Gå til innhold

Bryllupsfest på nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Hvis dere ønsker å dra, har dere ti måneder på dere til å glede dere til festen, være rause på deres venners valg av dag for festen og til å finne et supert sted å være for barna deres, slik at de får en kjempefin nyttårsaften uten dere, som et unntak fra alle flotte nyttårsaftene før og senere som dere skal feire sammen, og ende opp med en kveld som er et fint minne for absolutt alle.

Hvis dere ikke ønsker det, har dere 46 uker på dere til å se problemene, kritisere deres venners valg av dag å ha bryllupsfest på, fomidle (bevisst eller ubevisst) til barna deres og de som kan feire nyttårsaften sammen med dem at dette ikke er ideelt og få en kveld som ingen opplever som optimal.

Dette er utelukkende noe dere må bestemme dere for om dere vil glede dere til eller ikke, hvis dere velger å bare glede dere, så finner dere også, i goooood tid, en kjempefin løsning for hvem barna skal være hos. Å få feire med bestevenninnen fra barnehagen, eller en tante, eller at dere flyr inn bestfar for de siste dagene av juleferien, eller snakker med noen av de andre gjestene og finner en felles løsning for de andre med barn eller hva dere vil - bare dere bestemmer dere for å glede dere så ordner det seg!

Godt svart! Tenkte akkurat det samme. :-)

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

7

• morsan

5

• tzatziki1365380058

5

• Liliaceae

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville også vært litt skuffet over en slik invitasjon på nyttårsaften.

Husker faktisk jeg en gang ble bedt i bryllup til en slektning nyttårsaften, jeg var et par-og-tyve og ville mye heller på fest med venner (nyttårsaften var betydningsfull i så måte) enn i bryllup til familie.

I dagen er situasjonen en helt annen, med små barn, og jeg skjønner godt problemstillingen din. Ikke så lett å "sette bort" barn denne dagen; de fleste jeg kjenner er bedt bort eller har gjester selv, og er ikke veldig innstilt på å ha et par ekstra barn "på slep".

Når det er sagt ville jeg ikke "surmulet" eller forsøkt å forandre datoen; antakelig ville vi til slutt klart å finne et sted barna kunne være. Det er jo tross alt god tid.

Ingen løsning herfra, med andre ord, bare litt medfølelse, ettersom du fikk litt lite av det i tidligere svar :-).

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Nei, tid til å _prøve_ å finne barnevakt, har vi helt klart. Spørsmålet er bare om vi allikevel får det til. 2 onkler som hater barn, 1 tante som skal på samme fest, 1 besteforelder som bor utenlands, 2 alkoholiserte besteforeldre, x antall vennepar som skal på samme fest, samt et vennepar som kunne vært aktuelt, men som skal på ferietur i forbindelse med nyttår.

Så så veldig lett blir det ikke. Men vi skal jo prøve.

Har dere ikke en 15-åring i nærheten som kan være barnevakt? Ikke alle 15-åringer går på fest nyttårsaften. Kanskje han/hun kan samle en liten vennegjeng hos dere, slik at de får feiret litt i tillegg.

Har noen av småbarna eldre søsken som kan passe? Det finnes altids en løsning.

Skrevet

Jeg er ei som ikke feirer nyttår, har ikke gjort de siste 10 årene, kommer neppe til å gjøre de neste 10. Jeg hadde gladelig stilt opp som barnevakt for noen som ville gjøre noe hyggelig på nyttårsaften. Jeg er helt sikkert ikke den eneste :)

Gjest MayLynn
Skrevet

Jeg er enig med deg - så lenge de fleste gjestene har små barn. Hadde selv ikke hatt noen som kunne vært barnevakt - hadde ikke fått meg til å spørre noen heller på nyttårsaften.

Gjest segunda
Skrevet

Hvis dere ønsker å dra, har dere ti måneder på dere til å glede dere til festen, være rause på deres venners valg av dag for festen og til å finne et supert sted å være for barna deres, slik at de får en kjempefin nyttårsaften uten dere, som et unntak fra alle flotte nyttårsaftene før og senere som dere skal feire sammen, og ende opp med en kveld som er et fint minne for absolutt alle.

Hvis dere ikke ønsker det, har dere 46 uker på dere til å se problemene, kritisere deres venners valg av dag å ha bryllupsfest på, fomidle (bevisst eller ubevisst) til barna deres og de som kan feire nyttårsaften sammen med dem at dette ikke er ideelt og få en kveld som ingen opplever som optimal.

