Gå til innhold

Hvorfor så ille med meldeplikt for kronisk syke?

Anbefalte innlegg

Ja, det var det jeg også fant på NAV sine sider, og det gjelder bare TU.

Det ble skikkelig brudulje på møtet vi var på, så de som var på TU ble igjen etter at vi andre kunne gå, siden dette med friinntekt var en het potet.

Hvorfor er det så provoserende egentlig? I overgangsperioden kan man jo jobbe 16 timer på 14 dager uten reduksjon - etter den tid vil endel komme over på varig ufør, og dermed fortsatt ha 1G i friinntekt, mens de andre får reduksjon i utbetalingene, men får da lønn fra en arbeidsgiver de timene de klarer å jobbe. Jeg ser virkelig ikke problemet med det jeg...

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

15

• Bookworm

15

• SoriaMoria

6

• tusseline

5

Gjest Rehabpenger

Hvorfor er det så provoserende egentlig? I overgangsperioden kan man jo jobbe 16 timer på 14 dager uten reduksjon - etter den tid vil endel komme over på varig ufør, og dermed fortsatt ha 1G i friinntekt, mens de andre får reduksjon i utbetalingene, men får da lønn fra en arbeidsgiver de timene de klarer å jobbe. Jeg ser virkelig ikke problemet med det jeg...

Nei, jeg må si at jeg ble en smule overrasket. Det falt ut en setning i forrige innlegg, da, poenget med å fortelle at TU-gjengen ble igjen var at de da vel fikk mer info spesielt for seg. Derfor jeg ikke hadde hørt om det du sier og som jeg fant på NAV sine sider.

Å bli fratatt goder er vel noe som mennesket ikke synes er noe særlig, det er vel derfor det blir bråk når nye ordningen innføres. For de aller fleste er ikke meldekortene noen stor kule, for som det står på NAV sine sider: De aller, aller fleste greier å bestille skattekort, betale regninger og holde Facebookprofilen oppdatert, ergo er ikke dette et stort problem. Så for mange er det nok en annen agends i bånn når de er imot den nye ordningen.

Gjest for ikke å forglemme

Nei, jeg må si at jeg ble en smule overrasket. Det falt ut en setning i forrige innlegg, da, poenget med å fortelle at TU-gjengen ble igjen var at de da vel fikk mer info spesielt for seg. Derfor jeg ikke hadde hørt om det du sier og som jeg fant på NAV sine sider.

Å bli fratatt goder er vel noe som mennesket ikke synes er noe særlig, det er vel derfor det blir bråk når nye ordningen innføres. For de aller fleste er ikke meldekortene noen stor kule, for som det står på NAV sine sider: De aller, aller fleste greier å bestille skattekort, betale regninger og holde Facebookprofilen oppdatert, ergo er ikke dette et stort problem. Så for mange er det nok en annen agends i bånn når de er imot den nye ordningen.

Det er faktisk svært mange mennesker som ikke kan noe om data.

Ja, jeg tror også at det er andre ting som er problemet når det kommer til den nye ordningen. Selv er jeg mer skeptisk til utryggheten med tanke på varighet og utbetalinger enn meldekortene - og jeg synes kampen om arbeidsavklaringspenger føres på feil grunnlag.

Gjest Rehabpenger

Det er faktisk svært mange mennesker som ikke kan noe om data.

Ja, men da sender de et kort i posten. Verre er det jo ikke.

(Og å si at det er _mange_ i dag som ikke kan noe om data, det er vel ikke riktig lenger...)

Å, ikke si det. Det er jo mange som er skikkelig syke, og som har gode legeerklæringer, men som allikevel ikke får uføre, pga nav mener noe annet enn leger. Slike historier leser vi jo stadig i media. Det er sånt som gjør meg utrygg og deprimert i tillegg til sykdommen. Og sikkert flere med meg

Jeg tror nok mange har -ve-l stor tiltro til at NAV plutselig skal være ute etter brukerens beste, og ikke "systemets beste" slik det har vært mye av de siste åra.

Annonse

Jeg tror nok mange har -ve-l stor tiltro til at NAV plutselig skal være ute etter brukerens beste, og ikke "systemets beste" slik det har vært mye av de siste åra.

Dvs "ute etter" er kanskje feil ord - det er vel "istand til" som egentlig er begrepet jeg skulle brukt der.

Gjest høstløv

Når vedtaket om TU går ut og en evt. får et nytt vedtak om varig uførepensjon, så må det gå ett år, før en kan ha friinntekt på inntil 1G.

Gjest høstløv

Men kan man jobbe, så er man jo ikke UFØR?

Jeg korrigerte bare informasjonen som kom frem i innlegget til Bookworm.

Det må gå ett år fra nytt vedtak og varig uførepensjon inntil en kan ha friintekt på 1G. Selvom en går over fra å få utbetalt TU til å bli varig uføretrygdet.

Det er ikke jeg som har laget reglene, men slik er de nå engang pr, i dag.

Gjest et eller annet nick22

Meldekortene kan utfylles manuelt og sendes i posten.

Klar over det, men det er et merarbeid for folk som kanskje er veldig dårlig fysisk. Når jeg var på det dårligste kom jeg meg knapt ut døra.

Annonse

Klar over det, men det er et merarbeid for folk som kanskje er veldig dårlig fysisk. Når jeg var på det dårligste kom jeg meg knapt ut døra.

Igjen - det finnes unntaksordninger, så de som er for syke får automatisk meldeform og slipper dermed å sende inn dette meldekortet.

Gjest god natt

Det bør kunne gå fint, men for noen som er slitne kan det bli enda en ting de må holde styr på og skape mer stress. Det er en liten ting som lett kan ordnes, men for enkelte som har nok med hverdagene og kanskje seg selv og familien blir hver nye ting som dukker opp tung.

Det er håpløst for de som aldri kan arbeide mer på grunn av sykdom eller skader. Ser ikke grunnen til at en MS-pasient som bare blir dårligere og dårligere skal være nødt til å huske på disse evinnelige meldekortene annenhver uke, når de ikke tjener noen hensikt uansett for dem. De har jo allerede papirene og all dokumentasjonen på at helsa forhindrer dem i å tjene penger på normalt vis.

Nav er elendig nok som det er, og dette kommer de ikke til å få noen stjerne i margen av. Papirmølle av en annen verden, og nå vil de jaggu ha mer. Molboland...

Og for ordens skyld, så er ikke jeg en av dem, men jeg jobber med MANGE som aldeles ikke ser poenget i dette. Mamma for eksempel, kan ikke å skru på en pc en gang. Skal hun, i tillegg til alt det andre papirstyret hun stadig vekk må holde på med, være nødt til å minne Nav på at hun fremdeles er ufør - 100% medisinsk ufør - etter å ha vært det i tolv år? Det er uhørt. Rett og slett.

Hvis hun har vær 100% ufør i 12 år og det ikke er noen som hels utsikt til bedring så bør hun vel over på varig ufør, og de inngår jo ikke i AAP. Dersom hun ikke får varig ufør, så er nok ikke siutasjonen så svart som du skal ha det til :)

Gjest burde kanskje holdt kjeft

''La meg prøve å gi deg en siste sjanse: Mange av de som i dag har tjent penger ved siden av trygda, er misfornøyd med den nye ordningen siden de da ikke kan fortsette å tjene penger uten trekk. ''

Synes du forklarer deg perfekt!

Når du leser svarene mine i morgen, så forstår du nok, hvis ikke, så er det ikke håp for deg en plass;)))

Vel, jeg vet ikke helt hva jeg skal si om hvem det er som ser u til å forstå mest her, jeg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...