Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har en sønn på snart 13 som de siste par årene i perioder har slitt mye med kvalme og magesmerter. I dårlige perioder er han hjemme fra skolen 2-3 dager i mnd. I sommerhalvåret i fjor var han fin i flere mnd, men nå er det bilbake for fullt. Han har astma og går fast på medisiner mot dette, men er da ikke plaget med mindre han utsettes for dyr. Han har også migrene, men er ikke ofte plaget med dette. Noen ganger kommer hodepine i tillegg til kvalmen, men kvalmen og magesmertene kommer alltid først, og de er det mest plagsomme for ham. Det typiske er at magesmertene og kvalmen varer i ca et døgn. Noen ganger kaster han opp, andre ganger ikke. Magen er også løs. Vi tenkte at vi må ta en tur til legen med ham, men er usikre på hva slags tester vi bør få tatt på ham? Vi har prøvd å finne en fellesnevner til hva han kan ha fått i seg når han blir dårlig, men det klarer vi ikke. Han tåler ikke svinekjøtt av en eller annen grunn, da blir han raskt kvalm og dårlig. Dette spiser han da selvsagt ikke, men vi har ikke klart å finne noe annet mønster på kvalmen. Har legen noen råd til hva vi kan prøve eller teste ham for, eller hva dette kan komme av? Han er ellers sunn, slank, sterk og frisk, og vokser som han skal. Han har kommet i puberteten, og vokser og forandrer seg mye for tiden, men dette problemet startet for ca 2 år siden, altså før han kom i puberteten for alvor. Svinekjøtt har han forøvrig reagert på i mange år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341958-kvalme-hos-gutt-p%C3%A5-snart-13-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trives han på skolen? blir han mobbet i det skjulte, eller finnes det andre problemer i livet hans?

Vi har tenkt på det, men han har ingen problemer som vi kan finne. Han trives på skolen, er faglig flink og har både venner og kjæreste :-)

Undersøk om det er lekser og oppgaver, som han ikke har fått gjort.

Neida, ingenting. Ifølge lærerne er han flink og pliktoppfyllende, og dette kvalmeproblemet har vart i et par år nå. Han er like fortvilet selv også, fordi han synes det er pyton å være kvalm. Han henger heldigvis godt med på skolen til tross for fraværet.

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Kvalme og magesmerter som det du beskriver er med stor grad av sannsynlighet ikke en allergisk reaksjon på mat. Spesielt det at han var bra i flere måneder i fjor sommer hvor kostholdet hans sannsynligvis ikke var veldig annerledes enn i dårligere perioder tyder på at matallergi ikke er en av årsakene til plagene.

Kvalme og magesmerter kan være symptomer på migrene og det er ikke alltid migrenehodepine følger mageproblemene.

Du bør absolutt ta ham med til legen og jeg synes han bør undersøkes av en barnelege selv om han begynner å bli voksen. Det er vanskelig å råde deg til hva slags prøver som skal tas - det må være opp til legen som undersøker ham. Men jeg synes allergitesting ikke er det mest nærliggende. En grundig mage-tarm undersøkelse er viktig og også en vurdering av migrenen. Siden han bruker astmamedisiner fast går jeg ut fra at det er medisiner han tar som inhalasjon. Det er viktig å passe på at han ikke tar inhalasjonene på tom mage - det kan føre til kvalme. Det er også av betydning å spise regelmessige måltider.

Men som sagt, dette bør undersøkes av en barnelege.

• 2 uker senere...

Annonse

Kvalme og magesmerter som det du beskriver er med stor grad av sannsynlighet ikke en allergisk reaksjon på mat. Spesielt det at han var bra i flere måneder i fjor sommer hvor kostholdet hans sannsynligvis ikke var veldig annerledes enn i dårligere perioder tyder på at matallergi ikke er en av årsakene til plagene.

Kvalme og magesmerter kan være symptomer på migrene og det er ikke alltid migrenehodepine følger mageproblemene.

Du bør absolutt ta ham med til legen og jeg synes han bør undersøkes av en barnelege selv om han begynner å bli voksen. Det er vanskelig å råde deg til hva slags prøver som skal tas - det må være opp til legen som undersøker ham. Men jeg synes allergitesting ikke er det mest nærliggende. En grundig mage-tarm undersøkelse er viktig og også en vurdering av migrenen. Siden han bruker astmamedisiner fast går jeg ut fra at det er medisiner han tar som inhalasjon. Det er viktig å passe på at han ikke tar inhalasjonene på tom mage - det kan føre til kvalme. Det er også av betydning å spise regelmessige måltider.

Men som sagt, dette bør undersøkes av en barnelege.

Jeg har nå lekt detektiv og laget en oversikt over når dette problemet begynte. Det startet i julen 2007, fra å være helt frisk i årene før dette, til å bli mye dårlig, men han har vært helt fin fra 1. april til 1 oktober i både 2008 og 2009. Så etter en del grubling kom vi fram til at julen 2007 innstallerte vi peisovn hjemme. Det rimer helt med tidspunktene for når han er dårlig, og også at han ofte er dårlig etter helgene, da vi gjerne fyrer store deler av dagen (mot i ukedagene der det bare blir et par timer på kvelden). Hvorfor han reagere på dette vet jeg ikke, men nå er peisovnen ryddet og slukket, og har fått plass til et par kubbelys isteden :-) Etter denne helgen er han helt i fin form, og ingen tegn på kvalme, så da krysser vi fingrene for at problemet er løst :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...