Gå til innhold

Hvorfor så ille med meldeplikt for kronisk syke?

Anbefalte innlegg

Gjest Rehabpenger

Siden ordningen med tidsbegrenset ufør ble innført i 2004, har det vært fast prakis å innvilge TU istedet for varig for alle med teoretisk mulighet til å komme i arbeid, uansett hvor realistisk denne "teorien" er. Unge mennesker har ikke kunnet få varig ytelse nesten uansett hvor alvorlig lidelsen har vært.

Uansett om man er på TU eller varig ufør, kan man når som helst komme tilbake i jobb dersom man plutselig blir kurert osv. Det er bare ett lite skjema til nav det, orientere om at du mottar lønnet arbeid fra og med den og den datoen. Navnet på ytelsen betyr ingenting for mulighetene om man plutsellig blir arbeidsdyktig igjen.

Neida, men nå var vel honicorns problem at hun _er_ arbeidsufør, men går på TU, og hun er ikke så begeistret for meldekortene.

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

15

• Bookworm

15

• SoriaMoria

6

• tusseline

5

Det er håpløst for de som aldri kan arbeide mer på grunn av sykdom eller skader. Ser ikke grunnen til at en MS-pasient som bare blir dårligere og dårligere skal være nødt til å huske på disse evinnelige meldekortene annenhver uke, når de ikke tjener noen hensikt uansett for dem. De har jo allerede papirene og all dokumentasjonen på at helsa forhindrer dem i å tjene penger på normalt vis.

Nav er elendig nok som det er, og dette kommer de ikke til å få noen stjerne i margen av. Papirmølle av en annen verden, og nå vil de jaggu ha mer. Molboland...

Og for ordens skyld, så er ikke jeg en av dem, men jeg jobber med MANGE som aldeles ikke ser poenget i dette. Mamma for eksempel, kan ikke å skru på en pc en gang. Skal hun, i tillegg til alt det andre papirstyret hun stadig vekk må holde på med, være nødt til å minne Nav på at hun fremdeles er ufør - 100% medisinsk ufør - etter å ha vært det i tolv år? Det er uhørt. Rett og slett.

Hvis det er slik at en person er så syk eller skadet at det aldri er utsikt for at vedkommende kommer ut i jobb igjen, så blir de varig ufør i stedet for midlertidig - dermed trenger ikke de å sende meldekort.

Jeg ser dette argumentet blir brukt mye, men det ser ut til at "alle" glemmer at en gruppe av de sykeste vil bli vurdert for varig ufør i stedet for arbeidsavklaringspenger.

Jeg kan bare snakke for egen del, og jeg er nå tilbake i full jobb etter en god del år i nav-møllen. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke hadde vært i stand til å sende inn meldekort hver fjortende dag da jeg var på mitt sykeste.

Når jeg ser tilbake på det med relativt friske øyne, så ser jeg at det virker merkelig. Så om du ikke kan forestille deg at det kan være en tung belastning, så vær glad til.

Jeg håper det kommer gode unntaksordinger og at rotet som har vært til nå ikke også inntar den nye ordningen, for da blir det mange som står uten penger.

Dessverre kjenner jeg allerede en på "tiltak" som står der med "meldekort ikke tilgjengelig" på skjermen. Ringer nav - "joda, meldekortet er tilgjengelig". Osv. Jeg er veldig glad jeg er frisk nok til å klare meg selv i dag.

Det finnes unntaksordninger, slik at de som av en eller annen grunn ikke er i stand til å sende meldekort selv, får en "automatisk meldeform", så dette er tatt med i betraktningen.

Går det ikke an at noen får et unntak fra denne regelen? Det burde jo du og sikkert mange flere kunne få?

Selvfølgelig er det unntak - noen vil få automatisk meldeform slik at de selv slipper å sende inn meldekortene hver 14. dag, eller de aller sykeste vil bli vurder for varig ufør.

