Gå til innhold

Veninnetrøbbel?

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Blir litt sånn forbannet over utsagn som dette "Med en baby på en snau måned? Vel, da får du deg nok en overraskelse den dagen du selv blir forelder.

" som Niccola kom med her.

Som et menneske som selv ikke kan føde barn, men som har tatt til seg barn, er det ikke ALLE som får oppleve dette fantastiske som å føde egne barn. Dette tenker de som føder egne barn svært skjeldent over, at det sårer noe så langt inni beinmargen å høre sånne uttrykk. De fleste som ikke kan få barn får ikke barna sine før de er året gammel, og kan ALDRI få den opplevelsen. Så da sytes jeg det blir feil å komme med kommentarer som hentyder at alle kan føde de på vanlig måte selv.

Når du slenger ut disse sårede følelsene dine, har du da tenkt på at det er mange ufrivillig barnløse som heller ikke får adopere barn? Tenker du over hvor vondt det er for dem at du legger ut om det barnet du er så heldig å ha fått, selv om du ikke har født det selv?

Det går ikke an å fortsette å være så sår som du er nå. Du må komme deg videre, og slutte å hakke på alle som ikke er overhensynsfulle hele tiden.

Gjest sterilan
Skrevet

Blir litt sånn forbannet over utsagn som dette "Med en baby på en snau måned? Vel, da får du deg nok en overraskelse den dagen du selv blir forelder.

Som et menneske som selv ikke kan føde barn, men som har tatt til seg barn, er det ikke ALLE som får oppleve dette fantastiske som å føde egne barn. Dette tenker de som føder egne barn svært skjeldent over, at det sårer noe så langt inni beinmargen å høre sånne uttrykk. De fleste som ikke kan få barn får ikke barna sine før de er året gammel, og kan ALDRI få den opplevelsen. Så da sytes jeg det blir feil å komme med kommentarer som hentyder at alle kan føde de på vanlig måte selv.

Herregud, jeg kan ikke føde barn, og en slik bemerkning sårer meg overhodet ikke. Kan ikke se på meg at jeg er steril vet du. Her er det en ung jente/dame som skriver inn, og folk regner med at alle damer ønsker og kan få barn før eller senere, sånn er det bare. Jeg kan synes det er litt sårt når slektninger osv spør hvorfor jeg ikke har fått barn, som om de har noe med det, men fremmedes generelle bemerkninger sårer alldeles ikke inn i benmargen, for slikt hører man jo ofte. Skulle folk ta slike hensyn når de snakker til meg, det ville ha såret meg mer tror jeg. Som om jeg er et stakkars lite persilleblad som ikke tåler vanlig sosial omgang og samtale.

Skrevet

Som de andre mener jeg også at du nå er alt for hårsår, det får være måte på hva man skal tenke på før man tør åpne munnen.

Dette minte meg på et innlegg på dol for en del år siden - det var noen som hadde diskutert offentlig amming tror jeg og da kom det ei dumpende inn i tråden og mente at _ingen_ burde amme offentlig for hun hadde nemlig mistet et barn og det var fryktelig vondt for henne å se andre mødre amme sine barn offentlig...

Skrevet

Tja, sånn som du formulerer deg, stusser vel jeg egentlig litt over hele innlegget ditt - og sannhetsgehalten i det.

''Som et menneske som selv ikke kan føde barn, men som har tatt til seg barn'' - jeg trodde begrepet "tatt til seg" først og fremst ble brukt av folk over åtti.

''Dette tenker de som føder egne barn svært skjeldent over, at det sårer noe så langt inni beinmargen å høre sånne uttrykk.''

- hvis dette stemmer, bør du virkelig bearbeide de følelsene der, kanskje få litt hjelp til det, særlig med tanke på det barnet/de barna du faktisk har fått.

''De fleste som ikke kan få barn får ikke barna sine før de er året gammel, og kan ALDRI få den opplevelsen. ''

Virkelig? Også de av oss som får barn via adopsjon vil vel uten problemer kunne skrive under på at de første månedene med barn er fullstendig omveltende og utmattende, uansett hvor små eller store ungene er.

Gjest Niccola
Skrevet

Jaja. Ikke nødvendig å snakke til meg som jeg er dum i hodet, men du har jo omgangssyken.

