt uærlig:-) Noen må jo veie litt opp også?

Skrevet

Jeg tror jeg hadde gjort som deg hvis jeg hadde oppdaget det mens jeg sto i butikken ansikt til ansikt med den butkkansatte.

Men jeg er ikke sikker på at jeg ville ha gått tilbake med pengene/tilgodelappen hvis jeg hadde oppdaget etter at jeg kom hjem igjen...

Enig med deg.

Skrevet

Jeg ville nok gjort som deg, dersom jeg hadde oppfattet situasjonen raskt nok. Men jeg er vant til å bli veldig dårlig behandlet i butikker, så det kan tenkes at jeg hadde vært så glad for at byttingen gikk i orden uten krangel at jeg ikke hadde forstått hva som hadde hendt, bare sagt jatakk til alt de foreslo...

Å kalle det tyveri synes jeg uansett blir litt drøyt. Men jeg mener du taklet situasjonen riktig.

''Jeg ville nok gjort som deg, dersom jeg hadde oppfattet situasjonen raskt nok. ''

Ja, jeg vil også føye til forbeholdet "hvis jeg oppfattet situasjonen raskt nok" :-) Gjelder forsåvidt også der det skjer feil i forbindelse med selve kjøpet - glemmer de å slå inn en vare OG jeg oppdager det, sier jeg i fra, men det er jo ikke alltid man ser det.

Skrevet

Med tanke på at man står der sammen med den butikkansatte så er det vanskelig å ikke handle moralsk, fordi de fleste vil unngå moralsk fordømmelse fra andre. Dersom en virkelig vil måle moralske valg så må en se på situasjoner der en vet at en helt sikkert ikke blir konfrontert med sin umoralskhet. Feks hvis man har kommet hjem og oppdager at man har fått en vare uten å betale det og velger å gå tilbake og be om å få betale varen. En slik handling vil bli sett på som veldig moralsk og det at en vet at en vil få positiv anerkjennelse ved å gjøre noe slikt gjør at en også kan undre seg på hvor moralsk dette egentlig er. Gjør man det fordi en føler det er det rette å gjøre, eller syns en også det er deilig å få den anerkjennelsen? ;)

Når det kommer til stykket så er vi vel alle klin ego når det gjelder moral. Vi gjør det som behager oss mest, enten det er å spare penger eller å gjøre det som holder samvittigheten ren.

Jeg synes du har gode poenger her - i situasjoner der det er åpenbart at det hadde blitt begått en feil, ville nok de fleste vært mest tilbøyelig til å be om/godta korrigering.

Men jeg vet ikke om situasjonen som Glimtipper beskriver er akkurat slik - butikken tilbød kassekreditt og sa ikke rett ut at "denne varen er det ikke ebtalt for", så haddee _DE_ oppfattet situasjonen riktig?

Re det å gå tilbake med en vare man har fått som man ikke har betalt for: jeg var for et par år siden innom en bokhandel et stykke unna. Ekspeditøren hadde ganske mange bøker og "rot" på disken, og etter å ha slått inn mine varer, presterte hun å putte én ekstra bok oppi posen min.

Dette oppdaget jeg først etter at jeg hadde kommet hjem, og sjekket da straks om jeg hadde betalt for den, hvilket jeg ikke hadde. Jeg hadde jo fått noe jeg absolutt ikke ønsket - jeg hadde ikke bruk for boka (barnebok for veldig små barn), og jeg hadde ikke lyst til å nærmest avspassere for å gå til butikken og levere den tilbake - det var jo ikek min feil i det hele tatt.

Jeg ga den bort til loppeinnsamlinga og har absolutt ikke noe dårlig samvittighet for det :-)

Skrevet

Jeg ville gjort som deg. I noen butikker begynner det å ule om du tar med deg en vare som ikke er slått inn!

Gjest kinelle
Skrevet

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra salg og oppdaget at jeg har betalt fullpris på noe som skulle vært på 70%. Sa ved kassen "Oj, ble det så dyrt". Den butkkansatte sa at det var jo dyre merker i utgangspunktet til svar. Tok det for god fisk og betalte uten å sjekke. Nå ergrer jeg meg grønn over at jeg ikke sjekket kvitteringen, men jeg hadde dårlig tid og var allerede sent ute. Følte jeg hadde vist at jeg ble overrasket over beløpet og fått bekreftelse på at beløpet jeg betalte var korrekt. Vanligvis er jeg veldig ærlig, men akkurat nå ville jeg nok tatt imot den kassakreditten.

Jeg har sagt i fra noen ganger når det har blitt for billig og spurt "fikk du med denne?", noe de ofte da ikke har fått med. En gang fikk jeg tilbake 250 kr for mye, jeg oppdaget det ikke før etter et par dager. Da gikk jeg ikke tilbake. Men det har jeg dårlig samvittighet for fremdeles så det gjør jeg definitivt ikke igjen.

Jeg er vel stort sett ærlig og moralsk. Men jeg tror mye av grunnen er at jeg selv ville slitt med samvittigheten hvis jeg skulle gjort ting annerledes. Jeg er fremdeles ikke ferdig med de 250 kr selv om det er mange år siden. Butikken er lagt ned, men jeg hadde nok ikke gått bort idag om jeg hadde muligheten heller, det ville blitt for pinlig.

Så jeg er vel egentlig ærlig av ganske egoistiske grunner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...