Gå til innhold

Fransk imam vil ha burkaforbud

Anbefalte innlegg

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• Atene

1

• sheba

1

• Druzilla

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva slags mani er det folk har med å lovregulere hva kvinner skal ha på - enten den ene eller den andre veien?

Kvinnefrigjøring er å la kvinner bestemme selv, også selv om jeg er totalt uenig med dem. Fokus må være hva de selv ønsker, og ikke hva andre bestemmer er best for dem.

Med vennlig hilsen

Gjest firepile
Skrevet

Hva slags mani er det folk har med å lovregulere hva kvinner skal ha på - enten den ene eller den andre veien?

Kvinnefrigjøring er å la kvinner bestemme selv, også selv om jeg er totalt uenig med dem. Fokus må være hva de selv ønsker, og ikke hva andre bestemmer er best for dem.

Med vennlig hilsen

I den grad burka skal forbys, må det være under en lovgivning som henviser til generell tildekking/skjuling av identitet, da det kan være en trussel mot sikkerheten.

I Moss var det i sin tid forbudt å dekke ansiktet med hette: http://www.dagbladet.no/970926/nyh-12.html

Skrevet

Med vennlig hilsen

Er enig med deg Sør :)

Skrevet

I den grad burka skal forbys, må det være under en lovgivning som henviser til generell tildekking/skjuling av identitet, da det kan være en trussel mot sikkerheten.

I Moss var det i sin tid forbudt å dekke ansiktet med hette: http://www.dagbladet.no/970926/nyh-12.html

Å legge seg ut med kreti og pleti må være en langt større trussel mot rikets sikkerhet.

Jeg har ikke tall for Frankrike, men i Nederland tror jeg det er 25 kvinner med burka. I Danmark kunne de ikke finne noen, så de sa 3 stykker, og i Norge er det vel knapt noen.

Og burka er forskjellig fra niqab og hijab.

Med vennlig hilsen

Gjest Tuppetitt
Skrevet

Med vennlig hilsen

Det skal forbys for å hjelpe alle de underdanige kvinnene som blir tvunget til å gå med det!

Gjest firepile
Skrevet

Det skal forbys for å hjelpe alle de underdanige kvinnene som blir tvunget til å gå med det!

Er du sikker på at de blir tvunget? Og hvor mange dreier det seg om?

Skrevet

Er det noen som faktisk har snakket med noen av disse kvinnene for å høre hva DE faktisk vil? Eller skal vi bare anta at de ønsker det vi tror de ønsker?

Og uansett - man "kurerer" ikke underdanighet ved å gi folk en ny mester som bestemmer over dem. Man gir dem uavhengighet ved å la dem utdanne seg, jobbe og tjene penger - dvs. uten å forby dem tilgang til samfunnet, men presse dem til å være hjemme fordi de ikke får gå ut uten niqab.

Til sist: hva hvis de faktisk har bestemt seg for at de har lyst å være underdanige? Det blir jo litt "merkelig" at noen andre skal bestemme for dem at de ikke får lov? I Danmark er over halvdelen av de som bærer niqab etnisk danske!

Og bare for å ha nevnt det - jeg er feminist.

Med vennlig hilsen

Gjest Tuppetitt
Skrevet

Er du sikker på at de blir tvunget? Og hvor mange dreier det seg om?

Jeg vil tro det dreier seg om 99% uten at jeg er helt sikker.

Gjest firepile
Skrevet

Har du lest dette i noe du har skrevet selv?

Skrevet

Nå er det viktig å skille mellom hijab, niqab og burka.

Burka er en slags "aghansk bunad", og blir stort sett bare brukt av afghanere.

I Danmark er over halvdelen av de som bærer niqab etniske dansker, og man må formode at de fleste av disse gjør det av egen fri vilje.

Veldig mange av de yngre kvinnene som bruke hijab gjør dette som en protest mot de offemtlige synet på islam, og for å vise stolthet. De gjør det selv om mødrene deres ikke bruker hijab.

Situasjonen er altså langt mer komplisert enn som så.

Med vennlig hilsen

Gjest Tuppetitt
Skrevet

Har du lest dette i noe du har skrevet selv?

