Gå til innhold

Hva er deres syn på Surrogatmødre?

Anbefalte innlegg

Gjest lånt livmor
Skrevet

http://www.dinside.no/517775/livmor-til-laans

Hvis dere ikke kunne få barn, og prøverørsbehandlingen mislykkes, hadde dere hatt noen betenkeligheter med å prøve å få barn gjennom en surrogatmor i India? tenker dere at det er noen etiske betenkeligheter med dette?

og er foreldrene pliktige til å beholde barnet selv om det skulle skje skader på barnet under svangerskapet/fødsel?

Gjest journalist, eller?
Skrevet

Er du TS fra nrk som ønsker synspunkter på saken, og etterlyste det i et annet forum for ei lita stund siden?

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, jeg ville hatt sterke betenkeligheter med det.

Det er vanskelig å sette seg inn i tanker jeg ville gjort meg om jeg ikke kunne få barn selv. Men jeg tror nok absolutt jeg heller ville forsøke å adoptere barn enn å få barn med surrogatmor.

Gjest Aldri i verden
Skrevet

Ja, det ville jeg helt klart aldri ha gjort. Synes ikke Sarah Jessica Parker er så kul lenger nå som hun har benytta metoden.

Skrevet

''og er foreldrene pliktige til å beholde barnet selv om det skulle skje skader på barnet under svangerskapet/fødsel?''

Slike ting er garantert nedfelt i en kontrakt som skrives på forhånd.

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, det ville jeg helt klart aldri ha gjort. Synes ikke Sarah Jessica Parker er så kul lenger nå som hun har benytta metoden.

Ikke at jeg følger så mye med, men hva har SJP og metadon i tråden å gjøre?

Gjest binnieboe
Skrevet

Hvor mye koster det? Må være mye bedre enn å gå gravid og føde selv. Problemet er 1. kostnadene, 2. stakkars mor som må gi fra seg barnet hun har bært på, 3. hva skal man si til barnet, 4. hva mener omgivelsene? Man risikerer å bli utstøtt. 5. det er utnyttelse av fattige på samme måte som prostitusjon og tvangsarbeid

Jeg har et barn og kunne nok ikke tenkt meg å bli surrogatmor selv. Kanskje for min søster, men mulig jeg ville gått for delt foreldreansvar om mulig. Hoveddelen av den daglige omsorgen kunne vi avtalt at hun tok. Men spørs om hun hadde vært interessert i en slik løsning, da.

Skrevet

Hvor mye koster det? Må være mye bedre enn å gå gravid og føde selv. Problemet er 1. kostnadene, 2. stakkars mor som må gi fra seg barnet hun har bært på, 3. hva skal man si til barnet, 4. hva mener omgivelsene? Man risikerer å bli utstøtt. 5. det er utnyttelse av fattige på samme måte som prostitusjon og tvangsarbeid

Jeg har et barn og kunne nok ikke tenkt meg å bli surrogatmor selv. Kanskje for min søster, men mulig jeg ville gått for delt foreldreansvar om mulig. Hoveddelen av den daglige omsorgen kunne vi avtalt at hun tok. Men spørs om hun hadde vært interessert i en slik løsning, da.

''1. kostnadene''

Det er vel omtrent like dyrt å adoptere? Prøverør er vel heller ikke gratis.

''2. stakkars mor som må gi fra seg barnet hun har bært på,''

Enig i det, men kvinnen vet jo om dette fra før hun blir inseminert, allikevel kan man jo selvfølgelig endre mening i løpet av svangerskapet.

''3. hva skal man si til barnet,''

Det er vel ikke noe problem? "Mamma kunne ikke ha deg i magen selv så derfor vokste du i magen til en annen dame", adoptivbarn får jo også presentert denne historien og det går vel stort sett greit.

''4. hva mener omgivelsene? Man risikerer å bli utstøtt.''

Utstøtt??? Da har omgivelsene et stort problem med sin toleranse! Det hadde jeg ikke kommet til å tenke på engang.

''5. det er utnyttelse av fattige på samme måte som prostitusjon og tvangsarbeid''

Nja... På en måte er det jo fint at den fattige kvinnen kan tjene penger og hjelpe en annen kvinne, på den annen side har det en liten bismak av utnyttelse. Men det er jo ikke alle surrogatmødre som er fattige kvinner fra India da - hun som bar frem barnet til Arve Juritzen f.eks.

candyqueen_83
Skrevet

Det står metoden, ikke metadon. ;O)))

Gjest Elextra
Skrevet

''1. kostnadene''

Enig i det, men kvinnen vet jo om dette fra før hun blir inseminert, allikevel kan man jo selvfølgelig endre mening i løpet av svangerskapet.

