Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker å se på disse programmene der noen møtes og lager 3 retters middag til hverandre.

Men jeg ser at når det skåles slår man glassene mot hverandre???

Og dette gjør man også med krystallglass???

Glass til over 300 kroner stykket???

Er det noen som vet hva som er skikk og bruk her. Det byr meg imot å slå glass mot hverandre, uansett anledning. Er det jeg som er rar?

Skrevet

Man skal jo ikke smelle glassene så hadt mot hverandre at de knuses da, bare være litt borti slik at det lyder en liten lyd, en skål. :o) Men jeg tror det er like vanlig at man bare holder glasset litt opp og så løfter det litt ekstra i det man sier skål og så drikker.

Gjest Niccola
Skrevet

Ute på øl med venner eller fredagspils med jobben klasker vi glassene mot hevrandre og jaller "skåål", men i familieselskap eller mer formelle anledninger løftes bare glassene. ;-)

Skrevet

Neida, du er ikke rar i det heletatt :) men det er ikke sikkert andre alltid følger dine preferanser her. Jeg har både venner som klirrer glassene med flest mulig også under middag, jeg har venner som aldri klirrer men bare løfter glasset før og etter de har drukket, og jeg har venner som klirrer bare med de som har samme innhold (rødvin mot rødvin, men aldri rødvin mot øl feks). :) Alle variantene er helt kurante og "normale", og er nok først og fremst uttrykk kulturelle praksiser. Om du spør på en ærlig dag vil kanskje de som klirrer raust og høyt antyde at de syns ikke-klirrerne er litt jålete, og ikke-klirrerne vil kanskje si at klirrerne er litt vulgære - men i det store og hele greier de nok helt fint å kose seg sammen i en felles middag også. :)

Gjest kinelle
Skrevet

Den korrekte måten å skåle på som jeg er oppdratt til er at man hever glassene, ser på hverandre/nikker, drikker litt og øyekonakt/nikk med noen før du setter glasset ned.

Om dette er riktig eller ikke vet jeg.

Skrevet

Det kan jeg ikke si jeg har tenkt noe særlig over du - krystallglass eller ei. Jeg gjør gjerne det de andre rundt meg gjør, hvis de bare løfter glasset gjør jeg det, og hvis de klinker de mot hverandre gjør jeg det også. Det er vel sjelden det skåles så hardt at glassene knuses;-)

Skrevet

Den korrekte måten å skåle på som jeg er oppdratt til er at man hever glassene, ser på hverandre/nikker, drikker litt og øyekonakt/nikk med noen før du setter glasset ned.

Om dette er riktig eller ikke vet jeg.

Meningen med skåling var å slå glassene mot hverandre slik at litt av mitt kom i naboens glass. Dette for å hindre forgiftninger.

Gjest Elextra
Skrevet

Til middag og i finere selskap er det vel ikke vanlig å klinke glassene sammen, man bare hever glasset, sier skål og møter blikk.

Har aldri tenkt at det er for å spare glassene, det virker bare uhensiktsmessig å skulle slå glassene mot hverandre når man sitter ved bordet med en viss avstand :-).

Skrevet

Jeg tror at skikk og bruk er at alle hever glasset sitt, man skal se på hver enkelt, løfte glasset litt - og så skåle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...