Gå til innhold

Glutenfri gode boller?

Gjest fastelavn for allergikere

Anbefalte innlegg

Gjest fastelavn for allergikere
Skrevet

Noen som spiser glutenfritt her, som kan anbefale meg en god oppskrift på boller? Det finns jo ulike mel å få kjøpt, men hva er best?

Med Toro Lys Melblanding (glutenfri) syns jeg det smaker som vafler, uansett hva man lager.

Skrevet

Jeg har brukt denne oppskriften til kanelboller og de ble veldig gode:

http://www.vitavalens.no/article.asp?w=54205597&x=21292

Faktisk spiste barna opp to brødposer med kanelboller mellom Oslo og Trondheim:-)

Vi har tre cølikaere i familien (med meg selv som hederlig unntak), så her går det mye i glutenfritt. Jeg forsøker stadig vekk å finne nye og bedre oppskrifter, særlig ¨på gjærdeig, og boller er klart det vanskligste. Å få til samme konsistens som hveteboller tror jeg er omtrent umulig, de blir mer "kakete", men det kan bli godt likevel. Selvom vi har spiste glutenfritt lenge i familien har jeg aldri hørt om de ingrediensene som er nevnt i oppskriften du refererer til:Hvitt Sorghummel, Tapiokamel og Garfavamel. Om dette blir komplisert har jeg en enklere oppskrift som funker fint. Har funnet den på ncf sitt brukerforum:

3 dl rismelk (vanlig melk går fint)

100g smør

80 gram melis

2 ss pofiber

1 ts xanthan gum (kan muligens erstattes med fiber husk)

½ pk gjær

1 ss bakepulver

1 ts kanel

1 ts kardemomme

5-6 dl mel

Varm opp rismelk, smør og melis slik at smøret smelter. Avkjøl til c 40 grader og bland ut gjæren.

Bland med melet og krydderet.

Trilles ut til boller MED EN GANG og heves i ca 45 minutt.

Stekes på 250g i 7-10 minutt.

Eller 190 g i 20 minutt.

Det smarte her er at det er kanel i selve deigen. Dermed fjerner du effektivt den litt sære glutenfrie smaken som lett setter seg i lys gjærbakst. Bollene er gode med vaniljekrem :-)

Skrevet

Vi har tre cølikaere i familien (med meg selv som hederlig unntak), så her går det mye i glutenfritt. Jeg forsøker stadig vekk å finne nye og bedre oppskrifter, særlig ¨på gjærdeig, og boller er klart det vanskligste. Å få til samme konsistens som hveteboller tror jeg er omtrent umulig, de blir mer "kakete", men det kan bli godt likevel. Selvom vi har spiste glutenfritt lenge i familien har jeg aldri hørt om de ingrediensene som er nevnt i oppskriften du refererer til:Hvitt Sorghummel, Tapiokamel og Garfavamel. Om dette blir komplisert har jeg en enklere oppskrift som funker fint. Har funnet den på ncf sitt brukerforum:

100g smør

80 gram melis

2 ss pofiber

½ pk gjær

1 ss bakepulver

1 ts kanel

1 ts kardemomme

5-6 dl mel

Varm opp rismelk, smør og melis slik at smøret smelter. Avkjøl til c 40 grader og bland ut gjæren.

Eller 190 g i 20 minutt.

Det smarte her er at det er kanel i selve deigen. Dermed fjerner du effektivt den litt sære glutenfrie smaken som lett setter seg i lys gjærbakst. Bollene er gode med vaniljekrem :-)

Jeg har bakt flere bollevarianter selv, og det går også bra, men denne er nok den ungene likte best.

Disse rare meltypene får du kjøpt på den nettsiden oppskriften er.... Ellers kan jeg anbefale pastaen de selger der, den er nok den beste vi har prøvd, tror jeg.

Skrevet

100g smør

80 gram melis

2 ss pofiber

½ pk gjær

1 ss bakepulver

1 ts kanel

1 ts kardemomme

5-6 dl mel

Eller 190 g i 20 minutt.

Takk for tips - noen spesiell pasta du vil anbefale? Vi har kjøpt fra dette nettstedet tidliger, bla miks for cookies med sjokoladebiter. Det var skikkelig nam. Skal jammen kjøpe disse meltypene også å forsøke oppskriften du anbefalte. Men trådstarter har kanskje ikke alle disse meltypene tilgjengelig før fastelavn, da kan hun jo teste min bolleoppskrift i mellomtiden :-)

Skrevet

Takk for tips - noen spesiell pasta du vil anbefale? Vi har kjøpt fra dette nettstedet tidliger, bla miks for cookies med sjokoladebiter. Det var skikkelig nam. Skal jammen kjøpe disse meltypene også å forsøke oppskriften du anbefalte. Men trådstarter har kanskje ikke alle disse meltypene tilgjengelig før fastelavn, da kan hun jo teste min bolleoppskrift i mellomtiden :-)

''Takk for tips - noen spesiell pasta du vil anbefale? ''

Alle vi har prøvd har vært gode. Har ikke prøvd lasagneplatene enda, de har bølgeform og ser litt rare ut, men er sikkert gode.

''Men trådstarter har kanskje ikke alle disse meltypene tilgjengelig før fastelavn, da kan hun jo teste min bolleoppskrift i mellomtiden :-)''

Det er nok sant :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...