Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrertgravid

Jeg har i mange år sliti med irritabel tarm, tatt alt som er av tester og undersøkelser men finner ikke noe. Har levd på imodium de siste 3årene, og har derfor klart å leve normalt. Men er nå blitt gravid og kan derfor ikke ta imodium lenger. Er på do 15-20 ganger om dagen, for det meste veldig løs i magen. Kun 8uker på vei, men lurer på om jeg snart må sykmelde meg, for klarer ikke være på jobb når jeg er slik, og har vært sånn hver dag i flere uker. Har opp gjennom årene prøvd alt som er av matvane endringer, prøvd å kutte ut forskjellige matvarer men finner ingenting som gjør noen stor forandring. Har prøvd helsekost med loppefrø osv. men ikke funnet noe som fungerer. Har noe som heter Appital som jeg kjøpte før jeg ble gravid men aldri rakk å prøve, det inneholder blant annet chiliolje, karveolje, ensianrot og gurkemeie. Er dette noe jeg kan prøve selv om jeg er gravid? Eller vet du om noe annet som kan hjelpe? Vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, så slitsomt å holde på sånn som jeg gjør hver dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341730-irritabel-tarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest -gnura-

Hør med legen din om akkurat dette middelet er OK å ta mens du er gravid, for sikkerhets skyld. Jeg synes ikke det hørtes noe farlig ut, og tenker at hvis du har dårlig næringsopptak pga irritabel tarm så er nok det verre for barnet enn litt urtemidler..men hør med legen din..!

Når det gjelder irritabel tarm vet jeg om flere som har hatt konstant diaré og fordøyelsesproblemer og ekstremt lavt energinivå pga dette som har blitt bedre ved å droppe hvete (selvom ikke allergitester sier noe om hveteallergi, og det er heller ikke snakk om glutenintoleranse, men at hvete bare ikke er like bra for alle) og basere kostholdet på ris, spelt, havre, varm mat med grønnsaker, grønnsakssupper etc. I tillegg kan det være greit å droppe melk, og helst ta syrnede varianter hvis du skal ha melk. Kosthold er veldig individuelt, og det kan hende at det er lurt å ikke gi magen din 'for mye forskjellig'.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341730-irritabel-tarm/#findComment-2887349
Del på andre sider

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Kjære deg.

Jeg forstår godt at du er frustrert og du har tydeligvis prøvet det meste av gode og mindre gode råd gjennom årene.

Det er ingen forskning som tyder på at irritabel tarm blir bedre av å kutte ut basismatvarer i kosten. Vanlig sunn kost er viktig både for tarmen din og fordi du er gravid. Irritabel tarm kan være veldig vanskelig å behandle og det finnes ingen fasitsvar på hva som er den beste kosten eller den beste behandlingen. For noen er mer fiber bra, for andre er det mindre fiber som er løsningen. Grunnen til at det spriker slik er nok at irritabel tarm ikke er en enhetlig sykddom, men kan ha mange forskjellige årsaker. Det er veldig viktig å ha blitt undersøkt grundig slik at andre tarmsykdommer kan utelukkes. Jeg går ut fra at du er godt undersøkt tidligere og at legen din har konkludert med at det er irritabel tarm du lider av og ikke noe annet.

Jeg vil absolutt advare deg mot å bruke sammensatte helsekostprodukter eller alternative legemidler når du er gravid da mange slike produkter kan inneholde stoffer du bør unngå.

Det beste du nå kan gjøre er å prøve å leve så normalt som mulig, å ha regelmessige måltider og heller små hyppige måltider enn sjeldne og store. Unngå mye kaffe og selvfølgelig alkohol og røyk (det unngår du sikkert ettersom du er gravid). Mosjon er også viktig for deg. Jeg tror ikke du blir noe bedre av å være sykemeldt, men det kan tenkes du trenger bedre tilrettelegging av arbeidet (jeg vet ikke hva slags jobb du har). Det aller viktigste er nok regelmessighet i livsførsel generelt og måltidsrytmer spesielt.

Lykke til både med magen og med graviditeten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341730-irritabel-tarm/#findComment-2887372
Del på andre sider

Gjest Til info

Hør med legen din om akkurat dette middelet er OK å ta mens du er gravid, for sikkerhets skyld. Jeg synes ikke det hørtes noe farlig ut, og tenker at hvis du har dårlig næringsopptak pga irritabel tarm så er nok det verre for barnet enn litt urtemidler..men hør med legen din..!

Når det gjelder irritabel tarm vet jeg om flere som har hatt konstant diaré og fordøyelsesproblemer og ekstremt lavt energinivå pga dette som har blitt bedre ved å droppe hvete (selvom ikke allergitester sier noe om hveteallergi, og det er heller ikke snakk om glutenintoleranse, men at hvete bare ikke er like bra for alle) og basere kostholdet på ris, spelt, havre, varm mat med grønnsaker, grønnsakssupper etc. I tillegg kan det være greit å droppe melk, og helst ta syrnede varianter hvis du skal ha melk. Kosthold er veldig individuelt, og det kan hende at det er lurt å ikke gi magen din 'for mye forskjellig'.

Bøyer meg for den:) Det er sikkert rett.

Vet bare at da jeg jobbet på et helsekostsenter, så ble ikke havre regnet for glutenfritt. Så det gikk i ris, hirse, bokhvete og mais.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341730-irritabel-tarm/#findComment-2888190
Del på andre sider

Gjest Til info

Tror det kom et helt feil innlegg til deg:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341730-irritabel-tarm/#findComment-2888194
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...