Gå til innhold

Om begravelser - undrer litt

Anbefalte innlegg

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg lager en ny tråd, jeg, for ikke å kuppe andre tråder. Jeg leser tråden lenger ned på siden om å gå i begravelser etter folk man ikke kjente for å støtte etterlatte som man kjenner. Og det er selvsagt en pen tanke.

Men så undrer jeg: Får man fri fra jobben til slikt da? Hos oss (les: på min arbeidsplass) er det slik at vi får fri for å gå i begravelser til nære slektninger. Når vi skal søke permisjon, må vi oppgi slektsforholdet til avdøde.

Så derfor lurer jeg på: Får dere fri for å gå i begravelser uansett? Tar dere avspasering, feriedager eller bytter vakt? Eller er det bare hos oss at dette er såpass strengt?

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Jeg tror mange som skriver her er uføretrygdet eller sykmeldt, og da slipper de jo søke fri. Mange har også jobber hvor en har fleksitid eller frihet til å ta igjen fritimer på kveldstid eller andre fleksible ordninger.

De som ikke har den muligheten blir nok på jobben.

Gjest kinelle
Skrevet

I min jobb kan vi unntaksvis få fri til begravelser til andre enn nære slektninger. Det har da i hovedsak dreid seg om at noen jeg har kjent har tatt det veldig tungt og trengt støtte av en "utenforstående" (jeg kjente avdøde litt) for å klare begravelsen. Jeg fikk også fri da faren til en venninne døde brått og uventet - da var det avdelingsleder som spurte om jeg ville ha fri for å kunne delta i begravelsen.

Skrevet

Jada, jeg får fri.

Nå dreier det seg om begravelser i samme by da, er borte mex et par timer. Og det er ikke sånn at det er så ofte heldigvis.

Skrevet

Vi må søke velferdspermisjon, og i utgangspunktet får vi bare fri til å gå i begravelse til kolleger og nære slektninger. Hvis jeg skulle gått i begravelsen til moren til en venn, f.eks., måtte jeg nok avspasere eller ta en feriedag.

Skrevet

Vi får permisjon med lønn for å gå i begravlese - uansett slektskap, det får vi ikke spørsmål i. Man går jo ikke ibegravelser for moro skyld.. Det er noe man må føle på selv.

Skrevet

Vi får fri med lønn til alle begravelser, før fikk vi bare til nære slektninger. Må vi reise langt, får vi fri hele dagen.

Regler om dette skal stå personalhåndboken (eller hva dere nå kaller det).

Gjest Tatjana
Skrevet

Vi får fri med lønn til alle begravelser, før fikk vi bare til nære slektninger. Må vi reise langt, får vi fri hele dagen.

Regler om dette skal stå personalhåndboken (eller hva dere nå kaller det).

Ja, det står der. Og hos oss står det jeg beskrev i det første innlegget - fri gis kun til å gå i begravelser til nære slektninger. Jeg vet at det praktiseres temmelig strengt - en kollega måtte krangle skikkelig for å få fri til å gå i begravelsen til mannens tante. Hun endte med å gå, men jeg tror hun måtte ordne med vikar og betale denne selv.

Og ettersom dette er så strengt hos oss, så lurer jeg da vet du. Er det virkelig slik andre steder i verden at man får fri til å gå i begravelser, til og med til folk man ikke kjenner altså?

(Jeg skjønner jo selvsagt at dette ikke er noe folk syns er spesielt gøy, og at ingen gjør dette for sin fornøyelses skyld da. Bare så det er sagt.)

Skrevet

Ja, det står der. Og hos oss står det jeg beskrev i det første innlegget - fri gis kun til å gå i begravelser til nære slektninger. Jeg vet at det praktiseres temmelig strengt - en kollega måtte krangle skikkelig for å få fri til å gå i begravelsen til mannens tante. Hun endte med å gå, men jeg tror hun måtte ordne med vikar og betale denne selv.

Og ettersom dette er så strengt hos oss, så lurer jeg da vet du. Er det virkelig slik andre steder i verden at man får fri til å gå i begravelser, til og med til folk man ikke kjenner altså?

(Jeg skjønner jo selvsagt at dette ikke er noe folk syns er spesielt gøy, og at ingen gjør dette for sin fornøyelses skyld da. Bare så det er sagt.)

Jeg tror vi fikk et ganske bra permisjonsreglement etter at vi kjøpte opp et firma som tidligere var med i et kjent stort konsern.. Våre nye kolleger hadde hatt bedre vilkår enn oss, og ingen arbeidstakere vil jo gå tilbake til dårligere vilkår, så da måtte alle få samme regler.

Skrevet

Jeg vet ikke helt når man får fri uten trekk i lønn/avspasseringstid/feriedager hos oss. Jeg har vært i én begravelse mens jeg har vært i denne jobben, og den var utenbys , så det var ikke bare snakk om å ta noen timer fri. Det falt meg ikke inn å spørre om den dagen jeg tok fri skulle betales av jobben. Jeg avspasserte eller tok en feriedag.

Heldigvis har jeg en jobb som er meget fleksibel mht det at man kan være borte fra den.

Gjest dssverre
Skrevet

Hos oss er det like strengt som hos dere.

Gjest drvalley
Skrevet

Litt forenklet kan jeg dele arbeidstagerne i to.

Gruppe a) er de som ut/benytter alle rettigheter. De leverer reiseregning for hver eneste tur enten det er 5 km med bilen eller en bussbillett på 20 kroner. De skriver overtid for hver femminutt de arbeider over tiden, og de er ikke alltid så nøye med å møte presis om morgenen. Slike ber også om å bytte en feriedag om det viser seg at de må til legen med sitt eget barn på en slik dag.

