Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva er din beste måte å lage havregrøt på? Er det fy-fy å ha på sukker? Kanelen motvirker jo tross alt blodsukkerstigning.

Jeg kunne tenkt meg å få i meg surmelk igjen. Eller Cultura som det kanskje heter i dag. Men hva kan man søte det med? Når jeg var liten spiste vi surmelk, med knust flatbrød eller havrenøtter og sukker. Nå kunne jeg tenkt meg å spise det til noen frokostblandinger. Men ikke uten noe litt søtt oppi...

Fortsetter under...

Gjest kinelle

Er det så fy-fy med sukker da? Hvis du spiser veldig mye sukker generelt gjennom dagen er det sikkert noe å tenke på, men om du har et relativt normalt kosthold kan jeg ikke se noe galt med litt sukker i havregrøten eller frokostblandingen.

Jeg blander skummet kulturmelk med rørte bær fra fyrseren. Trenger ikke noe ekstra sukker da.

Når jeg lager havregrøt bruker jeg sukker og kanel, men jeg bruker vanlig melk og ikke surmelk. Liker ikke å ha på noe væske på når den er ferdig, da er det bare sukker og kanel. Den frokosten er jeg mett på lenge. Når jeg er virkelig i slaget kutter jeg opp frukt og koker opp sammen med havregrøten :)

Gjest kinelle

Er det så fy-fy med sukker da? Hvis du spiser veldig mye sukker generelt gjennom dagen er det sikkert noe å tenke på, men om du har et relativt normalt kosthold kan jeg ikke se noe galt med litt sukker i havregrøten eller frokostblandingen.

Jeg blander skummet kulturmelk med rørte bær fra fyrseren. Trenger ikke noe ekstra sukker da.

Når jeg lager havregrøt bruker jeg sukker og kanel, men jeg bruker vanlig melk og ikke surmelk. Liker ikke å ha på noe væske på når den er ferdig, da er det bare sukker og kanel. Den frokosten er jeg mett på lenge. Når jeg er virkelig i slaget kutter jeg opp frukt og koker opp sammen med havregrøten :)

Lagde en nyyydelig havregrøt på søndag:

50 g havregryn (små, lettkokte)

1 ss linfrø

1 ss solsikkefrø

3 knuste valnøttkjerner

25 g rosiner

en dæsj havrekli

1 dl lettmelk + 1 dl vann

Istedetfor sukker hadde jeg på noen teskjeer hjemmelaget eplemos (den er med litt sukker da) og det ble nyyyydelig! :o)

Gjest Sukker på grøten

Hadde hatt på litt sukker med god samvittighet jeg.

Leste akkurat at i enkelte yogurter er det like mye sukker som i brus. Og yogurt spiser de fleste av oss iblandt. Kanskje ikke noen god sammenheng. Men jeg vil bare frem til at litt søtt må vi kunne unne oss i slike sammenhenger, når man tenker på hva som er de virkelige søtbombene.

Annonse

Men grøten til Lillemus høres virkelig god ut den også:)

''Men grøten til Lillemus høres virkelig god ut den også:)''

*Nikker* Den er kjempegod! Og kjempesunn! Selv om den gir en del kalorier (ca. 450?) så er det bare "sunne kalorier"! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...