Gå til innhold

Brukket tå, hvor lang tid før bra??


Gjest brukket tå

Anbefalte innlegg

Gjest brukket tå

Sønnen i huset har brukket storetåa, men var kun et lite brudd på siden, så det skulle ikke gjøres noe med... heles av seg selv!

Fikk beskjed om å ha benet hevet og ta smertestillende hvis veldig vondt.

Fy søren som tåa ser ut nå, den er hoven,blå og hard! Og det er visst veldig vondt!

Nå er spørsmålet, hvor lenge vil dette vare tro?? Noen som har gjort det samme?

Pappa'n i huset er veldig ivrig på at han skal trene fort, fort, fort, fordi tåa kun er 5% av kroppen! men han får jo ikke på seg skoene enda... Håper virkelig dette går fort over, for å bevare husfreden!

Noen med gode tips til oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan nok ta veldig lang tid. Jeg har selv forstuet tær og det tar flere uker før jeg kunne ha brukt foten på en normal måte.

Men hvorfor er faren så ivrig på å jage sønnen ut igjen på trening? Er det ikke viktigere at sønnen blir helt frisk igjen i stedenfor å belaste dette for tidlig og kanskje gjøre det verre?

Lever han gjennom sine barn mer en hva som er sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brakk tåa da noen trampet på meg med stiletthæler for noen år siden. Da ble tåa trukket litt fram, slik at leddvæske skulle komme til i leddet, og deretter tapet slik med sportstape. Det var ubehagelig, men man må gjøre det for å unngå at det skal bli dårlig sirkulasjon i den senere. Rart at de ikke gjorde dette hos legen da sønnen din var der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør i aller høyeste grad være i ro så bruddet får heles. Det må pappaen respektere, hvis ikke må du be legen forklare han det.

Hvor gammel er sønnen din? Dersom han er liten og har fryktelig vondt, kan du spørre om han får en "smertegips". Det fikk mine barn etter legens vurdering av smertene (de har begge brukket tåa). De hadde den på i 3 uker hvis jeg ikke husker feil.

Ellers kan det hjelpe å tape tåa til "nabotåa" for å få stabilisert bruddet, evt bruke "stive" sko.

Hvor lang tid det vil ta før bruddet er helet, kan jeg ikke utale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok ta uker før tåa er smertefri - så trening bør han avstå fra.

Som noen sier, blir det ikke mindre smertefullt om noen dager, kan dere få smertegips, alternativt tape tåa fast til nabotåa. Bruk også sko med stive såler som avlaster litt.

Og si til faren at han må tenke langsiktig. Om gutten trener med brukket tå, vil tåa kunne gro skjevt og da vil han få smerter resten av livet - og ikke kunne trene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene.. hva er dette for en sopp av en far? Unnskyld meg.

Skal man tenke i prosentandel så utgjør vel ikke hodet mer enn 10% heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...