Gå til innhold

Ber du avholdsmennesker på fest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i et ukeblad et hjertesukk fra en dame som var så lei av å invitere avholdsmennesker på fest. Grunnen var at de fikk med seg og husket alt det de andre sa når de hadde fått i seg et glass vin eller mer. Hun mente at de var festbremsere som ødela festen for de andre.

Er dette her representativt? Risikerer man å ikke bli bedt på fest om man ikke drikker? Og hva med de som kjører bil eller er gravide, skal man utelukke dem også?

Hva synes dere?

Caloni Makaroni
Skrevet

Hehe, har ikke falt meg inn engang. Selv om man ikke drikker så observerer man ikke nødvendigvis alt og så bruker det mot en senere, det har med mer personlighet å gjøre. Så da ville jeg heller latt være å invitere personen pga oppførsel/personlighet, ikke fordi h*n drikker/ikke drikker.

Jeg har ingen i min bekjentskapskrets som over hodet ikke drikker, men det er ofte slik at en skal kjøre, en skal tidlig opp dagen etter, en går på antibiotika eller liknende. Så det er da stadig vekk at det sitter noen edru folk rundt om kring. Det kan jo være en god huskeregel for de fleste av oss "hvis jeg ikke hadde villet at en edru person skulle sett dette, så bør jeg kanskje la være".

Skrevet

Hehe, har ikke falt meg inn engang. Selv om man ikke drikker så observerer man ikke nødvendigvis alt og så bruker det mot en senere, det har med mer personlighet å gjøre. Så da ville jeg heller latt være å invitere personen pga oppførsel/personlighet, ikke fordi h*n drikker/ikke drikker.

Jeg har ingen i min bekjentskapskrets som over hodet ikke drikker, men det er ofte slik at en skal kjøre, en skal tidlig opp dagen etter, en går på antibiotika eller liknende. Så det er da stadig vekk at det sitter noen edru folk rundt om kring. Det kan jo være en god huskeregel for de fleste av oss "hvis jeg ikke hadde villet at en edru person skulle sett dette, så bør jeg kanskje la være".

Den første setningen din i svaret ditt + tittelen på tråden ble litt feil, tror jeg ;-)

Ellers ganske så enig... At noen kan være festbrems fordi de er kjedelige kan vel være, men at de er festbrems fordi de faktisk husker det som skjer på festen, høres veldig ...eeeh...ungdommelig ut. ;-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Den første setningen din i svaret ditt + tittelen på tråden ble litt feil, tror jeg ;-)

Ellers ganske så enig... At noen kan være festbrems fordi de er kjedelige kan vel være, men at de er festbrems fordi de faktisk husker det som skjer på festen, høres veldig ...eeeh...ungdommelig ut. ;-)

Ja, det var vel kanskje heller at -problemstillingen- ikke har falt meg inn ;)

Men ja, litt fjortis å ha fester som skal være forbudt for edruelige øyne.

Skrevet

Jeg ber alle mine venner uansett om de drikker, er avholds, er gravid eller kjører.

Men jeg tillater ikke noe særlig alkohol når det er barn der.

Skrevet

Har noen venninner som ikke drikker av forskjellige årsaker.

Og som oftest så er det de som ikke drikker som blir nektet mere "servering" og fått beskjed om å "ta seg en luftetur" av vaktene.

Dette fordi når de først er ute, går skravla i et, og de er hakke sprøere enn de som drikker;)

Så jeg ser ikke poenget i å IKKE invitere dem, for de lager som regel festen :)

Skrevet

Min mann sluttet å drikke pga av alkoholproblemer, og faktisk så ble ikke vi bedt på fest hos et vennepar etter det. Det ble så vanskelig for dem. hehe... Men at han var dritings på fest etter fest, det var visst greit.

Skrevet

Jeg klarer meg utmerket godt uten å bli bedt på fest hos denne damen kjenner jeg. :o) Om hun sier og gjør så mye rart på fest at hun ikke vil at folk skal huske det etterpå bør hun kanskje dempe alkoholinntaket sitt litt.

peppermyntete
Skrevet

Tja. Det er mange som ikke gjør noe stort poeng ut av at de ikke drikker og da er det naturligvis ikke noe problem. Derimot synes jeg det er dårlig stil å ukritisk konfrontere andre festdeltakere med alt det "dumme" de eventuelt har sagt og gjort i festlighetenes ånd. Dette gjelder både avholdsfolk og andre med god hukommelse.

