Gå til innhold

Puls, treningseffekt og forskjeller

Anbefalte innlegg

Gjest pulsklokker

''Fordi dere bruker mye lenger tid da? Ikke vet jeg, men jeg har lite tro på den kaloritelleren på pulsklokka mi. Jeg tror den bryr seg _mye_ mer om hvor lang tid jeg bruker enn hvor høy puls jeg har.''

Njæ, det kan vel ikke være hele sannheten, vel. Forbrenning handler vel om masse forflyttet x antall km + fart, for hvis man bare kan rusle sigende avgårde forbrenner man jo ikke - samma hvor langt man går?

''Kan jeg forøvrig spørre hva slags pulsklokke Berit har?''

"Berit" har en Sigma, men siden den er godt brukt i 2 år er alt av symboler og slikt slitt av, så det er ikke godt å si hva slags Sigma det er.

''Det er nemlig mer jeg ikke skjønner bæret av med ting klokka mi liksom skal finne ut. Den skulle blant annet kunne ta en test for å finne makspuls, og kom frem til 187, noe som jo er helt på trynet da jeg har en makspuls på over 219....''

Maxpuls kan man jo finne ut selv, det handler om å ta seg skikkelig ut og så se hva slags puls man har. Maxpuls på 219 er jo vanvittig bra, da er du i kanonform! Tommelfingerreglen er 220 - alder, men det er som sagt bare en tommelfingerregel og det er denne klokka går ut fra. Du må selv justere denne hvis du vet at du har høyere maxpuls.

''Njæ, det kan vel ikke være hele sannheten, vel. Forbrenning handler vel om masse forflyttet x antall km + fart, for hvis man bare kan rusle sigende avgårde forbrenner man jo ikke - samma hvor langt man går?''

Du vet at du forbrenner ganske mange kalorier i løpet av en dag selv om du bare ligger og sover? Jeg f.eks forbrenner omlag 1990 kcal om jeg ikke gjør noe som helst (hvileforbrenning)

''Maxpuls kan man jo finne ut selv, det handler om å ta seg skikkelig ut og så se hva slags puls man har. Maxpuls på 219 er jo vanvittig bra, da er du i kanonform! Tommelfingerreglen er 220 - alder, men det er som sagt bare en tommelfingerregel og det er denne klokka går ut fra. Du må selv justere denne hvis du vet at du har høyere maxpuls.''

Min klokke går ikke ut ifra det. Det er en Polar og den har en såkalt test som du tar mens du hviler, som også skal kunne finne makspulsen. Mn resultatet er altså helt på trynet.

Forøvrig sier ikke makspulsen noe som helst om hvilken form man er i.

Fortsetter under...

Gjest pulsklokker

''Den skulle blant annet kunne ta en test for å finne makspuls, og kom frem til 187, noe som jo er helt på trynet da jeg har en makspuls på over 219....''

Øh? Man regner ut makspulsen ved å ta 220 - alderen din, så med mindre du er under året har du vel neppe over 219 i makspuls?

Det der er en tommelfingelregel som passer svært dårlig for noen :)

Nei, det er vel ikke å anbefale noen å begynne å røyke uansett.

"Berit" slutta å røyke for et år siden, men begynte igjen etter 5 måneder. Opplevde ingen effekt på treningen av å slutte, ble heller mer stiv i musklatur under litt høyere belastning. Dessuten ble hun deprimert og la på seg 10 kg på 5 måneder. Så da begynte hun igjen.

:-/

Har med vilje ikke gitt uttrykk for hvem jeg er, ønsker å framstille oss så "nøytralt" som mulig.

''"Berit" slutta å røyke for et år siden, men begynte igjen etter 5 måneder. Opplevde ingen effekt på treningen av å slutte, ble heller mer stiv i musklatur under litt høyere belastning. Dessuten ble hun deprimert og la på seg 10 kg på 5 måneder. Så da begynte hun igjen.''

Det er noe herk at man en gang gjorde valget å begynne :(

En vektøkning når man slutter er helt naturlig, da man ved røyking har en noe "falskt" forhøyet forbrenning enn andre. Så i tillegg til å slutte må man også passe på hva man putter i seg eller øke treningsmengden.

''Har med vilje ikke gitt uttrykk for hvem jeg er, ønsker å framstille oss så "nøytralt" som mulig.''

Forstår den :)

Gjest Treningsfantast

''Njæ, det kan vel ikke være hele sannheten, vel. Forbrenning handler vel om masse forflyttet x antall km + fart, for hvis man bare kan rusle sigende avgårde forbrenner man jo ikke - samma hvor langt man går?''

