Gå til innhold

Når foreldrene driter i ungene

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag leverte jeg nick jr. på skolen. På vei ut til bilen møtte jeg kompisen hans. Sent ute som vanlig. Han er i grunnen en OK liten tass, men livet hans er på full vei i feil retning. Han er et resultat av mor og fars manglende prevasjonskunnskap, og flytter frem og tilbake mellom disse.

Han: Haha, etter at pappa satte meg av, så holdt han på å kjøre meg ned!

Meg. Jøss, men hvor har du vottene dine?

Han: Jeg har ikke votter.

Meg: nick jr. har to par inne, du kan bruke det ene. Du må skynde deg, du er allerde for sent ute.

Det er ikke første gangen. For et par uker siden møtte han opp på skolen i minus 15 grader, uten lue og votter. Han har kommet på døra her uten lue og sokker(!) i samme temperatur. Han har dukket opp her fordi han har kommet hjem og der var det ingen.

Jeg blir nødt til å ta en snakk med mora, men tror ikke det vil føre til noen forandring. Fortsetter dette på samme måten er jeg redd en eller annen sender bekynringsmelding til barnevernet (det blir ikke meg), og da vet man ikke hvilke krefter man setter i sving.

Helsikes folk!

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nick

12

• Glimtipper

8

• løvinne71

7

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg så akkurat en lignende gutt når jeg leverte sønnen i dag. Her er det noen som øyeblikkelig peker seg ut som foreldre med mangler, fordi det er uhørt å sende ungene til skolen alene (selv om de er 8-10 år). Denne tassen kom alene. Han hadde ikke jakke på, så ut som han ikke hadde fått en dusj/et bad på ukesvis og genseren + buksa var skitten. Leit å se slikt :(

Skrevet

Jeg så akkurat en lignende gutt når jeg leverte sønnen i dag. Her er det noen som øyeblikkelig peker seg ut som foreldre med mangler, fordi det er uhørt å sende ungene til skolen alene (selv om de er 8-10 år). Denne tassen kom alene. Han hadde ikke jakke på, så ut som han ikke hadde fått en dusj/et bad på ukesvis og genseren + buksa var skitten. Leit å se slikt :(

Tragisk :-( jeg får vondt av sånt :-(

Skrevet

Tragisk :-( jeg får vondt av sånt :-(

Ja, jeg også. Jeg er ikke den perfekte mamma, men sønnen min blir i alle fall tatt ordentlig vare på i forhold til klær, mat og omsorg.

Skrevet

Det gjør vondt i magen når jeg ser dette.

Forøvrig, jeg er ikke enig når det gjelder å sende ungene alene på skolen. nick jr. har begynt å gi uttrykk for at han er klar, og et par av de andre førsteklassingene kommer alene regelmessig uten at de skiller seg ut på andre måter.

Skrevet

Forøvrig, jeg er ikke enig når det gjelder å sende ungene alene på skolen. nick jr. har begynt å gi uttrykk for at han er klar, og et par av de andre førsteklassingene kommer alene regelmessig uten at de skiller seg ut på andre måter.

Sånt er forskjellig fra land til land.

Skrevet

Sånt legger jeg også veldig merke til og lurer på hvor i alle dager foreldrene er.

Jeg har sett unger komme på sfo om morgenen barbeint i cherroxer i mange minusgrader..... Eller unger som er ute og aker på ettermiddagen i 20 minus uten votter, for de bare har ett par votter og de ligger igjen på skolen.

Synes så synd på ungene, får helt vondt inni meg.

Skrevet

Sånt er forskjellig fra land til land.

Jeg er ikke helt med? Jeg bor i Norge, og det gjør Glimtipper også?

Skrevet

Jeg er ikke helt med? Jeg bor i Norge, og det gjør Glimtipper også?

Glimtipper bor i England.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg synes man skal være litt forsiktig med å uttale seg om at foreldre "driter i ungene sine" på bakgrunn av det du forteller. Manglende lue og votter, og klær forøvrig kan ha mange årsaker, og det er ikke alltid ting er som det ser ut som.

Selv jobber jeg i barnehage og manglende klær og utrustning er ikke uvanlig. Spør man barnet selv etter lue og votter er svaret gjerne at nei, jeg har ikke votter eller ullsokker. Gjerne med ansiktet i en sørgelig mine. Heldigvis er det ikke slik at de ikke har klær eller foreldre som bryr seg, men barn flest misliker å ha masse klær på, og gjør nesten hva som helst for å slippe.

