Gå til innhold

Medisin: Original og/eller kopi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke at det har så stor betydning å vite det, og det har et navn jeg ikke husker.

Men lurer på om det er noen av dere som har erfart å få "originalmedisinen" (den legen skriver ut) en gang, og så "kopien" neste gang osv på apoteket?

Har fått beskjed om å betale et dyrt mellomlegg dersom jeg ikke velger kopien en gang, mens en neste gang fått orginalen uten å bli tilbudt kopien - på samme resept og til samme pris..

Synes bare det er litt rart, men årsaken kan selvsagt være flere som at de f.eks er gått tom for kopien?

Gjest firepile
Skrevet

Det er mye rot med dette. Be legen skrive "Ikke generisk substitusjon" på resepten så unngår du problemer.

Caloni Makaroni
Skrevet

Prisene justeres hele tiden.Den ene uken er den ene preparatet billigere, neste uke er det det andre. Det vil også byttes dersom de er tom for det billigste.

Skrevet

Det er mye rot med dette. Be legen skrive "Ikke generisk substitusjon" på resepten så unngår du problemer.

Mye rot, ja det skal være sikkert. Med fem faste medisiner, som alle bytter navn og farge (nesten) hver gang jeg er på apoteket, så skal jeg hilse og si det er fort gjort å bli forvirra. Merker jeg må holde tunga ekstra rett i munnen hver gang jeg har vært på aoteket.

Jeg har i alle fall ingen problemer med å se at dette kan skape mye feilbruk av medisiner hos gamle mennesker.

Skrevet

Mye rot, ja det skal være sikkert. Med fem faste medisiner, som alle bytter navn og farge (nesten) hver gang jeg er på apoteket, så skal jeg hilse og si det er fort gjort å bli forvirra. Merker jeg må holde tunga ekstra rett i munnen hver gang jeg har vært på aoteket.

Jeg har i alle fall ingen problemer med å se at dette kan skape mye feilbruk av medisiner hos gamle mennesker.

Signerer det siste avsnittet ditt.

Caloni Makaroni
Skrevet

*pirke*

Skrevet

Prisene justeres hele tiden.Den ene uken er den ene preparatet billigere, neste uke er det det andre. Det vil også byttes dersom de er tom for det billigste.

Hvorfor må de holde på med det tullet der da! *s* men seriøst - hvorfor? Hm.

Caloni Makaroni
Skrevet

Hvorfor må de holde på med det tullet der da! *s* men seriøst - hvorfor? Hm.

Fordi apotekene er pålagt å kun gi ut det billigste. Dermed vet fabrikantene at det er kun dersom de har aller lavest pris (om det så er med to kroner) er at de blir solgt av apotekene. Og da blir det priskrig. Prisene er vel omtrent like ustabilt som bensinprisene, vil jeg tro. De også justerer jo hele tiden i forhold til hverandre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...