Gå til innhold

Bryllupsfest på nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer litt an på alderen på barna også, mener jeg da.

Hvis barna er små og ikke skjønner hva nyttårsaften og feiring er, så hadde jeg syntes det var greit at de var hos barnevakt - vel og merke hvis jeg hadde klart å finne en.

Jeg hadde neppe stolt på en tenåring som hadde forpliktet seg flere måneder i forkant, for kanskje noen dager før kan finne på å trekke seg fordi det dukket opp en kul fest..

Hvis ingen i familien eller venner jeg kunne stolt ordentlig på, hadde kunnet være barnevakt, ville jeg takket nei.

Nyttårsaften feirer mannen min og jeg sammen - den ene drar ikke i bryllup og den andre blir hjemme.

Hvis jeg hadde blitt bedt i bryllup nå, ville jeg pent ha takket nei.

Hensynet til egne barn veier tyngre enn hensynet til brudeparet, uansett hvor nære venner/familie dette er. Barna på 8 og 11 ville blitt lei seg og skuffet om vi hadde valgt de bort på denne dagen. De gleder seg i flere uker til å feire denne dagen og kvelden med oss, så det hadde blitt helt feil for oss å overlate de til barnevakt - selv om det altså er nær familie.

Jeg ville nok ikke ha skjult for brudeparet hvorfor jeg ikke hadde kommet, men heller ikke "anklaget" de for valg av feil dag...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

7

• morsan

5

• tzatziki1365380058

5

• Liliaceae

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har dere ikke en 15-åring i nærheten som kan være barnevakt? Ikke alle 15-åringer går på fest nyttårsaften. Kanskje han/hun kan samle en liten vennegjeng hos dere, slik at de får feiret litt i tillegg.

Har noen av småbarna eldre søsken som kan passe? Det finnes altids en løsning.

To rolige og "voksne" venninner som sitter barnevakt - ok.

Å tillate fest når man er barnevakt - ikke ok.

Hvis jeg skulle i et bryllup, hadde jeg ikke stolt tilstrekkelig på en ungdom til at han/hun/de ikke ombestemmer seg og heller drar på en kul fest eller finner på noe annet.

Skrevet

''Det må jeg si var lite gjennomtenkt, ja...

Jeg tror ungene mine hadde fått sjokk om de skulle til barnevakt nyttårsaften ;-)''

Mine hadde nok også blitt relativt sjokka ja... Nyttårsaften er familiekveld - sånn er det med den saken!

Samme her :) Nesten like viktig som julaften ;)

Skrevet

Blir litt sjokkert når jeg leser at nyttårsaften er en teit dag for bryllup, som flere av dere mener!!

Var selv i bryllup 31.12.09, og det var fantastisk!! Og der var det til og med 3 stk 17-19 åringer...de angret ikke!!

Kunne jo feire et nytt år med mange av familiemedlemmene mine og venner. Som jeg ikke ville gjort ellers...Og jeg ville helt klart gjort det samme i år igjen, hvis det skulle bli aktuelt!

Så slutt å være så negative til valgt dato da, og heller gled dere sammen med dem som inviterer dere til festen!!

Men har man barn som ikke er invitert i bryllupet, så blir nyttårsaften en veldig vanskelig dato. Det er nesten så man kan mistenke brudeparet for å ha valgt nyttårsaften for å redusere antallet gjester på naturlig vis ;-)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

To rolige og "voksne" venninner som sitter barnevakt - ok.

Å tillate fest når man er barnevakt - ikke ok.

Hvis jeg skulle i et bryllup, hadde jeg ikke stolt tilstrekkelig på en ungdom til at han/hun/de ikke ombestemmer seg og heller drar på en kul fest eller finner på noe annet.

Jeg snakker ikke om fest, men en venninnekveld med 2-3 venninner f.eks. Ikke alle 15-åringer drikker og herjer.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

En 15-åring og vennegjeng med nesten tomt hus (bare noen småbarn) på nyttårsaften? *grøss*

En vennegjeng av 3 rolige jenter. Er det så mye å grøsse av?