Du vet at du forbrenner ganske mange kalorier i løpet av en dag selv om du bare ligger og sover? Jeg f.eks forbrenner omlag 1990 kcal om jeg ikke gjør noe som helst (hvileforbrenning)

''Maxpuls kan man jo finne ut selv, det handler om å ta seg skikkelig ut og så se hva slags puls man har. Maxpuls på 219 er jo vanvittig bra, da er du i kanonform! Tommelfingerreglen er 220 - alder, men det er som sagt bare en tommelfingerregel og det er denne klokka går ut fra. Du må selv justere denne hvis du vet at du har høyere maxpuls.''

Min klokke går ikke ut ifra det. Det er en Polar og den har en såkalt test som du tar mens du hviler, som også skal kunne finne makspulsen. Mn resultatet er altså helt på trynet.

Forøvrig sier ikke makspulsen noe som helst om hvilken form man er i.

''Du vet at du forbrenner ganske mange kalorier i løpet av en dag selv om du bare ligger og sover? Jeg f.eks forbrenner omlag 1990 kcal om jeg ikke gjør noe som helst (hvileforbrenning)''

He-he, selvfølgelig gjør jeg det. Min pulsklokke begynner ikke å telle forbrente kalorier før jeg oppe på 120 i puls, det er det jeg mener med forbrenning v/trening.

''Min klokke går ikke ut ifra det. Det er en Polar og den har en såkalt test som du tar mens du hviler, som også skal kunne finne makspulsen. Mn resultatet er altså helt på trynet.''

OK.

''Forøvrig sier ikke makspulsen noe som helst om hvilken form man er i.''

Jo, det sier noe om O2-opptak.

Gjest pulsklokker

''Du vet at du forbrenner ganske mange kalorier i løpet av en dag selv om du bare ligger og sover? Jeg f.eks forbrenner omlag 1990 kcal om jeg ikke gjør noe som helst (hvileforbrenning)''

He-he, selvfølgelig gjør jeg det. Min pulsklokke begynner ikke å telle forbrente kalorier før jeg oppe på 120 i puls, det er det jeg mener med forbrenning v/trening.

''Min klokke går ikke ut ifra det. Det er en Polar og den har en såkalt test som du tar mens du hviler, som også skal kunne finne makspulsen. Mn resultatet er altså helt på trynet.''

OK.

Hvis makspulsen skulle si noe om hvilken form man var i måtte det jo gå an å øke makspulsen sin (makspulsen skulle jo da øke om man ble i bedre form). Det går ikke an å trene opp makspulsen sin.

En med makspuls på 180 kan være i like god form som en med makspuls på 220

Annonse

Gjest Treningsfantast

Hvis makspulsen skulle si noe om hvilken form man var i måtte det jo gå an å øke makspulsen sin (makspulsen skulle jo da øke om man ble i bedre form). Det går ikke an å trene opp makspulsen sin.

En med makspuls på 180 kan være i like god form som en med makspuls på 220

''Hvis makspulsen skulle si noe om hvilken form man var i måtte det jo gå an å øke makspulsen sin (makspulsen skulle jo da øke om man ble i bedre form). Det går ikke an å trene opp makspulsen sin.''

Er dette noe du vet, eller er dette noe du tror?

Altså, mener du at vi er "født" med en maxpuls, og denne oppnår vi uansett hvor god eller dårlig form vi er i om vi tar oss ut? Uansett kroppstyngde, uansett treningsgrunnlag?

Gjest frk olympia

''Hvis makspulsen skulle si noe om hvilken form man var i måtte det jo gå an å øke makspulsen sin (makspulsen skulle jo da øke om man ble i bedre form). Det går ikke an å trene opp makspulsen sin.''

Altså, mener du at vi er "født" med en maxpuls, og denne oppnår vi uansett hvor god eller dårlig form vi er i om vi tar oss ut? Uansett kroppstyngde, uansett treningsgrunnlag?

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ungeutovere/fagstoff/sporossc/page3355.html

OK.

Det virker som om du har misforstått dette med makspuls. Se f.eks. http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ungeutovere/fagstoff/sporossc/page1217.html

Gjest pulsklokker

Du kan bare ta et søk på makspuls, og lese det du da finner, så ser du jo selv :)

Gjest pulsklokker

''Hvis makspulsen skulle si noe om hvilken form man var i måtte det jo gå an å øke makspulsen sin (makspulsen skulle jo da øke om man ble i bedre form). Det går ikke an å trene opp makspulsen sin.

Er dette noe du vet, eller er dette noe du tror?''