Sånne ertekroker synes jeg lager dårlig stemning, derfor prøver jeg å unngå dem. De er ikke nødvendigvis avholdsfolk.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg klarer meg utmerket godt uten å bli bedt på fest hos denne damen kjenner jeg. :o) Om hun sier og gjør så mye rart på fest at hun ikke vil at folk skal huske det etterpå bør hun kanskje dempe alkoholinntaket sitt litt.

Godt poeng!

Skrevet

jeg drikker kanskje toppen to øl, eller to glass vin når jeg er på fest. Hvis noen sier noe dumt vil jeg nok huske det jeg også. Kanskje det neste er å ekskludere folk som drikker for lite også?

Skrevet

Hæ?! Herregud for ei kjerring! Det er ikke drikkevanene til folk som avgjør om jeg inviterer dem til fest eller ikke - eller dvs. jeg kunne nok unnlatt å invitere folk som ble ubehagelige i fylla eller altfor dritings ;)

Skrevet

Jeg ber hyggelige mennesker på fest - uansett om de er avholdsfolk eller ølelskere, vegetarianere eller nøtteallergikere. ;)

Men jeg tenker sant å si ikke så mye over hvorvidt folk drikker eller ikke på fest, ofte legger jeg ikke merke til det i det hele tatt. Unntaket er selvsagt ytterpunktene - de som drikker seg idiot fulle, og de som surmuler høylytt over kaffekoppen.

Skrevet

Vi ber uavhengig om de er avholdsmennesker eller ikke. Kommer vel heller an på personlighet og hvor godt vi kommer overens..

Er det kranglete folk eller av den litt frekke typen som kritiserer hele tiden, eller skikkelige festbrems som man må ta seg av, eller folk som er negative overfor alt og alle, ja de blir de nok ikke bedt flere ganger av oss.

Har heldigvis ingen i vår omgangskrets jeg prøver å unngå å be.

Skrevet

Jeg ber ikke mennesker etter hva de drikker, eller om de drikker. Jeg har mennesker av alle slag på mine fester, da jeg inviterer mennesker jeg liker å være sammen med. Avholdsmennesker eller ikke, det er uansett ikke bestandig det passer at man drikker, og jeg kan ikke si at jeg opplever dem som noen festbremser uansett:-)

Skrevet

Utrolig teit.

Det er klart vi ber avholdsmennesker på fest! Ei venninne av oss kan ikke drikke alkohol pga medisiner hun går på. Andre må av og til kjøre - eller har andre grunner.

Vi har det kjempegøy både med og uten alkohol!

Skrevet

Høres merkelig ut. Vi ville ikke latt være å invitere noen på det grunnlaget ihvertfall.

Jeg ville vært mer betenkt med tanke på en som var kjent som en som drakk seg skikkelig bøttings hver gang han var hjemme hos folk! :-)

Skrevet

Jeg ber hyggelige mennesker på fest - uansett om de er avholdsfolk eller ølelskere, vegetarianere eller nøtteallergikere. ;)

Men jeg tenker sant å si ikke så mye over hvorvidt folk drikker eller ikke på fest, ofte legger jeg ikke merke til det i det hele tatt. Unntaket er selvsagt ytterpunktene - de som drikker seg idiot fulle, og de som surmuler høylytt over kaffekoppen.

''Men jeg tenker sant å si ikke så mye over hvorvidt folk drikker eller ikke på fest, ofte legger jeg ikke merke til det i det hele tatt. Unntaket er selvsagt ytterpunktene - de som drikker seg idiot fulle, og de som surmuler høylytt over kaffekoppen.''

He he... samme her.

Gjest segunda
Skrevet

Ja jeg ber avholdsmennesker til fest, og jeg ber til fest uten alkohol noenganger.

Utenom det så tolker jeg det slik at dama er lei noen bestemte personer som hun føler ødelegger feststemningen i hennes fester. Det blir derfor feil å disktuere dette på generelt grunnlag.

Gjest Festbremsen
Skrevet

Ja jeg ber avholdsmennesker til fest, og jeg ber til fest uten alkohol noenganger.

Utenom det så tolker jeg det slik at dama er lei noen bestemte personer som hun føler ødelegger feststemningen i hennes fester. Det blir derfor feil å disktuere dette på generelt grunnlag.

''jeg ber til fest uten alkohol noenganger.''

Høh. Det er møte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...