Skrevet

Jeg skjønner godt at dere ikke synes nyttårsaften er en ideell dag å bli invitert bort på, og spesielt dersom dere har det verre enn "folk flest" med å finne passende barnevakt for barnet/-a. Jeg tror mitt barn ville fått det minst like hyggelig hos en venn eller hos en tante & søskenbarn på nyttårsaften som sammen med oss foreldrene.

Dere må nesten vurdere hva dere vil, ut i fra hva dere får til. Det må være helt greit å takke nei :-)

Og så legger jeg til at jeg generelt sett ikke skjønner den fascinasjonen enkelte har ved å legge bryllup til "spesielle" helger,/dager hva enten de er faste, slik som nyttårsaften, eller de flytter på seg, slik som pinseaften. Vi valgte helt bevisst bort pinseaften det året vi giftet oss, men kjenner flere som helt bevisst valgte å legge bryllupet til en langhelg.

Eller enda kjedeligere: St. hansaften! Kan det bli mindre uoriginalt, liksom? ;-)

Ikke for det - skulle jeg virkelig ha vært original selv, burde jeg jo ha unngått mai og giftet meg i november eller noe slikt:-)

Skrevet

Blir litt sjokkert når jeg leser at nyttårsaften er en teit dag for bryllup, som flere av dere mener!!

Var selv i bryllup 31.12.09, og det var fantastisk!! Og der var det til og med 3 stk 17-19 åringer...de angret ikke!!

Kunne jo feire et nytt år med mange av familiemedlemmene mine og venner. Som jeg ikke ville gjort ellers...Og jeg ville helt klart gjort det samme i år igjen, hvis det skulle bli aktuelt!

Så slutt å være så negative til valgt dato da, og heller gled dere sammen med dem som inviterer dere til festen!!

Hvis f eks en av søstrene mine skulle giftet seg på nytt nå, og la festen til nyttårsaften og inviterte oss alle _med_ barn, hadde jeg tenkt at det måtte være den perfekte dagen! :-)

Ellers ville det ikke vært en perfekt dag...

Skrevet

Men har man barn som ikke er invitert i bryllupet, så blir nyttårsaften en veldig vanskelig dato. Det er nesten så man kan mistenke brudeparet for å ha valgt nyttårsaften for å redusere antallet gjester på naturlig vis ;-)

*fnis* Det høres jo litt lurt ut:-)

Skrevet

Hvis dere ønsker å dra, har dere ti måneder på dere til å glede dere til festen, være rause på deres venners valg av dag for festen og til å finne et supert sted å være for barna deres, slik at de får en kjempefin nyttårsaften uten dere, som et unntak fra alle flotte nyttårsaftene før og senere som dere skal feire sammen, og ende opp med en kveld som er et fint minne for absolutt alle.

Hvis dere ikke ønsker det, har dere 46 uker på dere til å se problemene, kritisere deres venners valg av dag å ha bryllupsfest på, fomidle (bevisst eller ubevisst) til barna deres og de som kan feire nyttårsaften sammen med dem at dette ikke er ideelt og få en kveld som ingen opplever som optimal.

Dette er utelukkende noe dere må bestemme dere for om dere vil glede dere til eller ikke, hvis dere velger å bare glede dere, så finner dere også, i goooood tid, en kjempefin løsning for hvem barna skal være hos. Å få feire med bestevenninnen fra barnehagen, eller en tante, eller at dere flyr inn bestfar for de siste dagene av juleferien, eller snakker med noen av de andre gjestene og finner en felles løsning for de andre med barn eller hva dere vil - bare dere bestemmer dere for å glede dere så ordner det seg!

