Gå til innhold

Sette injeksjoner, hjelp......

Anbefalte innlegg

Gjest spl....tjeneste
Skrevet

Har fått ny jobb, og må nå begynne å sette injeksjoner. Det har ikke vært nødvendig på arbeidsplassen jeg har jobbet. Hvordan bli trygg på dette? har ikke satt sprøyter siden studietiden. Føler nesten jeg har glemt det hele.

Hva er viktig å tenke på for meg nå som jeg er blitt så usikker?

Jeg vil jo gjerne, men er så redd for å gjøre feil. Usikkerheten min styrer det hele.

Skrevet

Få en kollega eller bekjent med relevant utdannelse til å øve sammen med deg. Gå gjennom alle rutinene, få det automatisert.

Lykke til:-)

Gjest kinelle
Skrevet

Kjøp en sprøyte og lag/kjøp saltvann og allier deg med en innen samme fagfelt så kan du øve deg på denne i å sette sprøyte. Jeg har vært prøvekanin for mange under studietiden.

Er jo ikke noe rart at du trenger å friske opp noe du ikke har praktisert på lenge.

Gjest også en sykepleier
Skrevet

Hvis det er insulin fra insulinpenn så setter du nålen rett ned. Lager ikke noe fold. Bare rett ned. Hvis det er subcutane sprøyter så settes de 45 graders vinkel med fold. Hvis det er intramuskulære sprøyter så setter du den nitti grader ned. Pass på at nålen kommer helt ned, når den er nede så trekker du litt sakte tilbake for å se om det kommer blod inni sprøyta-Hvis det kommer blod inni må du trekke den ut igjen og prøve med ny sprøyte. Hvis det ikke kommer blod så sprøyter du inn medikamentet, sakte. Husk sprit før på huden før du setter injeksjonen. Lykke til og ikke vær redd for å spørre andre om råd. Injeksjonstedene finner du sikkert i en eller annen bok da det blir vanskelig å beskrive her.

Gjest også en sykepleier
Skrevet

Hvis det er insulin fra insulinpenn så setter du nålen rett ned. Lager ikke noe fold. Bare rett ned. Hvis det er subcutane sprøyter så settes de 45 graders vinkel med fold. Hvis det er intramuskulære sprøyter så setter du den nitti grader ned. Pass på at nålen kommer helt ned, når den er nede så trekker du litt sakte tilbake for å se om det kommer blod inni sprøyta-Hvis det kommer blod inni må du trekke den ut igjen og prøve med ny sprøyte. Hvis det ikke kommer blod så sprøyter du inn medikamentet, sakte. Husk sprit før på huden før du setter injeksjonen. Lykke til og ikke vær redd for å spørre andre om råd. Injeksjonstedene finner du sikkert i en eller annen bok da det blir vanskelig å beskrive her.

Glemte en ting. Sjekk også om det kommer blod ved subcutane sprøyter. På insulinpenner får du selvsagt ikke sjekket.

Gjest Helsesekretær
Skrevet

Tren på bamse/myk dukke/pute el hjemme

Viktig er: slå ut luftbobler, sprut ut litt slik at hele nålen er fylt med væsken

Pugg stikkstedene, regner med at det er skinken og armen du vil jobbe med og disse stedene er jo enkle å "pugge" . Husk at pasienten ikke hviler på den siden du skal stikke (altså står med vekt på det benet for da er muskelen spent)

Rutinen med å slå ut bobler og å fylle nålen med væske er viktig, ikke okey å stikke inn en nål fylt med luft. Ha evnt en huskelapp når du jobber slik at du ikke glemmer deg bort hvis du får nerver. Tren hjemme som sakt

Spør de du skal jobbe med om du kan se på dem noen ganger

Dette går på pugging og trening

Skrevet

Husk alltid å fylle sprøytespissen på insulinpenna før bruk. Trekk opp to doser og sprut ut (i ny spiss, den skal skiftes hver gang), for deretter å dosere riktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...