Gå til innhold

Nark-butikken på Grønland

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig skjer det noe med narko-salget i Oslo!!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=590974

Jeg går ned den trappa som er i bilder øverst på artikkelen og det skjer flere ganger i måneden at jeg blir spurt tilbudt hasj av disse nye landsmennene. Jeg gikk forresten ned der for to siden og da var de tilbake :( Hele området rundt Grønland torg kryr av dop, nark og annen søppel - får håpe politimester'n får igjennom målsettingen sin! Stå på!

Skrevet

Hvis politiet får mer kontroll over situasjonen så vil stoffet bli dyrere, noe som vil føre til mer kriminalitet. Dessverre.

Og hva er vitsen med å gi narkomane bøter på 10.000 kr? Det får de aldri betalt, kanskje kun ved påleggstrekk i trygden som gjør at de må stjele, tigge og drive med enda mer kriminalitet for å få tak i stoff.

Og så sitter det gjeldsrådgivere på de ulike NAV-kontorene som kaster bort tid på å rydde opp i det i ettertid, akkurat som innkrevingssentralen kaster bort tid på å saksbehandle dette.

Tullete! Ressursene burde gå mer på å tilby veier ut av rusmisbruket, ikke straffe dem som er svakest i samfunnet.

Misforstå meg rett, er på mange måter bra at det slås ned på stoffomsetningen, spesielt når den foregår så åpenlyst og dermed også potensielt kan føre til at uerfarne folk prøver stoff.

Dette minner litt om krigen mot prostitusjon. Man ser mindre av det nå, så det plager folk flest mye mindre. Men de prostituerte har fått det verre.

Gjest kinelle
Skrevet

Hvis politiet får mer kontroll over situasjonen så vil stoffet bli dyrere, noe som vil føre til mer kriminalitet. Dessverre.

Og hva er vitsen med å gi narkomane bøter på 10.000 kr? Det får de aldri betalt, kanskje kun ved påleggstrekk i trygden som gjør at de må stjele, tigge og drive med enda mer kriminalitet for å få tak i stoff.

Og så sitter det gjeldsrådgivere på de ulike NAV-kontorene som kaster bort tid på å rydde opp i det i ettertid, akkurat som innkrevingssentralen kaster bort tid på å saksbehandle dette.

Tullete! Ressursene burde gå mer på å tilby veier ut av rusmisbruket, ikke straffe dem som er svakest i samfunnet.

Misforstå meg rett, er på mange måter bra at det slås ned på stoffomsetningen, spesielt når den foregår så åpenlyst og dermed også potensielt kan føre til at uerfarne folk prøver stoff.

Dette minner litt om krigen mot prostitusjon. Man ser mindre av det nå, så det plager folk flest mye mindre. Men de prostituerte har fått det verre.

''Dette minner litt om krigen mot prostitusjon. Man ser mindre av det nå, så det plager folk flest mye mindre. Men de prostituerte har fått det verre.''

Helt enig med deg! De prostituerte har fått det mye verre, men de synes ikke i samme grad som før forbudet. Det man ikke ser glemmer man. Dessverre.

Jeg synes selvfølgelig ikke det er greit med åpenlys narkotikasalg, men det skjer jo uansett. I går var jeg på østbanehallen og der så jeg tre separate åpenlyse kjøp-salg situasjoner. Veldig ubehagelig, men hva skal man gjøre? Hva hjelper bøter? Narkomane har ikke penger..

Gjest Uncle Andy
Skrevet

''Dette minner litt om krigen mot prostitusjon. Man ser mindre av det nå, så det plager folk flest mye mindre. Men de prostituerte har fått det verre.''

Helt enig med deg! De prostituerte har fått det mye verre, men de synes ikke i samme grad som før forbudet. Det man ikke ser glemmer man. Dessverre.

Jeg synes selvfølgelig ikke det er greit med åpenlys narkotikasalg, men det skjer jo uansett. I går var jeg på østbanehallen og der så jeg tre separate åpenlyse kjøp-salg situasjoner. Veldig ubehagelig, men hva skal man gjøre? Hva hjelper bøter? Narkomane har ikke penger..

''Hva hjelper bøter?''

Kanskje man bør gjøre som med prostitusjon: Lov å selge, forbud å kjøpe?

Gjest Uncle Andy
Skrevet

Er dette smart bruk av begrensende politiressurser? Politikerne bør ta signalene fra utlandet og vurdere om det kanskje ikke er best å få omsetningen inn i ordnede former med de fordelene det medfører. Til og med Professor Paul Larsson ved Politihøgskolen er tilhenger av dette.

Skrevet

En må ha enda mer kontroll ved grensene. Høyere straffer for innføring og salg av stoff. Høyere straff for produksjon av stoff, flere kontroller der man mistenker produksjon. Mer kontroll på legenes utskrivning av vanedannende medikamenter. Gamle kjerringer som selger/bytter bort smertestillende og beroligende midler er et kjempeproblem. Her må nok noen straffes for at kjerringene skal forstå alvoret.

Videre må politikerne være klar over at masse LAR-medikamenter lovlig innføres fra utlandet og blir solgt på det illegale markedet. Dette burde ikke vært lov. Mange steder blir ungdommer hekta på metadon og subutex!! Det er helt vannvittig. Videre må den forebyggende innsatsen mot skoletaperne og barn som utsettes for omsorgssvikt styrkes drastisk, for å hindre at disse tyr til rusmidler og kriminalitet for å overleve.

Det som er trist er uansett at veldig mange, men selvsagt ikke alle disse narkomane har vært utsatt for mye vondt i oppveksten og det er helt utrolig hvor mange voksne som har lukket øynene og latt være å hjelpe.

Skrevet

Ja, det er ofte de nye landsmennene som selger, men det er nordmenn som kjøper. Uten kjøpere, inget salg.

Her har vi hatt aksjonen rettet mot kjøperne og ikke selgerne, men de gangene politiet har hatt aksjon har de tatt selgerne som stort sett har vært asylsøker som ikke har fått oppholdstillatelse. Og de blir sendt hjem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...