Gå til innhold

Hvor mye norsk trenger en lege å kunne i dag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

11

• Dorthe

4

• Mary Poppins

1

• Skyer

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Miljøterapeuten

Man kan vel be om det meste og så kommer det an på hvilken person man spør. Og i slike tilfelle som det ble snakk om ovenfor så er det vel ikke noe man snakker med legen om men heller ber om en sosionom eller politi.

det er ofte legen som finner sånt ut, ut ifra hva pasienten sier, og ikke sier. En pasient kan komme inn med en skade og hevde hardnakket at det skyldes en ulykke. Ut i fra hvordan pasienten ordlegger seg og hvordan skaden er , kan legen fatte mistanke om at dette i virkeligheten skyldes vold. Da blir sosial vakttjeneste koblet inn. Mange ofre for vold er livredd for at andre skal få vite det, og vil ikke kontakte andre instanser selv. Det er svært vanskelig for en lege som er dårlig i norsk å fatte nyansene i det en pasient sier. Ofte er det bare slike ting som gjør at legen får en mistanke om at det ligger noe annet bak.

Jeg jobber selv på en institusjon hvor brukerne har et annet morsmål enn norsk. Det er mye som går meg hus forbi desverre, det er slitsomt å spørre om igjen hele tiden. Men jeg er glad jeg ikke har noe medisinsk ansvar der. Da får det enda større konsekvenser å misforstå en pasient.

Gjest miljøterapeuten

Med fare for å huske feil, så tror jeg dette med språktest har noe med EU/EØS-land å gjøre. Leger fra EU/EØS-land blir ikke utsatt for språktest, mens leger fra andre land må kunne språket.

Vet du om de må ta turnustjeneste i Norge også?

Og hvor omfattende er denne språktesten? Er det vanskelig å bestå den?

Annonse

Gjest Russisk legevenninne

joda og medisinske kunnskaper som er viktige for meg i hvert fall, men kanskje vi er uenige der.

Det kan virke som om det bare er du som diskuterer hvor flinke legene med annet morsmål enn norsk er... De andre diskuterer språkkunnskapene hos legene, uavhengig av opprinnelsesland.

Gjest the super woman

Det kan virke som om det bare er du som diskuterer hvor flinke legene med annet morsmål enn norsk er... De andre diskuterer språkkunnskapene hos legene, uavhengig av opprinnelsesland.

Hva er det du vil frem til nå?

Med fare for å huske feil, så tror jeg dette med språktest har noe med EU/EØS-land å gjøre. Leger fra EU/EØS-land blir ikke utsatt for språktest, mens leger fra andre land må kunne språket.

Merkelig at de gjør forskjell på leger fra EU/EUS-land og andre leger? Iransk er for meg like vanskelig å forstå som fransk ;)

Vet du om de må ta turnustjeneste i Norge også?

Og hvor omfattende er denne språktesten? Er det vanskelig å bestå den?

For min russiske legevenninne var det svært omfattende, i den norsktesten var stor og i tillegg måtte hun ta endel av utdannelsen på nytt siden det ikke var godkjent her det hun hadde av skolegang derfra. Så hun måtte gjennom nesten hele mølla, inkludert turnustjeneste.

Som sagt, dette tror jeg ikke gjelder leger fra EU/EØS-land, det er noe med den "du-kan-søke-jobb-hvor-du-vil"-greia.

Merkelig at de gjør forskjell på leger fra EU/EUS-land og andre leger? Iransk er for meg like vanskelig å forstå som fransk ;)

He-he, det kan du si!

Jeg _vet_ ikke, men jeg mener det var det som var forklaringen fra min russiske legevenninne.

Annonse

joda og medisinske kunnskaper som er viktige for meg i hvert fall, men kanskje vi er uenige der.

Medisinske kunnskaper har vel ikke vært noe stort tema og ikke noe jeg har nevnt, ikke så mange andre heller og slettes ikke negativt uten at jeg husker alle svarene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...