Dette er utelukkende noe dere må bestemme dere for om dere vil glede dere til eller ikke, hvis dere velger å bare glede dere, så finner dere også, i goooood tid, en kjempefin løsning for hvem barna skal være hos. Å få feire med bestevenninnen fra barnehagen, eller en tante, eller at dere flyr inn bestfar for de siste dagene av juleferien, eller snakker med noen av de andre gjestene og finner en felles løsning for de andre med barn eller hva dere vil - bare dere bestemmer dere for å glede dere så ordner det seg!

Jeg måtte bare trekke på smilebåndet. For et herlig innlegg:-)

Gjest segunda
Skrevet

Slik du beskriver deres situasjon både her og lenger ned i tråden så ville problemet kunne være det samme andre kvelder. Besteforeldrene er vel like alkoholiserte eller utenlands andre dager, og onklene eller tantene hater neppe barn bare på nyttårsaften.

Jeg ser ikke helt at nyttårsaften er problemet, men at dere ser for dere problemer med barnevakt.

Gjest Strikkedilla
Skrevet

Ser ikke helt problemet jeg da. Dere har jo kjempegod tid til å finne en barnevakt, så kvelden blir bra for alle!!

Kan være glad dere har god tid på dere da!!

Vi var i bryllup til min meget nære slektning nyttårsaften nå vi, og fikk vite om bryllupet 6 uker før!!

Nå var vi veldig heldige som har en enslig besteforeldre, som gjerne har barnebarna sine, og synes det var hyggelig å få litt selskap nettopp denne dagen!

Vi også spurte hvorfor barna ikke ble invitert på denne dagen, men der ble det tenkt på barnas ve og vel...for det blir lenge å sitte rundt et bord i flere timer, og mye unødvendig støy med barna løpende rundt.

Og at vi foreldre kunne slappe av litt og ikke ha barna å tenke på!

Det er tross alt snakk om EN nyttårsaften da, og det er vel ikke så ofte man er i bryllup heller!

Så jeg hadde vært positiv til dette og gjort det jeg kunne for å finne en fin barnevakt...

Gjest Strikkedilla
Skrevet

Jeg er enig med deg jeg,at nyttårsaften var en utrolig teit dag å velge,når det finnes sååå mange andre helger å ta av!! hadde ikke vært spesielt fornøyd selv jeg.

Men håper det løser seg på et vis da :o)

Blir litt sjokkert når jeg leser at nyttårsaften er en teit dag for bryllup, som flere av dere mener!!

Var selv i bryllup 31.12.09, og det var fantastisk!! Og der var det til og med 3 stk 17-19 åringer...de angret ikke!!

Kunne jo feire et nytt år med mange av familiemedlemmene mine og venner. Som jeg ikke ville gjort ellers...Og jeg ville helt klart gjort det samme i år igjen, hvis det skulle bli aktuelt!

Så slutt å være så negative til valgt dato da, og heller gled dere sammen med dem som inviterer dere til festen!!

Skrevet

Nei, tid til å _prøve_ å finne barnevakt, har vi helt klart. Spørsmålet er bare om vi allikevel får det til. 2 onkler som hater barn, 1 tante som skal på samme fest, 1 besteforelder som bor utenlands, 2 alkoholiserte besteforeldre, x antall vennepar som skal på samme fest, samt et vennepar som kunne vært aktuelt, men som skal på ferietur i forbindelse med nyttår.

Dere har altså ti måneder på dere til å få tak i en pålitelig ungdom (skoleelev eller student) som heller vil tjene en liten slant på å sitte barnevakt nyttårsaften enn å dra på fest selv. Dem er det mange av, så det er slett ikke umulig, og med så godt forvarsel, har dere også god tid til å la vedkommende bli kjent med ungene. Og hvis dere har så store problemer med å finne barnevakt generelt, er det vel ikke utenkelig at en sånn kontakt kan komme til nytte i andre tilfeller også.

Skrevet

Herlig innstilling. :)

Gjest Signatura
Skrevet

Men da vil det uansett kun være ett vennepar som er aktuelt uansett dato, og nyttårsaften utpeker seg ikke som spesielt vanskelig i det hele tatt. Det ene venneparet kan jo ha andre planer hvilken som helst annen helg. Brudeparet kan da virkelig ikke ta slike hensyn til akkurat dere og derfor velge annen dato eller invitere barn. Her er det du som er vanskelig, ikke dem.

Gjest Elextra
Skrevet

Ingen jeg kommer på i farta som barnet kunne vært hos. Av vennene våre, er de fleste invitert i festen. Det ene venneparet jeg kommer på som kunne være aktuelt, har alltid fast opplegg på nyttårsaften, drar bort.

