Gå til innhold

Om begravelser - undrer litt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt forenklet kan jeg dele arbeidstagerne i to.

Gruppe a) er de som ut/benytter alle rettigheter. De leverer reiseregning for hver eneste tur enten det er 5 km med bilen eller en bussbillett på 20 kroner. De skriver overtid for hver femminutt de arbeider over tiden, og de er ikke alltid så nøye med å møte presis om morgenen. Slike ber også om å bytte en feriedag om det viser seg at de må til legen med sitt eget barn på en slik dag.

Gruppe B) kommer alltid litt før arbeidstid. Prater litt over en kaffekopp før de begynner å arbeide presis. Skriver aldri overtid om det er mindre enn 15 - 20 minutter og leverer aldri reiseregninger under 50 kroner osv osv

Gruppe a) holder seg strengt til reglene hva gjelder sine rettigheter. Da holder jeg strengt på arbeidsgivers rettigheter. De må søke permisjon uten lønn for slik litt mer perifere begravelser.

Gruppe B) er romsligere, vi har et gi og ta forhold. De får alltid fri med lønn og trenger ikke søke. De bare spør muntlig og får selvsagt alltid ja.

Enig med deg, at det er nok mange firkantede arb.tagere rundt omkring.

Men det finnes også (sikkert mange) firkantede arb.givere også.

Har jobbet ulike steder, med veldig forskjellig praksis.

Man kan like gjerne dele inn i a) firkantede arbeidsgivere og B) romslige arbeidsgivere.

a) reglene skal følges til punkt og prikke. det er bedre at alle sitter og tvinner tommeltotter fordi man på død og liv må være på jobb til klokken fire, fremfor at man kan ta ut ulønnet ferie etter tur, for eksempel.... (ikke servicebedrift og det var virkelig ingenting å gjøre i flere uker, visste at det ville bli mye igjen, men først om noen måneder)

Ved sykdom hos barna spørres det hvor mange dager faren til barna har tatt, om det virkelig er fordelt likt, selv om det er langt mellom fraværene, og man passer på å skjøtte jobben likevel ved å jobbe hjemmefra kveldstid...

Ja, da blir man også en a-arbeidstaker og går nøyaktig klokken fire, og følger alle regler til punkt og prikke selv.

Men har også hatt en b-arbeidsgiver som var romslig. Fleksitid og frihet under ansvar. Hjemmekontor. Kan dra tidlig fra jobb og komme sent dersom mannen er på reise, men tar dette igjen ved kveldsjobbing eller ekstra jobbing ukene etterpå.

Bestemme over egen tid og påvirke arbeidsoppgaver og ansvar.

Da er det også greit å jobbe, når sjefen ringer en helg og spør om man kan forberede noe til et møte påfølgende mandag.

Da er det greit å dra på jobbreise utenlands på kort varsel. Det er også greit å jobbe sene dager uten overtid, eller å steppe inn ekstra under kollegaers sykdom. Man er fleksibel og gjør sitt ytterste for arbeidsplassen, men det krever en del og den innsatsen er man villig til å gjøre hvis det er et noenlunde balansert forhold mellom å gi og ta.

Gjest drvalley
Skrevet

Enig med deg, at det er nok mange firkantede arb.tagere rundt omkring.

Men det finnes også (sikkert mange) firkantede arb.givere også.

Har jobbet ulike steder, med veldig forskjellig praksis.

Man kan like gjerne dele inn i a) firkantede arbeidsgivere og B) romslige arbeidsgivere.

a) reglene skal følges til punkt og prikke. det er bedre at alle sitter og tvinner tommeltotter fordi man på død og liv må være på jobb til klokken fire, fremfor at man kan ta ut ulønnet ferie etter tur, for eksempel.... (ikke servicebedrift og det var virkelig ingenting å gjøre i flere uker, visste at det ville bli mye igjen, men først om noen måneder)

Ved sykdom hos barna spørres det hvor mange dager faren til barna har tatt, om det virkelig er fordelt likt, selv om det er langt mellom fraværene, og man passer på å skjøtte jobben likevel ved å jobbe hjemmefra kveldstid...

Ja, da blir man også en a-arbeidstaker og går nøyaktig klokken fire, og følger alle regler til punkt og prikke selv.

Men har også hatt en b-arbeidsgiver som var romslig. Fleksitid og frihet under ansvar. Hjemmekontor. Kan dra tidlig fra jobb og komme sent dersom mannen er på reise, men tar dette igjen ved kveldsjobbing eller ekstra jobbing ukene etterpå.

Bestemme over egen tid og påvirke arbeidsoppgaver og ansvar.

Da er det også greit å jobbe, når sjefen ringer en helg og spør om man kan forberede noe til et møte påfølgende mandag.

