Gå til innhold

Har sjefen noe med hva en skal til hos lege?

Anbefalte innlegg

Gjest privatliv?
Skrevet

Eller kolleger?

Føler de på jobb er så nysgjerrige. Hvis jeg skal til lege

spør de alltid hva jeg skal. Som om det bryr dem.

Det er jo høyst personlig!

Om det så er hemoroider, psykiske problemer, graviditet osv,

så er dette ting som er litt vel personlige til at jeg ønsker å dele dem med mine kolleger.

Og ikke skjønner jeg at sjefen skal ha noe med det så lenge det ikke har noe med jobb å gjøre.

Skrevet

Sjefen har vel egentlig ikke noe med det, men det kommer jo fram på evt sykemelding.

Jeg har heldigvis et så godt forhold til sjefen min at hun vet det meste...

Skrevet

Sjefen har vel egentlig ikke noe med det, men det kommer jo fram på evt sykemelding.

Tror ikke det kommer frem på sykemeldingen til arb.giver.

Skjemaet har tre deler, og den delen som leveres arb.giver tror jeg ikke har med sykemeldingsårsaken.

Skrevet

Nei, verken sjefen sin eller dine kollegaer har noe med dette. Så det trenger du ikke å svare på, hvis de skulle spørre.

Så enten kan du si at det har de ikke noe med eller at det vil du ikke si noe om.

Skrevet

Skjemaet har tre deler, og den delen som leveres arb.giver tror jeg ikke har med sykemeldingsårsaken.

Jeg har sett endel sykmeldingsskjemaer i jobben min, og det har da hendt at jeg har sett diagnose der? hm.. kanskje de er på dem som er levert med alle tre delene ved en feil?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har sett endel sykmeldingsskjemaer i jobben min, og det har da hendt at jeg har sett diagnose der? hm.. kanskje de er på dem som er levert med alle tre delene ved en feil?

Ja, arbeidsgiver skal ikke ha delen der evt. diagnose står.

Skrevet

Si at det er hemoroider, så spør de sikkert ikke mer...

Gjest annlovinda
Skrevet

Diagnose står på den delen du selv beholder. Den delen arbeidsgiver skal ha inneholder IKKE diagnose.

Gjest annlovinda
Skrevet

Den skulle ikke til deg, men til GA :)

Skrevet

Smil pent og si: "Legebesøk er en privat ting. Og nei, jeg er ikke gravid!" (med mindre det er akkurat hva du er).

Jeg feiler forskjellig smårusk. Spør noen meg hva jeg skal hos legen, sier jeg bare at jeg må fornye noen resepter og slikt.

Gjest ikke lett det der.
Skrevet

Mine kolleger er heldigvis ikke så nysgjerrige, så de spør ikke hva det gjelder. Min avdelingsleder derimot, spør. Og det er ikke alltid jeg har lyst til å svare hva det gjelder. Og for å få fri med lønn, må jeg levere en permisjonssøknad, hvor jeg skal oppgi hvorfor jeg er borte, samt levere kopi av innkallelse. Jeg er nå blitt innkalt til gynekologisk avd. på sykehuset, men har ikke mye lyst til å levere kopi av innkallelsen. Noen ting er litt for privat til å dele med andre. NEsten så jeg får lyst til å droppe timen.

Skrevet

Pussige kolleger du har...

Her pleier vi ikke å spørre,- men det hender jo at man sier det uansett, da.

Skrevet

Grunnen til sykmelding står kun på to sider, den som skal til trygdekontoret og til personen selv. Arbeidsgiver har ingen grunn eller behov til å vite grunnen til sykemeldingen. Og de har ingen rett til å spørre om det heller. Det er noe mellom lege og pasient.

Skrevet

Mine kolleger er heldigvis ikke så nysgjerrige, så de spør ikke hva det gjelder. Min avdelingsleder derimot, spør. Og det er ikke alltid jeg har lyst til å svare hva det gjelder. Og for å få fri med lønn, må jeg levere en permisjonssøknad, hvor jeg skal oppgi hvorfor jeg er borte, samt levere kopi av innkallelse. Jeg er nå blitt innkalt til gynekologisk avd. på sykehuset, men har ikke mye lyst til å levere kopi av innkallelsen. Noen ting er litt for privat til å dele med andre. NEsten så jeg får lyst til å droppe timen.

Det er ikke tillatt å kreve noe slikt, arbeidsstedet har ingen rett til å vite hvorfor du skal til legene. Dette ville jeg nektet å gått med på, høres helt hårreisende ut. Har du ikke noe forbund hvor du kan ta opp dette?

Skrevet

Dette hadde jeg rett og slett ikke akseptert, og arbeidsgiver kan ikke kreve noe sånt.

Gjest Niccola
Skrevet

Henger meg på de andre. Feltet med diagnose er skravert på den delen som skal til arbeidsgiver. Da må den sykmeldte i så fall ha levert feil del.

Gjest Niccola
Skrevet

Ingen har noe med det, og så utrolig ufint å spørre om.. Kunne aldri falle meg inn å spørre noen på jobb om dette.... Ingen andre som gjør det heller.

Sjefen har ingen rett til innsyn i hva legebesøkene gjelder. Kan det holde å vise fram kvittering fra besøket?

Skrevet

Kolleger eller sjefer har ingenting med hva du skal til legen for, og jeg synes det er ufint å spørre folk om sånt.

Om du synes det er vanskelig å be dem passe sine egne saker, kan du prøve å besvare spørsmålet deres med et annet spørsmål: "Hvorfor lurer du på det?".

Da spiller du ballen tilbake igjen, og det blir opp til den nysgjerrige kollegaen å forklare seg. De fleste vil gå i seg selv av det.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg fikk engang det spørsmålet av en mannlig sjef for mange år siden. Jeg ble helt paff og ville ikke svare, men angrer fremdeles på at jeg ikke svarte at jeg skulle til en gynekologisk undersøkelse for å se ansiktet hans.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...