Gå til innhold

11 dager uten vann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan selvfølgelig ikke sammenligne en fattig i Norge, og en på Haiti. Men i Norge har vi helt andre levevilkår også, og jeg vet at ganske mange her i Norges land sliter og har det jævlig i hverdagen. De bør jo også få sjansen til å få et bedre liv?

I Norge er det så mye penger i omløp at det egentlig burde vært nok til å hjelpe alle her OG på f.eks Haiti. Men de utenlandske blir jo alltid først prioritert. Sånn virker det på meg da.

Sovepose-innsamlinga til uka kunne jeg jo egentlig bidratt i da :P

''Men de utenlandske blir jo alltid først prioritert. Sånn virker det på meg da. ''

Jeg orker ikke lete fram statsbudsjettall, men jeg er overbevust om at summen som går til å hjelpe relativt sett få vanskeligstilte i Norge gjennom sosialstøtte, bidrag via hjelpeorganisasjoner (som f eks slumstasjoner) og andre tiltak er langt større enn det som ytes via u-hjelp - både offentlig bevilgning og privat pengeinnsamling. Og de fattige og hardt rammede i verden overgår tallmessiig sett antall fattige i Norge så til de grader.

Jeg synes det er flott å hjelpe i Norge også, enten det gjelder innsamling til dårlig stilte her eller kreftsaken eller dyrevern, men ofte er det rom for begge deler.

• Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• meg__123!

46

• Sør

24

• candyqueen_83

15

• mariaflyfly

9

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hvorfor har jeg en PLIKT å gi penger til Haiti? Jeg gir penger til norske organisasjoner (som sikkert gir sin andel til ofre på Haiti). Er egentlig lei av at alle tv-aksjoner osv går til utenlandske formål når vi har mange i Norge også som trenger hjelp. Først Norge, så utlandet. Men det er meg. Jeg må ha rett til å gjøre som jeg vil, og du som du vil.

Men at det som skjer på Haiti er trist det er klart. Men jeg syns mye i Norge også er trist. Man kan ikke gi til alle organisasjoner, og ved alle hendelser og naturkatastrofer.

''Er egentlig lei av at alle tv-aksjoner osv går til utenlandske formål når vi har mange i Norge også som trenger hjelp. Først Norge, så utlandet''

Jeg tror ikke du helt skjønner hvor stor forskjell det er på "fattige" i Norge og fattige i mange andre land.

Har du sett fattigdom på nært hold?. Det tror jeg ikke. Du blir psykisk sliten av alle inntrykkene bare etter en uke. Du kan ikke sammenligne den fattigdommen med "fattigdommen" i Norge.

Gjest Elextra
Skrevet

Man kan selvfølgelig ikke sammenligne en fattig i Norge, og en på Haiti. Men i Norge har vi helt andre levevilkår også, og jeg vet at ganske mange her i Norges land sliter og har det jævlig i hverdagen. De bør jo også få sjansen til å få et bedre liv?

I Norge er det så mye penger i omløp at det egentlig burde vært nok til å hjelpe alle her OG på f.eks Haiti. Men de utenlandske blir jo alltid først prioritert. Sånn virker det på meg da.

Sovepose-innsamlinga til uka kunne jeg jo egentlig bidratt i da :P

''Men de utenlandske blir jo alltid først prioritert. Sånn virker det på meg da.''

Jeg har ikke den oppfatningen. De fleste vil heller hjelpe naboen enn noen langt unna, og det jo i og for seg forståelig. Men det går jo an å si "ja takk, begge deler".

candyqueen_83
Skrevet

''Er egentlig lei av at alle tv-aksjoner osv går til utenlandske formål når vi har mange i Norge også som trenger hjelp. Først Norge, så utlandet''

Jeg tror ikke du helt skjønner hvor stor forskjell det er på "fattige" i Norge og fattige i mange andre land.

Har du sett fattigdom på nært hold?. Det tror jeg ikke. Du blir psykisk sliten av alle inntrykkene bare etter en uke. Du kan ikke sammenligne den fattigdommen med "fattigdommen" i Norge.

Jeg skjønner at det er en stor forskjell. Men jeg syns de "fattige" som du kaller det her også kan få et godt liv I FORHOLD TIL hvordan VI har det i Norge. Jeg har sagt flere ganger at jeg ikke sammenligner.

Skrevet

uff, begynner å bli lei av det haiti nyhetene nå altså...

Overfladiskheten lenge leve........

candyqueen_83
Skrevet

''Men de utenlandske blir jo alltid først prioritert. Sånn virker det på meg da.''

Jeg har ikke den oppfatningen. De fleste vil heller hjelpe naboen enn noen langt unna, og det jo i og for seg forståelig. Men det går jo an å si "ja takk, begge deler".

Jeg støtter den årlige tv-aksjonen så da får det være det. Man kan ikke skjelle ut folk som ikke gir eller ikke gir til absolutt alt.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg støtter den årlige tv-aksjonen så da får det være det. Man kan ikke skjelle ut folk som ikke gir eller ikke gir til absolutt alt.

Jeg mener overhodet ikke å skjelle deg ut. Jeg gir selv langt mindre enn jeg kunne hatt råd til.

Skrevet

Hvorfor har jeg en PLIKT å gi penger til Haiti? Jeg gir penger til norske organisasjoner (som sikkert gir sin andel til ofre på Haiti). Er egentlig lei av at alle tv-aksjoner osv går til utenlandske formål når vi har mange i Norge også som trenger hjelp. Først Norge, så utlandet. Men det er meg. Jeg må ha rett til å gjøre som jeg vil, og du som du vil.