''Dette er utelukkende noe dere må bestemme dere for om dere vil glede dere til eller ikke''

Det er jeg enig i, men det er veldig menneskelig (og sikkert også veldig vanlig) at man av og til ergrer seg over det tidspunktet som blir valgt for slike festligheter. Det er lov å synes at ens egen familie og ens egne ting er viktigere enn et bryllup i venneflokken.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hvis dere ønsker å dra, har dere ti måneder på dere til å glede dere til festen, være rause på deres venners valg av dag for festen og til å finne et supert sted å være for barna deres, slik at de får en kjempefin nyttårsaften uten dere, som et unntak fra alle flotte nyttårsaftene før og senere som dere skal feire sammen, og ende opp med en kveld som er et fint minne for absolutt alle.

Hvis dere ikke ønsker det, har dere 46 uker på dere til å se problemene, kritisere deres venners valg av dag å ha bryllupsfest på, fomidle (bevisst eller ubevisst) til barna deres og de som kan feire nyttårsaften sammen med dem at dette ikke er ideelt og få en kveld som ingen opplever som optimal.

Dette er utelukkende noe dere må bestemme dere for om dere vil glede dere til eller ikke, hvis dere velger å bare glede dere, så finner dere også, i goooood tid, en kjempefin løsning for hvem barna skal være hos. Å få feire med bestevenninnen fra barnehagen, eller en tante, eller at dere flyr inn bestfar for de siste dagene av juleferien, eller snakker med noen av de andre gjestene og finner en felles løsning for de andre med barn eller hva dere vil - bare dere bestemmer dere for å glede dere så ordner det seg!

Enig!

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg skjønner godt at dere ikke synes nyttårsaften er en ideell dag å bli invitert bort på, og spesielt dersom dere har det verre enn "folk flest" med å finne passende barnevakt for barnet/-a. Jeg tror mitt barn ville fått det minst like hyggelig hos en venn eller hos en tante & søskenbarn på nyttårsaften som sammen med oss foreldrene.

Dere må nesten vurdere hva dere vil, ut i fra hva dere får til. Det må være helt greit å takke nei :-)

Og så legger jeg til at jeg generelt sett ikke skjønner den fascinasjonen enkelte har ved å legge bryllup til "spesielle" helger,/dager hva enten de er faste, slik som nyttårsaften, eller de flytter på seg, slik som pinseaften. Vi valgte helt bevisst bort pinseaften det året vi giftet oss, men kjenner flere som helt bevisst valgte å legge bryllupet til en langhelg.

Eller enda kjedeligere: St. hansaften! Kan det bli mindre uoriginalt, liksom? ;-)

Ikke for det - skulle jeg virkelig ha vært original selv, burde jeg jo ha unngått mai og giftet meg i november eller noe slikt:-)

''Eller enda kjedeligere: St. hansaften! Kan det bli mindre uoriginalt, liksom? ;-)''

Men det er jo akk så romantisk! :-) Naivt, barnlig romantisk.

Gjest Elextra
Skrevet

Nyttårsaften er en sånn dag det nærmest er umulig å få barnevakt fra andre enn nær familie. Andre dager, er det mye lettere å få plassert barna hos venner og sånn.

Ja, skjønner egentlig det.

Skrevet

En vennegjeng av 3 rolige jenter. Er det så mye å grøsse av?

Selv 3 rolige jenter kan få lyst på en nyttårsfest i den alderen,- for ikke å snakke om diverse "venner" som får nyss i at det er et tomt hus til disposisjon på selveste nyttårsaften... 15-årige jenter har ofte 17-18-årige gutter som de sikler etter ;-)

Så de 15-årige jentene må man kjenne _veldig_ godt for å kunne dra fra med lett hjerte, tror jeg. Og det virket ikke som trådstarter kjente mange kandidater?

Skrevet

''Dere har en god del tid å finne ut av dette på.''

En ting er å finne en barnevakt, noe som ikke nødvendigvis blir lett på en sånn dag, uansett hvor lang tid man har på seg. En annen ting er om man har lyst til å gå fra barna på en sånn dag.