Beklager useriøst svar først, men jeg ser jo du har fått en del linker andre steder i tråden. Har dog lyst til å svare seriøst også, når du spør seriøst.

Ja, dette er noe jeg vet. Flere kilder trenger du vel ikke, da jeg ser du allerede har fått et par fra olympiatoppen.

I motsetning (beklageligvis) til mange andre her inne påstår jeg ikke ting jeg ikke vet. Men jeg skjønner jo at man kan lure her inne, og det er jo da alltid bra å spørre (eller finne ut på andre måter)

Fortsatt lykke til med treningen din :)

Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut

Hei og takk for spørsmål. jeg er litt usikker på noen av spørsmålene, men jeg skal forsøke å svare så godt jge kan:). jeg klipper ut noe av teksten og svarer direkte etter hvert spørsmål

"Berit" oppnår raskt puls på 75-80% av max, det skjer i løpet av de første 4-500 meterne i relativt rolig tempo. For at "Anne" skal oppnå samme effekt, må "Berit" ligge på 85-90% av max i 1-2 km. Når så "Anne" kommer opp på samme puls som "Berit", går hun gjerne over eller ligger på samme puls. Hvorfor er det så stor forskjell på pulsøkningen?

Det er trolig fordi dere har ulike slagvolum. den som øker MINST i puls (på samme fart) har sannsynligvis det største slagvolumet (dvs den mengde blod hjertet pumper ut pr slag)

Vi går daglig en 17 km lang runde på ski. Hvis denne gås i et tempo hvor begge blir slitne og ligger på puls rundt 85-90% av max, så forbrenner "Berit" ca 700 kalorier ("Anne" har ikke kaloriteller på sin pulsklokke"). Hvis vi går samme runden på puls mellom 70-75% av max med kun et par "topper" opp mot 85% av max (korte), så forbrennre "Berit" snaut 900 kalorier. Hvorfor?

Kaloriberegningenpå pulsklokker er i beste fall svært unøyaktig. klokka "vet" ikke hva slags aktivitet dere driver, den har kun pulsen + varigheten på aktiviteten til å beregne ut fra. Pulsklokker vil derfor ofte beregne et høyt totalt forbruk hvis man jobber på moderat intensitet over lang tid, sammmenlignet med høy intensitet på kortere tid. for deres del, kan man enkelt si at hvis dere går den samme runden på ski, vil kaloriforbruket være veldig likt uansett hvoir fort dere går siden runden er like lang hver gang (men tiden vil variere med hvor fort/intensivt dere går). pulsklokka vil ofte beregne et høyere kcal forbuk på en roligere tur fordi det tar lengre tid.

Siden vi begge har et visst konkurranseinstinkt, inviterer vi hverandre med på små spurter opp bakker. Uansett hvor hardt det er kjørt på forhånd, så vinner "Berit" enhver spurt. "Anne" stiver nesten umiddelbart det blir fartsøkning, mens "Berit" kan øke farten hele veien mot toppen. Hvorfor er det slik?

Berig er i bedre form. hun har sannsynligvis en mer utvillet fremdridtsmuskulatur (de msuklene som skaper fart når dere går på ski) og hun har muligens også større slagvolum.

Et siste spørsmål: Er det helt OK og helsebringende å gå 17 km på ski hver dag?

det bør ikke være noe problem, men det blir kanskje noe monotont?

Bør man alltid ligge på en marsfart på 70-80% av max, eller bør man ta turer hvor man presser hele veien også?

variasjon er fint. to rolige turer og en tøff tur kan være en ok rytme. husk å ta hviledager når dere er sliten!!

jeg ville testet maks pulsen deres (med mindre dere har gort det allerede) for å få nøyaktig svar på hvor høy den egentlig er. jeg vil tippe at den ligger mellom 190 - 200. test makspuls når dere løper.

God trenign!!

''Den skulle blant annet kunne ta en test for å finne makspuls, og kom frem til 187, noe som jo er helt på trynet da jeg har en makspuls på over 219....''

Øh? Man regner ut makspulsen ved å ta 220 - alderen din, så med mindre du er under året har du vel neppe over 219 i makspuls?

Tommelfingerregelen for max puls, med 220 - alder for menn og 225 - alder for damer er i beste fall misvisende. Skal en kunne trene effektivt bør en helt klart måle den. Før hadde jeg en max.puls på 205, men etter at jeg begynte å spise ketogent har den økt.Ble ganske overrasket da jeg tok på meg pulsklokken for å måle pulsen igjen etter å ha spist ketogent en stund. I løept av en vanlig trening, hvor jeg lå på en fart på tredemøllen der jeg anstrengte meg litt, men ikke slik at det gjorde vondt, lå pulsen på 200-205 slag. Andre som også spiser ketogent og trener aktivt opplever at max. pulsen stiger.

