Gå til innhold

Kan man trekke tilbake en sykemelding?

Anbefalte innlegg

Gjest lei av å være sykemeldt
Skrevet

Blir det det samme som å trekke tilbake en oppsigelse?

hidi, the scorpion
Skrevet

Det går helt fint;)

Kan ikke sammenlignes med en oppsigelse....

Skrevet

Du kan få legen til å friskmelde deg.

Men hva om arbeidsgiver allrede har ordnet med en vikar for meg den tiden det er meningen at jeg skal være borte?

Gjest høstløv
Skrevet

Men hva om arbeidsgiver allrede har ordnet med en vikar for meg den tiden det er meningen at jeg skal være borte?

Føler du at du er frisk nok til å jobbe, så er det jo ikke riktig å være sykemeldt.

Sykmelding er for de som er for syke til å jobbe.

Sitat: "Sykepenger skal gi kompensasjon for bortfall av arbeidsinntekt for yrkesaktive medlemmer som er arbeidsuføre på grunn av sykdom eller skade."

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding/Sykepenger+til+arbeidstakere

Skrevet

Føler du at du er frisk nok til å jobbe, så er det jo ikke riktig å være sykemeldt.

Sitat: "Sykepenger skal gi kompensasjon for bortfall av arbeidsinntekt for yrkesaktive medlemmer som er arbeidsuføre på grunn av sykdom eller skade."

ja, men som jeg sier så er det jo ikke helt uproblematisk å komme tilbake tidligere, dersom sjefen har gjort om vaktene, så noen andre har fått mine vakter. Hva med dem da, skal de lide (økonomisk) pga det? De kan vel ikke alltids ha en person ekstra med heller?

Gjest Å joda, det går ann
Skrevet

Ha he...det kan du fortelle jobben min

I fjor så ble jeg hundre prosent sykmeldt og de trygla og ba om jeg ikke kunne strekke meg over julen, og jeg krøllet sykmeldingen min

Lurt? Nei, jeg ble fullt sykmeldt igjen i midten av januar og fløy til behandlinger i tre dager i uka.

(på veg til operasjon nå)

Skrevet

Jeg husker jeg spurte en lege en gang om jeg kunne gå tilbake til jobb litt tidligere om jeg følte meg frisk nok. "Jada, bare gjør det du!" svarte hun. "Det er, om du vil undereminere hele Norges trygdesystem!"

Jeg ville jo ikke det, da...

Så snakk med legen din først, du ;)

Skrevet

Mye av det som det jobbes med på høyere nivåer i politikk og administrasjon for tiden dreier seg om hvor positivt det er at man friskmeldes når man er frisk.

Det er målet det jobbes mot, å få ned sykefraværskostnadene med å få folk tilbake til jobb når de er friske nok til det.

Gi beskjed til legen, så skriver legen ut en friskmelding.

Skrevet

Mye av det som det jobbes med på høyere nivåer i politikk og administrasjon for tiden dreier seg om hvor positivt det er at man friskmeldes når man er frisk.

Det er målet det jobbes mot, å få ned sykefraværskostnadene med å få folk tilbake til jobb når de er friske nok til det.

Gi beskjed til legen, så skriver legen ut en friskmelding.

Men det som også var spørsmålet her var om dette kunne bli problematisk i forhold til jobben dersom ledelsen alt har ordnet med vikarer i den perioden jeg skal være sykemeldt. Har jeg da en rett til å komme tilbake før, eller kan jeg bare gjøre det dersom mine vakter fortsatt er ledige?

Skrevet

Sist jeg sjekket sykemeldingsformularet må man fylle inn hvor mange dager man er borte. Du melder bare fra til sjefen at du er frisk, og kommer på jobb, og så fyller du inn tilsvarende på skjemaet.

Ikke noe problem!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men det som også var spørsmålet her var om dette kunne bli problematisk i forhold til jobben dersom ledelsen alt har ordnet med vikarer i den perioden jeg skal være sykemeldt. Har jeg da en rett til å komme tilbake før, eller kan jeg bare gjøre det dersom mine vakter fortsatt er ledige?

Sjekk med sjefen og/eller tillitsvalgte, men jeg vil tippe at du har rett på dine vakter.

Med vennlig hilse

Gjest segunda
Skrevet

Nei det kan ikke sammenlignes med en oppsigelse, men legen din må være enig i at du kan jobbe. Du må derfor diskutere dette med han/henne. Det må ha vært medisinsk grunn for sykemeldingen.

Skrevet

Nei det kan ikke sammenlignes med en oppsigelse, men legen din må være enig i at du kan jobbe. Du må derfor diskutere dette med han/henne. Det må ha vært medisinsk grunn for sykemeldingen.

Men det store spørsmålet er jo, om den som eventuelt har blitt satt som vikar for meg, må vike hvis jeg trekker sykemeldingen min tilbake?

sagt med andre ord: hvis jeg får tilbud om noen ledige vakter, og takker ja til dem, kan de altså bli tatt ifra meg hvis den som var syk ble friskmeldt før tiden? vil jeg da tape penger?

Gjest segunda
Skrevet

Men det store spørsmålet er jo, om den som eventuelt har blitt satt som vikar for meg, må vike hvis jeg trekker sykemeldingen min tilbake?

sagt med andre ord: hvis jeg får tilbud om noen ledige vakter, og takker ja til dem, kan de altså bli tatt ifra meg hvis den som var syk ble friskmeldt før tiden? vil jeg da tape penger?

Nja hvis vikaren er satt opp langt frem i tid så ville det kunne skje, men ikke helt umiddelbart vil jeg tro. Stort sett ville man prøve å unngå det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...