Det har ikke jeg, så jeg ville sagt nei.

Jeg synes forresten uansett at det er litt lite gjennomtenkt å invitere til stor fest uten barn på en sånn dag, dersom de virkelig forventer/regner med/ønsker at alle inviterte faktisk skal komme. Det er naturligvis ikke noe galt i det, men jeg hadde i alle fall "lagt inn" at det kunne komme en del avbud dersom jeg hadde invitert til stor fest uten barn på nyttårsaften, så lenge de fleste av vennene mine faktisk har små barn.

Selvfølgelig må også brudeparet her respektere de som ikke ønsker å være uten barna sine på en slik dag, det var noe jeg ikke presiserte i mitt innlegg, siden det i utgangspunktet ikke var diskusjonen her:-)

Gjest det blir en super fest!!
Skrevet

Nei, tid til å _prøve_ å finne barnevakt, har vi helt klart. Spørsmålet er bare om vi allikevel får det til. 2 onkler som hater barn, 1 tante som skal på samme fest, 1 besteforelder som bor utenlands, 2 alkoholiserte besteforeldre, x antall vennepar som skal på samme fest, samt et vennepar som kunne vært aktuelt, men som skal på ferietur i forbindelse med nyttår.

Så så veldig lett blir det ikke. Men vi skal jo prøve.

Men alle de venneparene som skal på samme fest, skal vel ha barnevakt til sine barn? Det må da være noen av disse som dere kan spørre om kan passe et barn eller to til?

Skrevet

Jeg snakker ikke om fest, men en venninnekveld med 2-3 venninner f.eks. Ikke alle 15-åringer drikker og herjer.

Og hva skjer når huset blir invadert av andre ungdom som har fått nyss om tomt hus og søte jenter "alene hjemme?".

Jeg ville ikke hatt barna mine i det huset, nei!

Hvordan kan man vite at disse 15 åringene ikke forteller til andre hva de skal gjøre og hvor de skal være nyttårsaften? Umulig å kontrollere, selv om man tar sine forhåndsregler.

Eneste unntaket jeg kunne ha vurdert, er om jeg hadde ei tenåringsjente selv (helst over 15 da..) som jeg hadde stolt helt på, samt at hun hadde hatt med seg ei venninne jeg hadde kjent _veldig_ godt. Selv da hadde jeg ønsket at en av de nærmeste naboene holdt øye med huset, i tilfelle noen skulle finne på å komme innom..

Skrevet

Og hva skjer når huset blir invadert av andre ungdom som har fått nyss om tomt hus og søte jenter "alene hjemme?".

Jeg ville ikke hatt barna mine i det huset, nei!

Hvordan kan man vite at disse 15 åringene ikke forteller til andre hva de skal gjøre og hvor de skal være nyttårsaften? Umulig å kontrollere, selv om man tar sine forhåndsregler.

Eneste unntaket jeg kunne ha vurdert, er om jeg hadde ei tenåringsjente selv (helst over 15 da..) som jeg hadde stolt helt på, samt at hun hadde hatt med seg ei venninne jeg hadde kjent _veldig_ godt. Selv da hadde jeg ønsket at en av de nærmeste naboene holdt øye med huset, i tilfelle noen skulle finne på å komme innom..

Hehe,- det høres ut som vi to kjenner til ungdommens verden ganske godt ;-)

Skrevet

Hehe,- det høres ut som vi to kjenner til ungdommens verden ganske godt ;-)

Hi, hi, ja... tar ingen sjanser!!

Skrevet

*fnis* Det høres jo litt lurt ut:-)

Det var sånn vi gjorde det en gang vi inviterte til låvefest ;)

Vi hadde over 100 venner vi ønsket å invitere til festen og bestemte oss for å legge den til siste helga i fellesferien slik at gjesteantallet ble begrenset naturlig ;) Det kom ca 65 gjester, noe som var perfekt ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...