Kunne ikke sagt det bedre! Føler på en måte at nav bryter en avtale med meg. Legen min har skrevet at jeg ikke blir arbeidsdyktig på minst tre år. Nav forvaltning gir meg tu i tre år, fordi de også mener det er det rette for meg. og så plutselig; med et pennestrøk, så er den avtalen sletta. Nå skal de plutselig få meldekort av meg hver 14. dag. Jeg kan godt fylle ut meldekort, men det er prinsippet om en skreven avtale som gjør meg fortvilet. Jeg synes at de som er under tu, godt kan få ha det sånn som det er , til vedtaket går ut, det er det jeg mener.

''Jeg kan godt fylle ut meldekort, men det er prinsippet om en skreven avtale som gjør meg fortvilet. Jeg synes at de som er under tu, godt kan få ha det sånn som det er , til vedtaket går ut, det er det jeg mener.''

Det kan være greit å få med seg den informasjonen som blir gitt før man klager for mye på en ting. Nemlig at de som per i dag allerede har et vedtak om TU, går inn i en overgangsperiode hvor alle regler for TU gjelder (fram til 2012), og først da skal vurderes for hvilken ny ordning de skal inn under (arbeidsavklaringspenger eller varig ufør). Det eneste du må gjøre er å sende meldekortene.

Ja, men når vi går på tu, og opplever at vi blir friske, og arbeidsdyktige, så har vi plikt til å opplyse om det. Jeg hadde vært kjempelykkelig hvis min "fire ganger-opererte-skulder" plutselig ble frisk, selv om spesialisten sier at de ikke kan gjøre mer. Skulderen er ødelagt, og i tillegg har jeg fibromyalgi. Har kun såvidt helse til å klare meg hjemme gjennom dagen, noe som sliter på hele familien. Så hvis noen vet om en kjempegod medisin, så gi meg navnet! Jeg bruker allerede sovemedisin hver kveld for å sove...

Men hvis du er så dårlig, så vil du jo søke om varig ufør når vedtaket ditt går ut, og dermed er jo ikke dette noen sak for deg...

Annonse

Ja, slik det er nå er det det, men med det nye systemet blir det fratrekk i trygden når man jobber.

De som har rehabilitering eller attføring har ikke hatt noen mulighet til å jobbe slik de på TU har, så dette blir likt fra 1. mars. TU får en noe høyere sats i forhold til dagens sats.

Man kan jobbe 15 timer pr 14. dag (altså pr meldekort) før det blir fratrekk i trygden med det nye systemet.

''Ja, hvorfor er det egentlig det? Ser det popper opp facebookgrupper der de midlertidig uføre er i harnisk over dette og omtrent ser på det som en personlig fornærmelse at de skal måtte levere inn meldekort.''

Jeg skriker ikke pga meldekort, og tar det definitivt ikke som en personlig fornærmelse;) Men har man vært igjennom alt hva NAV kan tilby, for min del nå i16 år, så blir det litt rart å skulle utvise ny aktivitet, som jeg allerede har avklart at jeg ikke kan utføre...!

Ikke skrek eller klaget jeg, men møtte NAV med åpent sinn, og de anbefalte meg å søke varig ufør.

Alle endringer skaper frustrasjon og engstelse, om det gjelder arbeidere eller syke mennesker. Og er man syk fra før, så kan disse endringene medføre en forverret situasjon. Mest av alt søker vi mennesker trygghet, ikke sant;)

Men hvis du har varig ufør, så gjelder jo ikke dette deg:-)

For mange handler dette om at de som er midlertidig uføre ikke lenger kan tjene penger uten at det blir trekk i trygda. DET oppleves visst som krenkende.

Det er feil at de ikke kan tjene penger, en har en frigrense på 15 timer på 14 dager (som skal veie opp for 1G) før de blir trukket. Og seriøst - hvis man er i stand til å jobbe mer enn det, så bør en vel ikke innvilges ufør?

Gjest Rehabpenger

Man kan jobbe 15 timer pr 14. dag (altså pr meldekort) før det blir fratrekk i trygden med det nye systemet.

Hæ? Det var ikke det vi fikk beskjed om på infomøte, i alle fall.

Der fikk vi beskjed om at hvis man er 100 % på trygd, men jobber 7,5 time - så får man 20 % avkorting i trygden for den uka. Naturlig nok, i og med at man da har fått annen betaling for 20 %.

