Gå til innhold

Du skal dø!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du selv fått den beskjeden noen gang?

Det har jeg. Jeg har fått beskjed om at jeg har føflekkreft som har spredd seg til leveren. Og jeg har opplevd å spørre om jeg kan regne med å leve så lenge at jeg kan få følge sønnen min til hans første skoledag (det var 6 mnd frem i tid) og fått til svar, at: "Nei, beklager, så lenge vil du ikke leve". Det setter i gang litt tankearbeid, kan du si.

Mirakuløst nok har jeg også opplevd en måned senere å få vite at spredningen ikke var kreft likevel. Og at jeg får leve videre. Men at jeg en dag skal dø? Ja, det vet jeg veldig godt. Og gleder meg over all den tiden jeg får her nede.

Hvordan er det mulig å få en slik beskjed feil? Mistolket de røntgenbilder eller noe sånn?

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

3

• Elis31

3

• morsan

2

• nick

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

si det til de tre som har blitt erklært friske av hjernesvulst etter å ha fått behandling i Kina...etter å ha blitt oppgitt i Norge.

Alle jeg har hørt om som har søkt hjelp i utlandet har dødd etter en stund likevel. Men mulig man kan få livsforlengelse. Jeg har også lest om folk som har hatt lite hyggelige opplevelser på slike turer. Som språkproblemer. Synes det er helt forferdelig at folk pådrar seg gjeld og drar til utlandet og kanskje ikke blir helbredet. Det er viktig at norsk helsevesen kan tilby det beste med en gang, og ikke være så sidrumpa.

Skrevet

Selve døden plager meg ikke nevneverdig, men jeg hadde blitt lei meg om jeg døde fra barnet mitt/barna mine før de var voksne. Det hadde også irritert meg at jeg ikke fikk oppnådd målet mitt, men siden den irritasjonen forsvinner i det jeg dør, så hadde jeg ikke plaget meg selv med det.

Jeg synes det er godt å tenke på at jeg skal dø en gang, jeg bare håper det blir når jeg er gammel nok :)

''men jeg hadde blitt lei meg om jeg døde fra barnet mitt/barna mine før de var voksne. ''

Enig

Skrevet

Alle jeg har hørt om som har søkt hjelp i utlandet har dødd etter en stund likevel. Men mulig man kan få livsforlengelse. Jeg har også lest om folk som har hatt lite hyggelige opplevelser på slike turer. Som språkproblemer. Synes det er helt forferdelig at folk pådrar seg gjeld og drar til utlandet og kanskje ikke blir helbredet. Det er viktig at norsk helsevesen kan tilby det beste med en gang, og ikke være så sidrumpa.

Stort sett gjør faktisk norsk helsevesen det. Til og med kurer som bare har noen få prosents sjanser for suksess blir forsøkt.

Dødeligheten blant det som f. eks. reiser til Danmark er langt høyere enn de som behandles i Norge.

Ut over det er det en selvfølge at alle helsesystemer kan bli bedre. Alltid. Men det vi har er faktisk ganske så anstendig.

Med vennlig hilsen

Skrevet

en forferdelig tanke syns jeg....

Det synes nok de på Haiti, også.

Skrevet

Det synes nok de på Haiti, også.

Blir ikke ferdig med det der du :)

Gjest en sørgende venn
Skrevet

Jeg var nylig i begravelsen til en god venn. Han hadde brukt en halv million på behandling i utlandet, og kanskje fått livet forlenget med to til tre måneder.

Skrevet

Jeg tenker at du må være litt mere presis:

http://www.deathclock.com/

Sånn, nå kan folk finne ut når de skal dø også.

*puh* Jeg lever til jeg blir over åtti! Det eneste negative er at det skjer 16.mai..Litt leit for mine nærmeste å feire nasjonaldagen dagen etter ;)

Gjest tante pine
Skrevet

NHD sa engang at når man dør er det som før man ble født. Det er godt å vite.

Som om Nhd vet hvordan det er å dø liksom.

Gjest Lever en stund til
Skrevet

Hvordan er det mulig å få en slik beskjed feil? Mistolket de røntgenbilder eller noe sånn?

''Hvordan er det mulig å få en slik beskjed feil? Mistolket de røntgenbilder eller noe sånn?''

Jeg gikk til lege fordi jeg hadde vært veldig svimmel lenge. Da viste blodprøver forhøyede verdier for leveren, og jeg ble sendt på ultralyd. Der oppdaget de noen "klumper" i leveren som så ut akkurat som dattersvulster. Samtidig hadde jeg hatt en ondartet føflekk noen år tidligere.

Ultralyden var ikke entydig, så jeg ble sendt til CT-scanning med kontrastvæske. De bildene den ga viste enda tydligere dattersvulster, og legene var ikke lenger i tvil om at jeg hadde spredning av kreft. Det eneste de var usikre på, var hvilken kreft det var. De antok føflekkreft, men kunne ikke utelukke magekreft og tarmkreft.

For så å få finne ut hvilken behandling jeg skulle få, ut i fra krefttype (jeg fikk klar beskjed om at det bare ville bli livsforlengende behandling, ikke behandling for å bli frisk), ble det tatt biopsi av leveren min. Det vil si at de hentet ut en liten bit av leveren som ble sendt til analyse.

Til legenes store overraskelse viste ikke biopsien kreft, men noe de kalte "blodårenøster". Disse nøstene er medfødt, og til forveksling lik kreftsvulster på CTscanning.