Men at det som skjer på Haiti er trist det er klart. Men jeg syns mye i Norge også er trist. Man kan ikke gi til alle organisasjoner, og ved alle hendelser og naturkatastrofer.

Interessant tankegang.

Kan du gi meg et eksempel på noe i Norge som kan måle seg med tragedien i Haiti. Og si litt om hvorfor våre problemer skulle være viktigere enn det katastrofen der?

Gjest Niccola
Skrevet

Hvorfor vi har plikt?

Av ren solidaritet og medmenneskelighet, empati, forståelse og ydmykhet.

Man kan ikke gi til alle, alltid - men kan kan gi noe, av og til.

Jeg har ikke samvittighet til å la være.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg mener overhodet ikke å skjelle deg ut. Jeg gir selv langt mindre enn jeg kunne hatt råd til.

Jeg tenkte først og fremst ikke på deg :o) Det er nok mange her som ikke kan eller av en eller annen grunn ikke gir, men som ikke tør å si det her. Er ikke første gang det blir slått ned på om man ikke gjør det som er "riktig" i DOL-ånden.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg skjønner at det er en stor forskjell. Men jeg syns de "fattige" som du kaller det her også kan få et godt liv I FORHOLD TIL hvordan VI har det i Norge. Jeg har sagt flere ganger at jeg ikke sammenligner.

"Jeg har sagt flere ganger at jeg ikke sammenligner"

Om du hadde sett litt mer på nært hold, så hadde du automatisk begynt å sammenligne. Jeg kan forstå tankegangen din iom. at det er vanskelig å ta inn over seg det som skjer langt borte.

Hvis katastroften hadde skjedd i Norge og vi ikke var så økonomisk godt stilt som det vi er, hadde du nok håpet at flest mulig nasjoner stilte opp for oss.

candyqueen_83
Skrevet

Hvorfor vi har plikt?

Av ren solidaritet og medmenneskelighet, empati, forståelse og ydmykhet.

Man kan ikke gi til alle, alltid - men kan kan gi noe, av og til.

Jeg har ikke samvittighet til å la være.

Jeg gir noe av og til. Flere ganger pr år.

Skrevet

gjøre noe med det? Hva kan man gjøre? ingenting! ikke vil jeg det heller, dessverre...

Nå har svært mange nasjoner og enkeltindivider i utallige land gitt penger for å kunne bygge opp igjen Haiti. Bare Norge gir 200 millioner(?) kroner. Hva tror du ville skjedd videre med Haiti dersom alle hadde tenkt som deg? Hvert eneste menneskeliv har uendelig stor verdi og pengene som nå samles inn vil gjøre en forskjell på liv og død for enormt mange mennesker.

Jeg er glad jeg har greid å oppdra mine unger til å bli empatiske mennesker. De gikk selv, uoppfordra, til sparebøssene sine for å ta ut 100 kroner hver som de stolt putta i bøssa til bøssebæreren fra Røde Kors som kom på døra nå i kveld! Verden ville vært et så mye bedre sted å leve dersom alle kunne sett andre enn seg selv...

candyqueen_83
Skrevet

"Jeg har sagt flere ganger at jeg ikke sammenligner"

Om du hadde sett litt mer på nært hold, så hadde du automatisk begynt å sammenligne. Jeg kan forstå tankegangen din iom. at det er vanskelig å ta inn over seg det som skjer langt borte.

Hvis katastroften hadde skjedd i Norge og vi ikke var så økonomisk godt stilt som det vi er, hadde du nok håpet at flest mulig nasjoner stilte opp for oss.

Og det gjør jo staten. Ut fra våre skattepenger osv. Jeg hadde ikke blitt sint på alle i Usa eller Spania som ikke ga noe til oss. Alle kan ikke gi til alt. Men de fleste kan gi til noe. Og det gjør nok de fleste.

Skrevet

Aldri hatt noe tro på slike organisasjoner.. Så de står jeg over...

Du virker en smule kunnskapsløs? Beklager......

Skrevet

Nå har svært mange nasjoner og enkeltindivider i utallige land gitt penger for å kunne bygge opp igjen Haiti. Bare Norge gir 200 millioner(?) kroner. Hva tror du ville skjedd videre med Haiti dersom alle hadde tenkt som deg? Hvert eneste menneskeliv har uendelig stor verdi og pengene som nå samles inn vil gjøre en forskjell på liv og død for enormt mange mennesker.

Jeg er glad jeg har greid å oppdra mine unger til å bli empatiske mennesker. De gikk selv, uoppfordra, til sparebøssene sine for å ta ut 100 kroner hver som de stolt putta i bøssa til bøssebæreren fra Røde Kors som kom på døra nå i kveld! Verden ville vært et så mye bedre sted å leve dersom alle kunne sett andre enn seg selv...

Et godt innlegg Togli :-)

Skrevet

da er jeg vel bare ikke en av de som gråter av akkurat dette...

Vet du hva det motsatte av kjærlighet er? Det er ikke hat, men likegyldighet....

candyqueen_83
Skrevet

Husker et innlegg fra ei som ikke ga til tv-aksjonen i år her. Hun fikk jo på pukkelen så det holdt, og jeg mener det blir helt feil.

Gjest Elextra
Skrevet

Husker et innlegg fra ei som ikke ga til tv-aksjonen i år her. Hun fikk jo på pukkelen så det holdt, og jeg mener det blir helt feil.

''Husker et innlegg fra ei som ikke ga til tv-aksjonen i år her. Hun fikk jo på pukkelen så det holdt, og jeg mener det blir helt feil.''

Husker ikke diskusjonen du nevner, men kan tanke meg at det var mer begrunnelsen som provoserte enn det at h*n ikke ga.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...