Annonse

Gjest Treningsfantast

Tommelfingerregelen for max puls, med 220 - alder for menn og 225 - alder for damer er i beste fall misvisende. Skal en kunne trene effektivt bør en helt klart måle den. Før hadde jeg en max.puls på 205, men etter at jeg begynte å spise ketogent har den økt.Ble ganske overrasket da jeg tok på meg pulsklokken for å måle pulsen igjen etter å ha spist ketogent en stund. I løept av en vanlig trening, hvor jeg lå på en fart på tredemøllen der jeg anstrengte meg litt, men ikke slik at det gjorde vondt, lå pulsen på 200-205 slag. Andre som også spiser ketogent og trener aktivt opplever at max. pulsen stiger.

''Andre som også spiser ketogent og trener aktivt opplever at max. pulsen stiger.''

Men det er jo ikke mulig, siden maxpuls er noe vi er født med og ikke trenbar...

''Andre som også spiser ketogent og trener aktivt opplever at max. pulsen stiger.''

Men det er jo ikke mulig, siden maxpuls er noe vi er født med og ikke trenbar...

Og helt motsatt av hva mange som spiser lavkarbo opplever ved cardio-trening. Max. pulsen stiger og utholdenheten blir mye bedre ved overgang til ketogen diett, selv om en er godt trent i utgangspunktet. Svært lite forskning har vært gjort på trening og ketogene dietter og det er ikke gitt at det er de samme prosessene som gjelder når en forbruker ketoner som brensel under trening, som når en bruker glukose.

Og helt motsatt av hva mange som spiser lavkarbo opplever ved cardio-trening. Max. pulsen stiger og utholdenheten blir mye bedre ved overgang til ketogen diett, selv om en er godt trent i utgangspunktet. Svært lite forskning har vært gjort på trening og ketogene dietter og det er ikke gitt at det er de samme prosessene som gjelder når en forbruker ketoner som brensel under trening, som når en bruker glukose.

''Og helt motsatt av hva mange som spiser lavkarbo opplever ved cardio-trening. Max. pulsen stiger '

Gjelder dette personer som har fått testet makspuls i _testlab_ før og etter diettendring?

''Og helt motsatt av hva mange som spiser lavkarbo opplever ved cardio-trening. Max. pulsen stiger '

Gjelder dette personer som har fått testet makspuls i _testlab_ før og etter diettendring?

Jeg vet ikke om det er i test-lab de har fått testet dette, men dette er folk som virker å ha et ganske seriøst forhold til det med mat og trening.

Det er mye en kan gjøre selv også i forhold til å teste max. pulsen, uten veldig mye hjelpemidler.

Jeg vet ikke om det er i test-lab de har fått testet dette, men dette er folk som virker å ha et ganske seriøst forhold til det med mat og trening.

Det er mye en kan gjøre selv også i forhold til å teste max. pulsen, uten veldig mye hjelpemidler.

Makspuls er antatt å være en relativt fastlagt egenskap som ikke påvirkes verken gjennom diett eller trening. Alle de indirekte måtene vi måler makspuls på har en del feilkilder men er mer enn gode nok for oss som er mosjonister. Dersom de du snakket om ikke har fått makspuls testet profesjonelt, så tenker jeg at det du beskriver like gjerne kan være uttrykk for at de klarer å ta ut mer av sin maksimale prestasjonsevne på ketogen diett.

Gjest pulsklokker

Makspuls er antatt å være en relativt fastlagt egenskap som ikke påvirkes verken gjennom diett eller trening. Alle de indirekte måtene vi måler makspuls på har en del feilkilder men er mer enn gode nok for oss som er mosjonister. Dersom de du snakket om ikke har fått makspuls testet profesjonelt, så tenker jeg at det du beskriver like gjerne kan være uttrykk for at de klarer å ta ut mer av sin maksimale prestasjonsevne på ketogen diett.

Akkurat det var min tanke også

Det kan være, men det er rart da at en bedreutnyttelse av treningskapasitetn, gjør at ne klarer under testing å presse max pulsen opp med 15-20 slag?

Vet bare me meg selv også, at på vanlig kost tilrettelagt for trening fikk max. pulsen opp til mellom 203-205 flere ganger med jevne mellomrom. Da hadde jeg absolutt ikke mer å gi og pulsen stopept på dette nivået. Etter å ha trent på ketogen kost i noen uker, etter generell lavkarbo i ett år, løp jeg med med samme puls, som tidligere max og forsatt hadde en del å gå på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...