Gå til innhold

trenger råd om barnebidrag ved eldre barn

Anbefalte innlegg

Gjest sjaffern
Skrevet

He he, nå drar du det vel langt. En mann som blir skilt (pga utroskap fra fruens side,) har vel lov å skaffe seg ny familie? Eller skal han slutte å leve? Eksen hans giftet seg også på nytt og fikk nye barn. Hun begynte ikke å jobbe før den dagen barnebidraget tok slutt da det minste særkullsbarnet var 18. Skal da det meste av pengene gå kun til de to særkullsbarna, eller skal han også forsørge sin nye familie? En må jo helst kunne gjøre begge deler.

Far bør heller bruke sine finanser på å forsørge sine barn (uavhengig av kull) enn å bbruke dem på å forsørge et annet voksent menneske.

Fortsetter under...

Skrevet

Far bør heller bruke sine finanser på å forsørge sine barn (uavhengig av kull) enn å bbruke dem på å forsørge et annet voksent menneske.

Voksne barn har ikke godt av å bli forsørget av sine foreldre.

Gjest anonymfortiden
Skrevet

ja, jeg skrev ikke at han ikke gjorde det. Han fikk medhold i klage at det skulle bidraget skulle stige. mener du at de nye barna hans skal lide? Er ikke de like mye verdt?

Gjest anonymfortiden
Skrevet

helt enig

trubaduren1365381292
Skrevet

Enig, skulle da tro at 20 åringen vil ha vett til å skaffe seg en deltidsjobb ved siden av studiene.

Virker som denne personen vi snakker om her er litt for godt vant..

Jeg ser debatten om bidrag til barn/ungdom over 18 år går ganske heftig og at folk har mange meninger om hva som er rett eller ikke. Har man barn så har man barn. Og de er like mye vært uansett hvilket kull mann snakker om. Barn og unge har rettigheter og det spiller ingen rolle hva grunnen for en skillsmisse er det er dog barnet som må være i fokus, ja også når barnet har blitt ungdom og 20 år. Fars nye kjæreste i dette tilfellet har ingen rettighet ovenfor fars barn fra et annet forhold, så jeg holder på mitt selv om jeg vet hva utfallet vil kunne bli, far må ta kontakt med NAV så blir alt riktig til det beste for alle parter.

Gjest barnelova
Skrevet

Så lenge de fortsetter på videregående har fakisk foreldrene forsørgerplikt.

Lov om barn og foreldre § 68, 2. ledd

''Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.''

Annonse

Skrevet

Jeg ser debatten om bidrag til barn/ungdom over 18 år går ganske heftig og at folk har mange meninger om hva som er rett eller ikke. Har man barn så har man barn. Og de er like mye vært uansett hvilket kull mann snakker om. Barn og unge har rettigheter og det spiller ingen rolle hva grunnen for en skillsmisse er det er dog barnet som må være i fokus, ja også når barnet har blitt ungdom og 20 år. Fars nye kjæreste i dette tilfellet har ingen rettighet ovenfor fars barn fra et annet forhold, så jeg holder på mitt selv om jeg vet hva utfallet vil kunne bli, far må ta kontakt med NAV så blir alt riktig til det beste for alle parter.

''Barn og unge har rettigheter og det spiller ingen rolle hva grunnen for en skillsmisse er det er dog barnet som må være i fokus, ja også når barnet har blitt ungdom og 20 år.''

De færreste blir forsørget når de har blitt 20 år, uansett om man er skilsmissebarn eller ikke.

Tror nok helle at det har vært en sovepute å få en fast sum på konto hver mnd., og når det blir slutt, så bråker man om rettigheter og hva man har krav på, istedet for å ta skjeen i egen hånd og finne seg en jobb.

Bli voksen, dette blir neppe bedre om man får penger til man er ferdig med videregående. For etter videregående kommer studier... Det vil alltid være en unnskyldning, og når skal man da lære å ta ansvar for eget liv?

Krav, krav, krav - på tide å bli voksen.

Skrevet

''Barn og unge har rettigheter og det spiller ingen rolle hva grunnen for en skillsmisse er det er dog barnet som må være i fokus, ja også når barnet har blitt ungdom og 20 år. ''

Det er klart at det ikke spiller noen rolle hvilket kull barnet tilhører, og det er klart at man skal bry seg om ungene sine selv om de er 20 år gamle.

Men jeg er IKKE enig i at å bry seg om ungene sine betyr å forsørge dem når de er 20 år gamle. Vanlige, oppegående 20-åringer bør klare seg utmerket uten faste bidrag fra foreldrene, enten disse foreldrene er gift eller skilt.

Ingen tjueåringer har krav på å bli underholdt av foreldrene sine. Det er altså ikke snakk om noen rettighet - snarere tvert om. Noen ville til og med kalle det en bjørnetjeneste.

Det finnes massevis av andre måter å vise omsorg på enn å forsørge voksne mennesker.

Skrevet

Så lenge de fortsetter på videregående har fakisk foreldrene forsørgerplikt.

Lov om barn og foreldre § 68, 2. ledd

''Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.''

Ja, videregående. Det var jo ikke det det var snakk om her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...