Nå skal ikke jeg påstå at dette er tilfelle med denne gutten. Men å dømme foreldre etter slike ting kan bli feil synes jeg. Å ta en prat med guttens mor er kanskje ikke så dumt.

Skrevet

Jeg mente ikke at det er feil å sende ungene alene til skolen. I Norge er det jo helt normalt. Men her i England er det familiene som utviser omsorgssvikt som gjør det. Det er også de som lar ungene dra på lekeplassen alene. Det er rett og slett ikke sosialt akseptert i vår lille by, noe jeg selvfølgelig finner litt merkelig, siden jeg løp rundt alene fra 4-årsalderen (i et særdeles trygt område, men allikevel).

Skrevet

Glimtipper bor i England.

Ah, I see. Vi er mye friere i Norge. Jeg husker den saken med hun norske som satt barnevogn og unge på utsiden av kaffebaren på Manhattan mens hun nøt en kaffe latte. Hun holdt på å bli bura inne.

Skrevet

...og her kommer enda et innlegg i kjent "Nick-stil" hvor temaet som vanlig handler om hva andre foreldre gjør galt i forhold til barna sine...

Det er tydelig at Nick har et godt øye for å oppfatte kritikkverdige forhold rundt andre foreldres stell og pass av egne unger. Og han har et enda større behov for å formidle dette videre, (Ihvertfall her på DOL,) og gjerne påpeke hvor riktig han gjør ting til sammenligning..

Sorry Nick.

Jeg synes dette begynner å bli litt patetisk..

to-barns-mamman
Skrevet

Er det uhørt å sende ungene alene på skolen når det er 8 -10 år gamle?? Da er det bare å sende bekymringsmeldig til barnevernet på oss.... Her går da 10 åringen alene de nesten 4 km. til skolen, og jeg har store planer om at nestemann skal gjøre det samme. Det er da ikke uansvarlig - det er normalt!

Skrevet

...og her kommer enda et innlegg i kjent "Nick-stil" hvor temaet som vanlig handler om hva andre foreldre gjør galt i forhold til barna sine...

Det er tydelig at Nick har et godt øye for å oppfatte kritikkverdige forhold rundt andre foreldres stell og pass av egne unger. Og han har et enda større behov for å formidle dette videre, (Ihvertfall her på DOL,) og gjerne påpeke hvor riktig han gjør ting til sammenligning..

Sorry Nick.

Prøver han å påpeke hvor riktig han selv gjør ting da?

Skrevet

Jeg synes man skal være litt forsiktig med å uttale seg om at foreldre "driter i ungene sine" på bakgrunn av det du forteller. Manglende lue og votter, og klær forøvrig kan ha mange årsaker, og det er ikke alltid ting er som det ser ut som.

Selv jobber jeg i barnehage og manglende klær og utrustning er ikke uvanlig. Spør man barnet selv etter lue og votter er svaret gjerne at nei, jeg har ikke votter eller ullsokker. Gjerne med ansiktet i en sørgelig mine. Heldigvis er det ikke slik at de ikke har klær eller foreldre som bryr seg, men barn flest misliker å ha masse klær på, og gjør nesten hva som helst for å slippe.

Nå skal ikke jeg påstå at dette er tilfelle med denne gutten. Men å dømme foreldre etter slike ting kan bli feil synes jeg. Å ta en prat med guttens mor er kanskje ikke så dumt.

Jeg skjønner hva du sier, men det er ikke tilfelle i denne saken, det kan jeg garantere.

Skrevet

Er det uhørt å sende ungene alene på skolen når det er 8 -10 år gamle?? Da er det bare å sende bekymringsmeldig til barnevernet på oss.... Her går da 10 åringen alene de nesten 4 km. til skolen, og jeg har store planer om at nestemann skal gjøre det samme. Det er da ikke uansvarlig - det er normalt!

Hun bor i England!

to-barns-mamman
Skrevet

.

Skrevet

Sorry Nick.

Det var da voldsomt, men dersom du mener at unger som går i skolegården i minus 15 uten lue og votter er bra tatt vare på, så tar jeg selvfølgelig selvkritikk.

nick jr. har to sett fordi det ene nesten alltid blir gjennomvått i løpet av dagen.

Skrevet

Vet du hva, Glimtipper - jeg tror du må skifte nick f.eks. til :

- Glimtipper - for tiden bosatt i England!

Utrolig mange som ikke har fått med seg dette, og stadig blir overrasket/sjokkert over svarene dine ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...