Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt daglig avføring, men de siste 2-3 årene har det gradvis blitt værre og værre. Det siste året går det ofte 5-6 dager, og jeg har mye vondt i magen. Magesmertene er blitt værre etter jul, og værre jo flere dager det går. Dette kjennes ikke ut som vanlig luftsmerter. Jeg har selvsagt prøvd alt fra fiber, vann, trening o.l, men ingenting virker inn. Jeg har prøvd diverse helsekost produkter som kun gir meg ekstra magesmerter. Lactulose virket tidligere, hvis jeg tok det morgen og kveld. Det virker heller ikke nå, bare mye luft og vondt. Jeg klarte lenge å holde meg unna avføringsprodukter, men etter 6 dager er jeg desperat. Derfor bruker jeg Dulcolax stikkpiller når det blir for ille, tenkte det er bedre enn avføringstabletter. Etter nyttår prøvde jeg tabletter en gang, bare for å prøve. Det som skulle ta ca 8 timer, tok nøyaktig 24 timer før virkning, og de siste timene var smertefulle. Jeg har derimot ikke vondt i endetarmen, det e ikke vondt å få ut avføringen. Avføringen er heller ikke hard, selv etter 6 dager. Den ser normal ut i farge og konsistens. Jer er fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre med dette problemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342360-treg-avf%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Når tarmfunksjonen forandrer seg merkbart er det veldig viktig å få undersøkt tarmen nøye med avansert røntgen (CT) og eventuelt coloskopi (at legen undersøker tarmen fra innsiden). Sannsynligvis jobber tarmen din tregt, noe som er ubehagelig, men ikke farlig. Men det er viktig å utelukke at det er en sykdom som er årsak til plagene dine. Laktulose kan du gjerne prøve igjen og gjerne i noe høyere doser enn det du brukte sist. Ta kontakt med fastlegen for å bli undersøkt og få henvisning til mer avanserte undersøkelsert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342360-treg-avf%C3%B8ring/#findComment-2896474
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...