Det er jo sant at alle muslimske kvinner lever under herredømmet fra sin mann. Det er han som bestemmer alt.

Gjest Tuppetitt
Skrevet

Nå er det viktig å skille mellom hijab, niqab og burka.

Burka er en slags "aghansk bunad", og blir stort sett bare brukt av afghanere.

I Danmark er over halvdelen av de som bærer niqab etniske dansker, og man må formode at de fleste av disse gjør det av egen fri vilje.

Veldig mange av de yngre kvinnene som bruke hijab gjør dette som en protest mot de offemtlige synet på islam, og for å vise stolthet. De gjør det selv om mødrene deres ikke bruker hijab.

Situasjonen er altså langt mer komplisert enn som så.

Med vennlig hilsen

Det er ikke sant. Alle kvinner som dekker til gjør det under press fra sin mann. Jeg tror ikke noen dekker seg til frivillig.

Skrevet

Det er jo sant at alle muslimske kvinner lever under herredømmet fra sin mann. Det er han som bestemmer alt.

Det er jo sant, i følge Bibelen, for alle kristne kvinner også.

Jeg har vært ute på byen med en (muslimsk) gift kvinne, som er ikledd lærskjørt og liten jakke. Igjen, selv om det ofte er slik du sier, så er det slettes ikke alltid slik.

Og hva hvis noen sier at de faktisk har tatt en beslutning at de ønsker å leve slik. Respekterer man det? Eller må "de" leve slik vi (inkl jeg) synes de bør?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er ikke sant. Alle kvinner som dekker til gjør det under press fra sin mann. Jeg tror ikke noen dekker seg til frivillig.

Det er beviselig feil, for kvinner som ikke har noen mann gjør det også. Og kvinner med mødre/tanter som ikke gjør det er veldig vanlig.

Ikke alle tenker som deg/meg.

Med vennlig hilsen

Gjest Tuppetitt
Skrevet

Jeg har vært ute på byen med en (muslimsk) gift kvinne, som er ikledd lærskjørt og liten jakke. Igjen, selv om det ofte er slik du sier, så er det slettes ikke alltid slik.

Og hva hvis noen sier at de faktisk har tatt en beslutning at de ønsker å leve slik. Respekterer man det? Eller må "de" leve slik vi (inkl jeg) synes de bør?

Med vennlig hilsen

Sør meg her og sør meg der. ;)

Selv om en muslimsk kvinne, gift sådan, sier at det er av fri vilje så betviler jeg sannhetsgestalten i det.

Skrevet

Sør meg her og sør meg der. ;)

Selv om en muslimsk kvinne, gift sådan, sier at det er av fri vilje så betviler jeg sannhetsgestalten i det.

Da respekterer du henne ikke som et fullverdig menneske.

Hun kan jo likeledes si at hun ikke tror at du ikke vil bruke niqab, og at det derfor bør påbys for å "hjelpe deg".

Hvorfor er det så vanskelig å forstå at noen tenker/ønsker noe annet denn de du gjør? Jeg fatter ikke at folk gidder spille fotball, men jeg forbyr det ikke.

Med vennlig hilsen

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Jeg har vært ute på byen med en (muslimsk) gift kvinne''

Og jeg er paven i Roma.

Gjest Tuppetitt
Skrevet

Da respekterer du henne ikke som et fullverdig menneske.

Hun kan jo likeledes si at hun ikke tror at du ikke vil bruke niqab, og at det derfor bør påbys for å "hjelpe deg".

Hvorfor er det så vanskelig å forstå at noen tenker/ønsker noe annet denn de du gjør? Jeg fatter ikke at folk gidder spille fotball, men jeg forbyr det ikke.

Med vennlig hilsen

Men vennlig hilsen Tuppetitt, men det du sier forutsetter at kvinnene velger det av fri vilje. Det er jeg helt uenig i. Mennene dominerer i Islam, det må man ta alvorlig!

Gjest Tuppetitt
Skrevet

''Jeg har vært ute på byen med en (muslimsk) gift kvinne''

Og jeg er paven i Roma.

LOL akkurat!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...