De sa også at man kan jobbe inntil 80% på en uke, og allikevel få utbetalt det siste av trygd, altså 20 %. Jobber man mer enn 80 %, faller trygda helt bort. Det var snakk om på ukesbasis.

Hvor har du hørt om de 15 timene fra?

Gjest Rehabpenger

Det er feil at de ikke kan tjene penger, en har en frigrense på 15 timer på 14 dager (som skal veie opp for 1G) før de blir trukket. Og seriøst - hvis man er i stand til å jobbe mer enn det, så bør en vel ikke innvilges ufør?

Igjen, dette er annerledes informasjon enn vi fikk på et møte med NAV rundt denne nye ordningen. Det du sier er helt nytt for meg.

Nå har jeg svart litt i hytt og pine nedover her etterhvert, men for å oppsummere litt:

Jeg har ikke egentlig noe imot den nye ordningen. At man skal sende inn meldekort hver 14. dag er i manges tilfelle helt poengløst, men jeg ser ikke det praktiske problemet med å faktisk gjøre det. En skal være veldig, veldig syk for ikke å kunne klare det, og for denne gruppen pasienter finnes det unntaksordninger.

For endel av de som i dag er på TU, vil det etter overgangsperioden (hvor dagens TU-regler vil gjelde), være aktuelt å søke varig ufør - siden arbeidsavklaringspenger ikke vil være aktuelt for disse pga tidsperspektivet.

Minuset jeg ser ved den nye ordninger, er at den bare vil kunne innvilges for ett og ett år - det kan være stressende for veldig mange syke mennesker.

Når det gjelder inntekt i tillegg til trygda, så er det er fri inntektsgrense på 15. timer pr 14. dag (altså pr meldekort) en kan jobbe uten at en får trekk i utbetalingene, så dette kan heller ikke være noe å klage over.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor TU også skal innlemmes i den nye ordningen, dette var et flott alternativ for oss som er så syke at vi ikke kan i jobb de førstkommende, men som tross alt øyner en utvei fra sykdom og uførhet. Denne nye ordninge tror jeg vil føre til at en større gruppe faller inn under varig ufør. Samtidig er det viktig å huske på at en en som er på varig ufør til enhvert tid kan begynne å jobbe igjen hvis helsa tillater det.

Summa summarum er jeg ikke så negativt innstilt til den nye ordningen. Den vil være mye mer fleksibel i forhold arbeidsutprøving o.l. og man slipper å gjennom ei stor papirmølle for hver gang man skal over fra den ene ordningen til den andre.

Hæ? Det var ikke det vi fikk beskjed om på infomøte, i alle fall.

Der fikk vi beskjed om at hvis man er 100 % på trygd, men jobber 7,5 time - så får man 20 % avkorting i trygden for den uka. Naturlig nok, i og med at man da har fått annen betaling for 20 %.

De sa også at man kan jobbe inntil 80% på en uke, og allikevel få utbetalt det siste av trygd, altså 20 %. Jobber man mer enn 80 %, faller trygda helt bort. Det var snakk om på ukesbasis.

Hvor har du hørt om de 15 timene fra?

Fra infomøtet på mitt NAV-kontor...

Annonse

Gjest honnicorn

Men hvis du er så dårlig, så vil du jo søke om varig ufør når vedtaket ditt går ut, og dermed er jo ikke dette noen sak for deg...

Å, ikke si det. Det er jo mange som er skikkelig syke, og som har gode legeerklæringer, men som allikevel ikke får uføre, pga nav mener noe annet enn leger. Slike historier leser vi jo stadig i media. Det er sånt som gjør meg utrygg og deprimert i tillegg til sykdommen. Og sikkert flere med meg

Igjen, dette er annerledes informasjon enn vi fikk på et møte med NAV rundt denne nye ordningen. Det du sier er helt nytt for meg.

Nå fant jeg det på NAV sine sider:

http://www.nav.no/217387.cms

''Alt lønnet arbeid skal oppgis på meldekortet, og vil som hovedregel føre til at arbeidsavklaringspengene inkludert barnetillegg blir redusert. Som en erstatning for friinntekten, kan du i overgangsperioden oppgi 16 timer arbeid på meldekortet, uten at arbeidsavklaringspengene blir redusert.''