Det fins 51 andre helger i løpet av året å velge å ha bryllupsfest på. Litt teit å velge den eneste helga som kommer til å skape problemer med barnepass for flere enn bare oss.

Dessuten syns jeg nyttårsaften er en familiedag, og syns det vil være trist å ikke feire den sammen med barnet mitt. De kunne heller invitert barna også, da hadde det ikke vært noe problem. Men på den annen side, da hadde det blitt veldig mange barn, siden alle vennene har opptil flere barn hver.

''De kunne heller invitert barna også, da hadde det ikke vært noe problem. Men på den annen side, da hadde det blitt veldig mange barn, siden alle vennene har opptil flere barn hver.''

Det ville jo blitt en helt annen fest. Kan godt forstå at man på nyttårsaften har lyst til å ha en ren voksenfest, særlig om man selv har såpass små barn at de uansett ikke er med på feiringen.

Gjest Elextra
Skrevet

''2 onkler som hater barn, 1 tante som skal på samme fest, 1 besteforelder som bor utenlands, 2 alkoholiserte besteforeldre, x antall vennepar som skal på samme fest''

Da høres det nesten ut som dere kunne få problemer med å skaffe barnevakt uansett dato.

tzatziki1365380058
Skrevet

''2 onkler som hater barn, 1 tante som skal på samme fest, 1 besteforelder som bor utenlands, 2 alkoholiserte besteforeldre, x antall vennepar som skal på samme fest''

Da høres det nesten ut som dere kunne få problemer med å skaffe barnevakt uansett dato.

Nyttårsaften er en sånn dag det nærmest er umulig å få barnevakt fra andre enn nær familie. Andre dager, er det mye lettere å få plassert barna hos venner og sånn.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg hadde ikke en gang vurdert å prøve å skaffe barnevakt en gang. Barna mine skal ikke ha barnevakt på nyttårsaften, sånn er det med den saken. Jeg hadde sagt nei til btyllupet uten å nøle.

Når det er sagt: Folk må få feire sine dager akkurat når og hvordan de vil. Ingen kan bli "snurte" over at dagen passer dårlig for en selv. Og et brudepar eller en jubilant som velger slike dager å feire på, kan heller ikke bli snurte over at folk takker nei på grunn av ungene.

Vi lever heldigvis i et fritt land :)

tzatziki1365380058
Skrevet

Dette er dagen til drudeparet, og de har sikkert sin grunn til å ønske å feire på denne dagen. At noen ser på nyttårsaften annerledes enn dem, er ikke deres problem. Dere har en god del tid å finne ut av dette på, og jeg synes ærlig talt ikke dette er lite gjennomtenkt i det hele tatt.

''Dere har en god del tid å finne ut av dette på.''

En ting er å finne en barnevakt, noe som ikke nødvendigvis blir lett på en sånn dag, uansett hvor lang tid man har på seg. En annen ting er om man har lyst til å gå fra barna på en sånn dag.

Det har ikke jeg, så jeg ville sagt nei.

Jeg synes forresten uansett at det er litt lite gjennomtenkt å invitere til stor fest uten barn på en sånn dag, dersom de virkelig forventer/regner med/ønsker at alle inviterte faktisk skal komme. Det er naturligvis ikke noe galt i det, men jeg hadde i alle fall "lagt inn" at det kunne komme en del avbud dersom jeg hadde invitert til stor fest uten barn på nyttårsaften, så lenge de fleste av vennene mine faktisk har små barn.

Skrevet

Det må jeg si var lite gjennomtenkt, ja...

Jeg tror ungene mine hadde fått sjokk om de skulle til barnevakt nyttårsaften ;-)

Skrevet

Har dere ikke en 15-åring i nærheten som kan være barnevakt? Ikke alle 15-åringer går på fest nyttårsaften. Kanskje han/hun kan samle en liten vennegjeng hos dere, slik at de får feiret litt i tillegg.

Har noen av småbarna eldre søsken som kan passe? Det finnes altids en løsning.

En 15-åring og vennegjeng med nesten tomt hus (bare noen småbarn) på nyttårsaften? *grøss*

Skrevet

Det må jeg si var lite gjennomtenkt, ja...

Jeg tror ungene mine hadde fått sjokk om de skulle til barnevakt nyttårsaften ;-)

''Det må jeg si var lite gjennomtenkt, ja...

Jeg tror ungene mine hadde fått sjokk om de skulle til barnevakt nyttårsaften ;-)''

Mine hadde nok også blitt relativt sjokka ja... Nyttårsaften er familiekveld - sånn er det med den saken!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...