Gå til innhold

Katteallergi

Gjest -fortvilet kattemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har opstått kraftig katteallergi i nær familie. Vår katt er høyt elsket, men skaper nå mye problemer for familiesituasjonen. Hvordan går man fram for å få en 7 åring til å godta/forstå at katten må bort selv om h*n selv tåler den?

Har noen her gode råd eller erfaringer fra slike vanskelige situasjoner?

Skrevet

Jeg tror det beste er å være helt klar på at dere ikke kan ha katten fordi vedkommende blir fryktelig syk av å være nær den. Forklar evt hva allergi er osv. Motstand må dere regne med, men man har ikke noe annet valg enn å sette hardt mot hardt :-(

Når jeg var 13 år gammel og den ene søsteren min 10, fikk yngstesøsteren vår på tre påvist alvorlig allergi og astma. Hun tålte bl.a. ikke katt og vi hadde katt hjemme.... Katten var ganske gammel, så foreldrene våre avgjorde at katten måtte avlives. Den var altfor hjemmekjær til å flyttes, så de mente nok at dette var det beste. Vi hadde jo sett hvordan astmaanfall kunne forløpe og skjønte godt at vi ikke hadde noe valg...

Skrevet

Har vært igjennom akkurat det samme (snufs). Vår høyt elskede pus måtte avlives pga at eldstedatteren ble allergisk. Vi sa at katten var syk og derfor måtte avlives så hun ikke skulle få skyldfølelse og for at lillesøster ikke skulle bli bitter på storesøster.

Prøvde først lenge å avertere den/gi den bort men lyktes ikke. Var ikke kjekt nei. Hadde hatt katten i mange år før vi fikk barn også. Men vi hadde jo ikke noe valg.

Skrevet

Da vi sto i den situasjonen at det var vi som ikke kunne komme på besøk fordi min samboer var hyperallergisk med astma, besluttet vi at vi skulle vente til katten døde naturlig.

Det gav noen år med besøks-problemer men vi fant ut dette måtte bli løsningen for oss.

Ellers beklageligvis ingen råd.

Skrevet

Huff :(

Er det beboere innen kattens eget hus (hehe..) som er blitt allergiske?

Skrevet

Huff :(

Er det beboere innen kattens eget hus (hehe..) som er blitt allergiske?

Her i huset er det en med astma, men det går bra.

Dette er et barn som er født etter katten som har store helseproblemer med allergi og astma. Og dette barnet bor svært nær oss og elsker å være sammen med oss. Uhyre vanskelig, men vi har nok ingen valg.

Det går nok greit for oss voksne, men ikke for vårt barn som elsker katten sin!

Skrevet

Dette er et barn som er født etter katten som har store helseproblemer med allergi og astma. Og dette barnet bor svært nær oss og elsker å være sammen med oss. Uhyre vanskelig, men vi har nok ingen valg.

Synes veldig synd på barnet som er glad i katten sin :(

Min løsning hadde nok vært å være sammen med det andre barrnet andre steder enn akkurat hjemme hos katten - men nå høres det jo ut som dere mener det ikke er noe alternativ, da...

Skrevet

Da ville jeg truffet dette barnet andre steder enn i hjemmet deres...

Jeg syns din datters følelser og katten er viktigst her.

Skrevet

Synes veldig synd på barnet som er glad i katten sin :(

Min løsning hadde nok vært å være sammen med det andre barrnet andre steder enn akkurat hjemme hos katten - men nå høres det jo ut som dere mener det ikke er noe alternativ, da...

Siden det er min nære og kjære søster sin sønn som er syk, er det vanskelig. De er mye over hos oss vanligvis. Dette blir vanskelig uansett hva vi velger føler jeg.

Lei situasjon!

Gjest Niccola
Skrevet

Det er nok ikke dette du vil høre, men vår katt på 7 år måtte avlives pga min allergi. Det er 3 år siden, og da var eldstemann her i huset bare 2 år og 8 mnd. Han snakker i perioder daglig om katten, og er stadig lei seg for at den er død.

Selv hadde jeg dyr i oppveksten som jeg var enormt nært knyttet til, så det faktisk er vemodig den dag i dag å tenke på at de er døde.

Noen barn (og voksne) er mer melankolske/sentimentale enn andre, så om dette gjelder din datter synes jeg at det å avlive katten må være aller siste utvei.

Vil babyen reagere når dere er på besøk hos dem også? Selv om dere tar på rene klær og vasker hender/ansikt godt før dere kommer på besøk?

Skrevet

Det er nok ikke dette du vil høre, men vår katt på 7 år måtte avlives pga min allergi. Det er 3 år siden, og da var eldstemann her i huset bare 2 år og 8 mnd. Han snakker i perioder daglig om katten, og er stadig lei seg for at den er død.

Selv hadde jeg dyr i oppveksten som jeg var enormt nært knyttet til, så det faktisk er vemodig den dag i dag å tenke på at de er døde.

Noen barn (og voksne) er mer melankolske/sentimentale enn andre, så om dette gjelder din datter synes jeg at det å avlive katten må være aller siste utvei.

Vil babyen reagere når dere er på besøk hos dem også? Selv om dere tar på rene klær og vasker hender/ansikt godt før dere kommer på besøk?

Han er tre år denne gutten, og han blir faktisk tett og prikkete av oss også. Selv om vi er nøye med vaskingen før samvær.

Mitt barn er veldig følsomt for dette så det spørs om det kan bli litt tøffe tider en stund. Men vi må nok bite tennene sammen og ta støyten.

Skrevet

Prisverdig tanke av deg - men i din situasjon tror jeg ikke jeg ville ha avlivet katten... Som de andre sier - besøk dem heller hjemme hos dem.

Jeg har selv hundeallergi, men da er det jo jeg som ikke kan besøke noen med hund. Jeg forventer ikke at de avliver hunden. (Men syns kanskje de kan la være å ta med hunden på besøk INN til andre hvis jeg kommer).

Skrevet

Siden det er min nære og kjære søster sin sønn som er syk, er det vanskelig. De er mye over hos oss vanligvis. Dette blir vanskelig uansett hva vi velger føler jeg.

Lei situasjon!

Jeg tror jeg ville forsøkt å finne ut om det er noen andre i omgangskretsen som kan overta katten, noen som er villig til å la sønnen din evt. besøke katten ofte. Kanskje det finnes en onkel eller tante på "motsatt side" som kan være villig til å hjelpe til i denne vanskelige situasjonen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...