Da er det greit å dra på jobbreise utenlands på kort varsel. Det er også greit å jobbe sene dager uten overtid, eller å steppe inn ekstra under kollegaers sykdom. Man er fleksibel og gjør sitt ytterste for arbeidsplassen, men det krever en del og den innsatsen er man villig til å gjøre hvis det er et noenlunde balansert forhold mellom å gi og ta.

Jeg tror på målstyring og ikke på regelstyring. Har folk gjort jobben sin, kan de gå nesten når de vil. Tar de den med hjem fordi det passer bedre, er det også greit.

Skrevet

Jeg tror på målstyring og ikke på regelstyring. Har folk gjort jobben sin, kan de gå nesten når de vil. Tar de den med hjem fordi det passer bedre, er det også greit.

Jeg tror vi er enig :-)

Skrevet

Jeg tror vi er enig :-)

ser for meg at det kan skape litt knuffing, ikke sikkert heller, men hun sier ingenting om det.. Så jeg ville vært skeptisk om jeg fikk en sjef som forskjellsbehandler sine ansatte.. Men jeg har dog ikke glemt det de ansatte i gruppe a gjør "feil" da..

Men det er meg og kanskje litt teite tanker :-)

Gjest drvalley
Skrevet

ser for meg at det kan skape litt knuffing, ikke sikkert heller, men hun sier ingenting om det.. Så jeg ville vært skeptisk om jeg fikk en sjef som forskjellsbehandler sine ansatte.. Men jeg har dog ikke glemt det de ansatte i gruppe a gjør "feil" da..

Men det er meg og kanskje litt teite tanker :-)

Positiv innsats og innstilling skal lønne seg - også i arbeidslivet :-)

Skrevet

Positiv innsats og innstilling skal lønne seg - også i arbeidslivet :-)

:-)

Skrevet

Jeg tror mange som skriver her er uføretrygdet eller sykmeldt, og da slipper de jo søke fri. Mange har også jobber hvor en har fleksitid eller frihet til å ta igjen fritimer på kveldstid eller andre fleksible ordninger.

De som ikke har den muligheten blir nok på jobben.

Dattera mi fikk knapt fri for å gå i begravelsen til mora mi, altså bestemora si så vi måtte bytte tid på begravelsen.

Skrevet

Til "perifere" begravelser har jeg pleid å avspasere.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg kan jo gå når det passer meg, men sambo er i full jobb. Der legger ingen seg opp i hvem han skal i begravelse til, så lenge han får jobben sin gjort.

Akkurat den ordningen er veldig praktisk, da han kan ta fri enkelte dager når vi skal noe. Såklart, jobben må gjøres, så det må jo ikke misbrukes, det er bare at jobben kan gjøres så og si overalt så lenge han har internett.

Så må han være tilgjengelig på telefon, men akkurat det gjelder jo ikke i begravelser selvsagt.

Mamma driver bedrift, og hun lar de fleste som føler at de må gå, få gå, men når det er veldig perifere begravelser så byttes det vakter så langt det lar seg gjøre. Hun er avhengig av folk på jobb, så noen må dekke den personen som er borte.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Dattera mi fikk knapt fri for å gå i begravelsen til mora mi, altså bestemora si så vi måtte bytte tid på begravelsen.

Uff da, det var en vrang arbeidsgiver da! Inngår hun i en form for vaktordning kanskje? Vet at enkelte sykepleiere må ordne vikar selv i slike tilfeller, men de hjelper jo hverandre så godt de kan.

Skrevet

Da svigerfar døde (45 mil fra der vi bor) fikk jeg fri tre dager med lønn, mannen min fikk fri kun en dag med lønn.

Jeg var i begravelsen til min venninnes lille sønn. Da avspaserte jeg - tenkte vel ikke på å søke om fri med lønn.

Skrevet

Vi får fri med betalt når det er begravelse av nære slektninger. Ellers får vi fri, men uten betalt. (= vanligvis ferie)

Bedriften har ikke engang plikt til å gi deg fri uten betalt.

Skrevet

Vi får fri med lønn for nærmeste familie, også svigerforeldre. Ved øvrige dødsfall må vi ta avspassering eller feriedag.

Da en kollega døde brått for ett år siden fikk vi beskjed om at de som ville i begravelsen måtte søke om velferdspermisjon på vanlig måte. Dette ble tatt veldig negativt opp blant de ansatte og har nå blitt endret. Skulle noe sånt skje igjen får de som vil fri til å gå i begravelsen

Skrevet

Uff da, det var en vrang arbeidsgiver da! Inngår hun i en form for vaktordning kanskje? Vet at enkelte sykepleiere må ordne vikar selv i slike tilfeller, men de hjelper jo hverandre så godt de kan.

Sykepleier, nettopp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...