Gjest Ikke akkurat Lance Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hei Jeg er mann 45 år og ivrig på ski og sykkel. Var aktiv som ungdom på landslagsnivå. Røyka 10 år i 20 årene. Trent regelmessig siste 10 år. Har de siste 2 årene begynt med konkurranse igjen. Trener 8-10 timer i uka variert. Føler at jeg stivner med en gang jeg forsøker å presse meg og får ikke nok oksygen under hard trening og konkurranse. Har tatt astma test og laktat-max O2 test på NIMI. I følge dem så reagerte jeg ikke på Ventolin, så de utelukket astma (selv er jeg i tvil til metodene og gjennomføringen). På maks O2 og laktattest fikk jeg nedslående resultat med terskelpuls på ca. 158 (ca 80 % av VO2 max) og O2 opptaket (ml/kg/min) var på 50.9. Jeg har misbrukt nesespray i "noen år" og lurer på om dette kan være en grunn til pusteproblemene mine. Føler også på dagtid ved stillesittende jobb at beina er blytunge med prikking/nummenhet spes. i legger og med konstant stive accillessener. Er mye trøtt. Ser ikke hvordan jeg kan heve terskel og O2 opptak slik at jeg kan fungere normalt i konkurranser? Bør jeg få en ytterligere astma test? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/341690-d%C3%A5rlig-oksygenopptak/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Hallo IA Lance. Du forteller at du i ungdomsårene var svært godt trent. Noe av det grunnlaget har du nok beholdt videre og spsielt når du nå trener regelmesig og sansynligvis riktig igjen. Dvs. med hovedvekt på variert aerob belastninger, og riktig og tilstrekkelig restitusjon. Din max O2 på ca 50 og lave anaerobe terskel rimer dårlig mot denne bakgrunnen. Jeg tror at en bredere vurdering av den generelle helsa di er nødvendig. Det høres ikke ut som du har noe astmaliknende plager. Det beste ville være å få henvisning til en indremedisiner. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/341690-d%C3%A5rlig-oksygenopptak/#findComment-2888692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.