Gruppe B) kommer alltid litt før arbeidstid. Prater litt over en kaffekopp før de begynner å arbeide presis. Skriver aldri overtid om det er mindre enn 15 - 20 minutter og leverer aldri reiseregninger under 50 kroner osv osv

Gruppe a) holder seg strengt til reglene hva gjelder sine rettigheter. Da holder jeg strengt på arbeidsgivers rettigheter. De må søke permisjon uten lønn for slik litt mer perifere begravelser.

Gruppe B) er romsligere, vi har et gi og ta forhold. De får alltid fri med lønn og trenger ikke søke. De bare spør muntlig og får selvsagt alltid ja.

Gjest dsverre
Skrevet

Gruppe a) er de som ut/benytter alle rettigheter. De leverer reiseregning for hver eneste tur enten det er 5 km med bilen eller en bussbillett på 20 kroner. De skriver overtid for hver femminutt de arbeider over tiden, og de er ikke alltid så nøye med å møte presis om morgenen. Slike ber også om å bytte en feriedag om det viser seg at de må til legen med sitt eget barn på en slik dag.

Gruppe B) kommer alltid litt før arbeidstid. Prater litt over en kaffekopp før de begynner å arbeide presis. Skriver aldri overtid om det er mindre enn 15 - 20 minutter og leverer aldri reiseregninger under 50 kroner osv osv

Gruppe a) holder seg strengt til reglene hva gjelder sine rettigheter. Da holder jeg strengt på arbeidsgivers rettigheter. De må søke permisjon uten lønn for slik litt mer perifere begravelser.

Gruppe B) er romsligere, vi har et gi og ta forhold. De får alltid fri med lønn og trenger ikke søke. De bare spør muntlig og får selvsagt alltid ja.

Beklageligvis er det noen arbeidsgivere som etterhvert får alle sine arbeidstakere til å tilhøre gruppe a også. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli en slik, men etterhvert som jeg blir mer og mer klar over hvor a-arbeidsgiver min arbeidsgiver er blir jeg mer og mer a-arbeidstaker også.

Men for all del, jeg sier slett ikke at du er en slik arbeidsgiver. Det høres overhodet ikke slik ut, ettersom du har noen slike b-medarbeidere og måten du behandler dine b-medarbeidere på :)

Gjest Elextra
Skrevet

Hos oss får man fri med lønn om man skal i begravelser til nærmeste familie.

For litt fjernere slektninger (tanter/onkler og lenger ut) må man ta fri uten lønn, bruke feriedag, avspasere eller lignende. Skulle egentlig bare mangle, synes jeg.

Skrevet

Jeg er glad for at du ikke er/skal være sjefen min - selv om jeg tilhører gruppe b :-)

Gjest arbeidstager fra hell
Skrevet

Hvis du faktisk er en arbeidsgiver og behandler dine arbeidstakere så ulikt så lurer jeg på hvordan det påvirker arbeidsmiljøet?

Jeg pleier å benytte meg av de rettighetene jeg har, for det meste. Det vil si at jeg skriver aldri kjøreregninger, selv om jeg kjører en del. Jeg tar meg nok noen pauser ekstra for å kompensere litt for det i blant. Når sjefen min er lite fleksibel i forhold til meg så blir holdningen min deretter og jeg blir ikke like villig til å strekke meg langt for å være fleksibel selv.

Jeg søkte om permisjon til å dra i en begravelse som i følge vårt regelement kunne både blitt innvilget og avslått, litt ettersom hvordan en tolket det. Sjefen ga avslag på fri med lønn. Jeg fikk da relativt negative følelser ovenfor sjefen og kjenner at det påvirker min interesse i forhold til å være fleksibel tilbake. Det er kanskje barnslig, men dette med å gi og ta går begge veier.

Gjest drvalley
Skrevet

Hvis du faktisk er en arbeidsgiver og behandler dine arbeidstakere så ulikt så lurer jeg på hvordan det påvirker arbeidsmiljøet?

Jeg pleier å benytte meg av de rettighetene jeg har, for det meste. Det vil si at jeg skriver aldri kjøreregninger, selv om jeg kjører en del. Jeg tar meg nok noen pauser ekstra for å kompensere litt for det i blant. Når sjefen min er lite fleksibel i forhold til meg så blir holdningen min deretter og jeg blir ikke like villig til å strekke meg langt for å være fleksibel selv.

Jeg søkte om permisjon til å dra i en begravelse som i følge vårt regelement kunne både blitt innvilget og avslått, litt ettersom hvordan en tolket det. Sjefen ga avslag på fri med lønn. Jeg fikk da relativt negative følelser ovenfor sjefen og kjenner at det påvirker min interesse i forhold til å være fleksibel tilbake. Det er kanskje barnslig, men dette med å gi og ta går begge veier.

Selvsagt går det med å gi og ta begge veier. Arbeidsgiver bør helt klart invitere til det.

Skrevet

Der jeg jobber nå får vi fri til begravelser uansett. Der jeg jobbet før fikk man bare fri til nærmeste familie, dvs. besteforeldrene til mannen min fikk jeg ikke fri for.

Nå ville jeg nok tatt en feriedag hvis det var en begravelse utenbys slik at det tok hele dagen, men begravelser i samme by hvor jeg ikke skal i minnestunden, tar jo ikke mer en en times tid.

Skrevet

Selvsagt går det med å gi og ta begge veier. Arbeidsgiver bør helt klart invitere til det.

Hvordan er stemningen i arbeids flokken din da, om jeg kan spørre? Eller snakkes det ikke høyt om?

Skrevet

Hvordan er stemningen i arbeids flokken din da, om jeg kan spørre? Eller snakkes det ikke høyt om blandt kollegaer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...