Gå til innhold

Videre diskusjon ang. 11. september

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

De ble samlet sammen på latin, og hovedstedet for kristendommen ble Roma slik det er enda den dag i dag.

Du vet neppe hvor mye ble skrevet på armensk.

''Du vet neppe hvor mye ble skrevet på armensk.''

Ikke jeg, men de som oversatte fra armensk til latin vet....

• Svar 290
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

85

• hidi, the scorpion

51

• Mrs. Wallace

9

• tusseline

5

Skrevet

''Som sagt, det står i Koranen at kristne og jøder skal respekteres som Bokens Folk. Kristne er altså ikke "hedninger", som er ordet du brukte.''

Gang på gang viser du total mangel på historikk. Muslimer godtok jøder for en stund, men når jødene ikke viste forståelse for Muhammed, så ble de forfulgt, akkurat som kristne...

Muslimene gikk til krig mot alle _ikke_muslimske land, de vant mye, men tapte også.

Kristne er _ikke_ født kristne, muslimer er født til Islam. Jeg klandrer dem ikke, men de må våkne opp og se verden som den er nå!

Som sagt, du tar feil vedr. Koranen.

De må se verden som du mener den er, og han som mente homofile bør stenes mener (akkurat som deg) at du må se verden slik som han gjør det.

For øvrig er det ingen av religionene som har drept så mange som kristne har.

Skrevet

Selvfølgelig har jeg lest GT!

Hadde det ikke vært for Jesus og Hans ord, så ville jeg tro det var rablet for folk!

Men vi vet at på den tiden, så slaktet folk hverandre, for å oppnå makt... Skulle Guds utvalgte folk få makt, så måtte det skje gjennom rå makt.

Hater å lese om det, men det var enten dem eller de....

Så da kan vi også forvente en lignende forklaring på det som står i Koranen?

hidi, the scorpion
Skrevet

Feil igjen.

Muslimene aksepterer Jesus som profet.

Jeg vet.

Profet er noe helt annet enn Guds sønn...

Skrevet

Jeg vet.

Profet er noe helt annet enn Guds sønn...

Påstått sønn av en påstått Gud.

Selvsagt er det forskjellig, men det viser jo at det er tvillingreligioner.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg vet hva Luther mente om jødene, selvfølgelig er jeg ikke enig...!

Nettopp derfor jeg poengterer utdannelse!

Selv, forholder jeg meg kun til hva Jesus sa, og Han ville aldri startet en krig.

Så kanskje du skulle jobbet for utdannelse i muslimske land?

Skrevet

''Bibelen ble skrevet på latin og jeg har noe mer kunnskaper i latin enn arabisk, men ville likevel ikke finne på å lese Bibelen på latin.''

Feil, de fleste skrifter ble skrevet på aramenisk. Språket, Jesus selv talte.

Nei. For det første heter det arameisk, og for det andre ble ikke Bibelen skrevet på arameisk (i hvert fall ikke de tekstene vi kjenner til i dag). De eldste kjente tekstene i GT er skrevet på hebraisk, mens de eldste kjente NT-tekstene er på gresk.

Gjest segunda
Skrevet

Nei. For det første heter det arameisk, og for det andre ble ikke Bibelen skrevet på arameisk (i hvert fall ikke de tekstene vi kjenner til i dag). De eldste kjente tekstene i GT er skrevet på hebraisk, mens de eldste kjente NT-tekstene er på gresk.

Det har du rett i, men dette ble samlet sammen til Bibelen på latin.

Skrevet

Det har du rett i, men dette ble samlet sammen til Bibelen på latin.

Jepp, det stemmer selvsagt. Måtte bare korrigere det som ble hevdet om arameisk her.

Gjest segunda
Skrevet

Der tar du nok feil, Hidi. Islam og kristendom har langt flere likheter enn forskjeller, akkurat som Sør sier. Og de har, ifølge skriften(e), samme "stamfar" - Ambraham. Han fikk sønnen Ismael med trellkvinnen Hagar, og Isak med Sara. Ismaels etterkommere ble muslimene, mens Isaks etterkommere ble de første kristne.

Nåja dette er nok kristen tolkning. Trellkvinne kunne ikke være formoder til kristne siden de ikke var gifte.

Gjest segunda
Skrevet

Jepp, det stemmer selvsagt. Måtte bare korrigere det som ble hevdet om arameisk her.

GT er fremdeles jødenes bok og på hebraisk.

hidi, the scorpion
Skrevet

Som sagt, du tar feil vedr. Koranen.

De må se verden som du mener den er, og han som mente homofile bør stenes mener (akkurat som deg) at du må se verden slik som han gjør det.

For øvrig er det ingen av religionene som har drept så mange som kristne har.

''De må se verden som du mener den er, og han som mente homofile bør stenes mener (akkurat som deg) at du må se verden slik som han gjør det.''

Har det klikket for deg?

Jeg er i mot dødstraff, uansett hvordan verden er...

hidi, the scorpion
Skrevet

Helt korekt!

Skrevet

''De må se verden som du mener den er, og han som mente homofile bør stenes mener (akkurat som deg) at du må se verden slik som han gjør det.''

Har det klikket for deg?

Jeg er i mot dødstraff, uansett hvordan verden er...

Les det jeg skrev:

Du mener han "må våkne opp og se verden som den er nå!"

Han mener nok at du "må våkne opp og se verden som den er nå!"

Dere er bare uenige i detaljer om hvordan verden er, men dere er stokk fundamenalistiske begge to!

Skrevet

Helt korekt!

Men hvorfor mente du da at det var arameisk, hvis du er enig i dette?

*skjønner ingenting av hva du vil fram til*

hidi, the scorpion
Skrevet

Les det jeg skrev:

Du mener han "må våkne opp og se verden som den er nå!"

Han mener nok at du "må våkne opp og se verden som den er nå!"

Dere er bare uenige i detaljer om hvordan verden er, men dere er stokk fundamenalistiske begge to!

''Dere er bare uenige i detaljer om hvordan verden er, men dere er stokk fundamenalistiske begge to!''

Vil jeg på det sterkeste ha meg frabedt.

Bare fordi du ikke kan finne bedre argumenter, så er ikke jeg fundamentalistisk...

hidi, the scorpion
Skrevet

Men hvorfor mente du da at det var arameisk, hvis du er enig i dette?

*skjønner ingenting av hva du vil fram til*

Fordi jeg helt ærlig trodde det, men innså at jeg tok feil.

Skrevet

Nåja dette er nok kristen tolkning. Trellkvinne kunne ikke være formoder til kristne siden de ikke var gifte.

Javisst er det kristen tolkning, det er jo ikke akkurat beviselige fakta, heller. Jeg presiserer jo også at det er "ifølge skriften". Men nå argumenterer jo altså Hidi med bakgrunn i den kristne tolkingen, så jeg syntes det var i høyeste grad relevant i forhold til argumentene her.

For ordens skyld 1: Sara, mor til Isak (og den kristne grenen) var ikke trellkvinne, hun var gift med Abraham.

For ordens skyld 2: Jeg regner meg som kristen, jeg også, men Hidi og jeg har hatt en del debatter vedr tolkninger og praksis tidligere, så vi tilhører nok ikke helt den samme grenen, for å si det sånn.

Bare sånn at vi har alle detaljene i orden. :)

Skrevet

Fordi jeg helt ærlig trodde det, men innså at jeg tok feil.

Fair enough. Men når det er sagt, kan det være greit å sjekke fakta dersom man bruker det som vektige poenger i en diskusjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...