Jeg hadde lenge mareritt om at jeg fortsatt hadde kreft i leveren, men at legen som tok biopsien hadde bommet på svulsten.

Hva som egentlig var galt med leveren min ble aldri funnet ut, siden fokus var på kreften. Det har jeg lurt på i etterkant. Nye blodprøver noen måneder senere viste ikke lenger forhøyede verdier. Men jeg har siden vært redd for å overbelaste den, og drikker derfor minimalt med alkohol og ligger unna Paraset og andre medisiner som kan påvirke leveren.

Skrevet

''Hvordan er det mulig å få en slik beskjed feil? Mistolket de røntgenbilder eller noe sånn?''

Jeg gikk til lege fordi jeg hadde vært veldig svimmel lenge. Da viste blodprøver forhøyede verdier for leveren, og jeg ble sendt på ultralyd. Der oppdaget de noen "klumper" i leveren som så ut akkurat som dattersvulster. Samtidig hadde jeg hatt en ondartet føflekk noen år tidligere.

Ultralyden var ikke entydig, så jeg ble sendt til CT-scanning med kontrastvæske. De bildene den ga viste enda tydligere dattersvulster, og legene var ikke lenger i tvil om at jeg hadde spredning av kreft. Det eneste de var usikre på, var hvilken kreft det var. De antok føflekkreft, men kunne ikke utelukke magekreft og tarmkreft.

For så å få finne ut hvilken behandling jeg skulle få, ut i fra krefttype (jeg fikk klar beskjed om at det bare ville bli livsforlengende behandling, ikke behandling for å bli frisk), ble det tatt biopsi av leveren min. Det vil si at de hentet ut en liten bit av leveren som ble sendt til analyse.

Til legenes store overraskelse viste ikke biopsien kreft, men noe de kalte "blodårenøster". Disse nøstene er medfødt, og til forveksling lik kreftsvulster på CTscanning.

Jeg hadde lenge mareritt om at jeg fortsatt hadde kreft i leveren, men at legen som tok biopsien hadde bommet på svulsten.

Hva som egentlig var galt med leveren min ble aldri funnet ut, siden fokus var på kreften. Det har jeg lurt på i etterkant. Nye blodprøver noen måneder senere viste ikke lenger forhøyede verdier. Men jeg har siden vært redd for å overbelaste den, og drikker derfor minimalt med alkohol og ligger unna Paraset og andre medisiner som kan påvirke leveren.

Jeg blir ordløs. Trodde aldri de sa noe sånt, uten at de var sikker gjennom biopsi og sånn. På en måte har du jo fått livet i gavet, ved å få den beskjeden alle dødsdømte håper på, på en annen side har du kanskje fått et lite unødvendig sjokk/engstelse. Men uansett godt at de tok feil.

candyqueen_83
Skrevet

Uff, det hørtes helt forferdelig ut!

Skrevet

Noe så fælt!!!:-( Det var inderlig godt at legene tok feil, men det må likevel ha vært forferdelig å få en sånn beskjed helt unødvendig:-(

Gjest Lever en stund til
Skrevet

Jeg blir ordløs. Trodde aldri de sa noe sånt, uten at de var sikker gjennom biopsi og sånn. På en måte har du jo fått livet i gavet, ved å få den beskjeden alle dødsdømte håper på, på en annen side har du kanskje fått et lite unødvendig sjokk/engstelse. Men uansett godt at de tok feil.

Det var selvsagt fantastisk å få den gode beskjeden, det satte livet veldig i perspektiv. Men samtidig var det veldig vondt å leve gjennom, man rekker å tenke mye på en måned. Og det påvirket selvsagt alle rundt meg enormt. Ikke minst barna, som skjønte at noe var fryktelig galt. Så jeg fikk meg en psykisk knekk av det som ikke var god, Ikke minst var jeg lenge plaget av mareritt. På den annen side har jeg lært meg å sette pris på de små ting, tar ikke ting for gitt.

Og legene var helt sikre. De fortalte meg hva de fant, og svarte ærlig på mine spørsmål. De var aldri i tvil om at jeg hadde kreft, de var bare usikre på hvilken kreft det var. Jeg antar at de blodårenøstene mine er sjeldne... Fastlegen min begynte å gråte da jeg kom tilbake til ham med den gode nyheten. For det halvåret hadde han hatt tre pasienter som hadde fått påvist spredning av føflekkreft (utenom meg). Alle de tre andre var døde.

Skrevet

Har du selv fått den beskjeden noen gang?

Det har jeg. Jeg har fått beskjed om at jeg har føflekkreft som har spredd seg til leveren. Og jeg har opplevd å spørre om jeg kan regne med å leve så lenge at jeg kan få følge sønnen min til hans første skoledag (det var 6 mnd frem i tid) og fått til svar, at: "Nei, beklager, så lenge vil du ikke leve". Det setter i gang litt tankearbeid, kan du si.

Mirakuløst nok har jeg også opplevd en måned senere å få vite at spredningen ikke var kreft likevel. Og at jeg får leve videre. Men at jeg en dag skal dø? Ja, det vet jeg veldig godt. Og gleder meg over all den tiden jeg får her nede.

Uff, det må ha vært forferdelig vondt... Endelig godt de tok feil.

*klem*

Gjest Lever en stund til
Skrevet

Uff, det må ha vært forferdelig vondt... Endelig godt de tok feil.

*klem*

Takk for klemmen :)

Skrevet

At det er en naturlig ting vi ikke kommer unna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...