Dette gjelder altså de som i dag har TU, og som har friinntekt på 1G ut overgangsperioden (31.12.2012).

Gjest Rehabpenger

Nå har jeg svart litt i hytt og pine nedover her etterhvert, men for å oppsummere litt:

Jeg har ikke egentlig noe imot den nye ordningen. At man skal sende inn meldekort hver 14. dag er i manges tilfelle helt poengløst, men jeg ser ikke det praktiske problemet med å faktisk gjøre det. En skal være veldig, veldig syk for ikke å kunne klare det, og for denne gruppen pasienter finnes det unntaksordninger.

For endel av de som i dag er på TU, vil det etter overgangsperioden (hvor dagens TU-regler vil gjelde), være aktuelt å søke varig ufør - siden arbeidsavklaringspenger ikke vil være aktuelt for disse pga tidsperspektivet.

Minuset jeg ser ved den nye ordninger, er at den bare vil kunne innvilges for ett og ett år - det kan være stressende for veldig mange syke mennesker.

Når det gjelder inntekt i tillegg til trygda, så er det er fri inntektsgrense på 15. timer pr 14. dag (altså pr meldekort) en kan jobbe uten at en får trekk i utbetalingene, så dette kan heller ikke være noe å klage over.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor TU også skal innlemmes i den nye ordningen, dette var et flott alternativ for oss som er så syke at vi ikke kan i jobb de førstkommende, men som tross alt øyner en utvei fra sykdom og uførhet. Denne nye ordninge tror jeg vil føre til at en større gruppe faller inn under varig ufør. Samtidig er det viktig å huske på at en en som er på varig ufør til enhvert tid kan begynne å jobbe igjen hvis helsa tillater det.

Summa summarum er jeg ikke så negativt innstilt til den nye ordningen. Den vil være mye mer fleksibel i forhold arbeidsutprøving o.l. og man slipper å gjennom ei stor papirmølle for hver gang man skal over fra den ene ordningen til den andre.

Dette fant jeg på NAV sine sider, spesielt for TU:

''Alt lønnet arbeid skal oppgis på meldekortet, og vil som hovedregel føre til at arbeidsavklaringspengene inkludert barnetillegg blir redusert. Som en erstatning for friinntekten, kan du i overgangsperioden oppgi 16 timer arbeid på meldekortet, uten at arbeidsavklaringspengene blir redusert.

Personer som har mottatt tidsbegrenset uførestønad kan arbeide inntil 80 prosent i en 14-dagersperiode uten at ytelsen bortfaller, så lenge saken er omfattet av overgangsreglene.''

For de med rehabiliteringspenger står følgende:

''Du må sende meldekort

For å få utbetalt arbeidsavklaringspenger, må du sende meldekort hver 14. dag. På kortet oppgir du arbeid og aktivitet de forrige 14 dagene, og bekrefter at du vil være registrert i neste periode. Utbetaling skjer på bakgrunn av det du oppgir på kortet, og det er veldig viktig at du sender det inn til riktig tid. Sender du kortet for sent, kan utbetalingen bli redusert. Har du rimelig grunn til å melde deg for sent, kan du få etterbetalt det som er redusert.''

Så det med friinntekt er vel for TU i en overgangsperiode, slik jeg forstår det.

Gjest honnicorn

Helt enig med deg der.

Gjest Rehabpenger

Nå fant jeg det på NAV sine sider:

http://www.nav.no/217387.cms

''Alt lønnet arbeid skal oppgis på meldekortet, og vil som hovedregel føre til at arbeidsavklaringspengene inkludert barnetillegg blir redusert. Som en erstatning for friinntekten, kan du i overgangsperioden oppgi 16 timer arbeid på meldekortet, uten at arbeidsavklaringspengene blir redusert.''

Dette gjelder altså de som i dag har TU, og som har friinntekt på 1G ut overgangsperioden (31.12.2012).

Ja, det var det jeg også fant på NAV sine sider, og det gjelder bare TU.

Det ble skikkelig brudulje på møtet vi var på, så de som var på TU ble igjen etter at vi andre kunne gå, siden dette med friinntekt var en het potet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...