Det er vel ikke noe problem? "Mamma kunne ikke ha deg i magen selv så derfor vokste du i magen til en annen dame", adoptivbarn får jo også presentert denne historien og det går vel stort sett greit.

Utstøtt??? Da har omgivelsene et stort problem med sin toleranse! Det hadde jeg ikke kommet til å tenke på engang.

''5. det er utnyttelse av fattige på samme måte som prostitusjon og tvangsarbeid''

Nja... På en måte er det jo fint at den fattige kvinnen kan tjene penger og hjelpe en annen kvinne, på den annen side har det en liten bismak av utnyttelse. Men det er jo ikke alle surrogatmødre som er fattige kvinner fra India da - hun som bar frem barnet til Arve Juritzen f.eks.

Synes du glemte viktigste sitatet.

Om man i det hele tatt vurderer surrogatmor, er det vel nettopp fordi følgende er helt uaktuelt:

''Må være mye bedre enn å gå gravid og føde selv''

Gjest Elextra
Skrevet

Det står metoden, ikke metadon. ;O)))

Hahaha, du har så rett! Stusset fælt der. Kanskje jeg må gjøre alvor av å få sterkere glass i lesebrillene.

candyqueen_83
Skrevet

Hahaha, du har så rett! Stusset fælt der. Kanskje jeg må gjøre alvor av å få sterkere glass i lesebrillene.

Haha! Kanskje du skal det ja ;O)

Gjest Elextra
Skrevet

Eh, beklager feillesingen! :-)

Gjest Aldri i verden
Skrevet

SJP har benytta seg av surrogatmor. Aner ikke noe om metadonbruk har noe med dette å gjøre.

Gjest surrisurr
Skrevet

''1. kostnadene''

Det er en viss forskjell på om dette er en løsning for en som er ufrivillig barnløs kontra en som bare ikke ønsker å gå gravid og føde. Jeg kan styre meg for å bli gravid og føde, egentlig. Og er mest interessert i å ha et barn som bærer mine og kjærestens gener.

Andre ankepunkt er dersom man etter inseminasjon finner ut at mor har sykdommer som kan påvirke barnet for eksempel hiv, hepatitt, herpes.. Hva gjør man om barnet blir født med HIV? Det var kanskje ikke det man tenkte seg? Slik kan fort skje i et illegalt marked der man bruker fattige mennesker som rugepung. Det er mest hensynet til moren som må gi fra seg barnet som jeg syns er fælt, men utnyttelse av en annens fattigdom dersom personen ser seg nødt til å gjøre dette for å forsørge seg syns jeg er usmakelig. Men som sagt, kanskje kan dette løses innen familien på en måte som er OK for alle parter.

Gjest Elextra
Skrevet

SJP har benytta seg av surrogatmor. Aner ikke noe om metadonbruk har noe med dette å gjøre.

Hehe, metadonen var det jeg som blandet inn, skylder på brillene ;)

Skrevet

''Hvis dere ikke kunne få barn, og prøverørsbehandlingen mislykkes, hadde dere hatt noen betenkeligheter med å prøve å få barn gjennom en surrogatmor i India?''

Selvfølgelig ville jeg hatt betenkeligheter med det.

''tenker dere at det er noen etiske betenkeligheter med dette?''

Dette er å utnytte vanskeligstilte kvinner. Forkastelig.

Skrevet

*LOL* Fort gjort... hehe

Skrevet

Ja, jeg synes det er etiske betenkeligheter når det avtales mellom fremmede og det er penger med i bildet. Hva man gjør for f.eks. sin søster, synes jeg blir noe annet.

Jeg hadde aldri betalt noen for å føde mitt barn.

Hva som skjer dersom ting går galt, må stå i avtalen mellom partene.

Skrevet

Jeg kan absolutt forstå at noen ønsker det. Selv ville jeg nok heller hatt et barn med mine gener enn å adoptere en fremmed.

Dette kan selvsagt være vanskelig for surrogatmoren. Men jeg vet ikke om det kan kalles direkte utnyttelse. I artikkelen stod det at surrogat moren tjente 12-15 årslønner ved å gå gravid i 9 mnd. Dette må da være mye bedre enn svært mange andre jobber. Å jobbe 9 mnd. med å være gravid i stedet for 12-15 år med kanskje hardt slavearbeidlignende jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...