Jeg er ung og har ikke noen barn. Vanskelig for meg å forestille seg!!! Andre veninner som har fått barn har vært mer gira på at jeg skal se den så fort som mulig, men slike ting er vel forskjellige. Men det er nok grunnen til at jeg ble i tvil.

Forstår jeg skal bare "back off". Og det kan jeg godt gjøre.

Men du må ikke ta det personlig...

Noen er på beina og lever omtrent som før tre kvarter etter at de har poppet ut ungen. Andre går i tåka i månedsvis før de ser land.

Noen blir deprimerte og sliter med tunge tanker og følelser, eller sliter med å få sove hvis barnet vil ha pupp hver time hele døgnet.

Ikke lett å sette seg inn i slikt når man ennå ikke har vært der selv, det er helt sikkert. :-) Send henne en melding hvor det står noe sånt som "hverdagen din er sikkert snudd på hodet nå, men si fra en dag det passer at vi kan treffes, jeg gleder meg sånn til å se babyen!". El.l.

Skrevet

Det høres ut som du ikke har barn selv. De første ukene er det veldig få som har overskudd til eller interesse for noe særlig annet enn den nye, lille familien som er blitt til. Jeg kjenner flere som har hatt store planer for alt de skal gjøre når barnet er født, da har de jo all verdens tid, ikke jobber de og babyen skal ligge og sove fornøyd i vognen sin. Når barnet først kommer har de vært "tapt for verden" et par måneder. Det tar tid å bli kjent med den lille, å finne noen rutiner i en hverdag som er snudd helt på hodet. Og mange er slitne etter graviditet og fødsel, ikke blir det så mye søvn med en liten som skal ha mat noen ganger i løpet av natta. Mange steder er det barselgrupper som dekker morens behov for sosial kontakt utenom den nærmeste familien, der kan de snakke om alt de føler for, om fødsler og nattevåk og brystspreng. Ikke noe det er naturlig å diskutere med andre som ikke er i samme situasjon.

Noen ganger knytter vi tette vennskap i en vanskelig periode, i en spesiell situasjon, vennskap som betyr mye der og da, men som ikke har noe å "bygge videre" på. Slike vennskap vil lett "gli over", hvis dette er et sånt vennskap har den glidende avslutningen kommet ganske brått fordi hun ble gravid.

Om det er på den ene eller andre måten vil bare tiden vise. Men hvis du sender for mange meldinger vil hun lett oppleve det som mas og miste lysten til å fortsette vennskapet. Vent noen uker før du tar kontakt neste gang.

Skrevet

Hun sa ikke en gang "...den dagen du selv føder."

Skal vi se... Da kan vi ikke si: "...den dagen du selv blir gammel", for det er det mange som ikke blir. "...den dagen du selv gifter deg". Er jo mange som aldri blir fridd til. "...den dagen du selv er ferdig på høyskolen." Utrolig mange som dropper ut som kan bli lei seg for det. Det får være grenser for hvilke hensyn man forlanger at folk skal ta bare fordi man opplever noe som et savn.

''Skal vi se... Da kan vi ikke si: "...den dagen du selv blir gammel", for det er det mange som ikke blir. "...den dagen du selv gifter deg". Er jo mange som aldri blir fridd til. "...den dagen du selv er ferdig på høyskolen." Utrolig mange som dropper ut som kan bli lei seg for det. Det får være grenser for hvilke hensyn man forlanger at folk skal ta bare fordi man opplever noe som et savn.''

Godt svart, Glimtipper!

hidi, the scorpion
Skrevet

Synes svarene her har vært alt fra A til Å...;(

Du høres ut som en svært velmenende person, som vil gi av deg selv til omverdenen! De fleste ville takke deg for det.

Har selv født tre barn, og aldri har jeg vært i ammetåke eller i en annen verden. Har _aldri_ vært for sliten til å ta imot besøk, men kost meg fordi andre synes at den nyfødte er like skjønn, som jeg synes;))

Denne nybakte moren skjønner rett og slett ikke din genuine interesse for mor og barn. Kanskje hun synes du er i overkant interessert...

Jeg tror på dine motiver, men en nybakt mor kan bli engstelig...

Ha fortsatt en sunn dialog med henne, men ikke tving deg innpå, spør om det er noe du kan gjøre for henne, noe som ikke inkluderer hennes barn, men som viser at du _ønsker_ å stille opp for mor;)))

Skrevet

Hun sa ikke en gang "...den dagen du selv føder."

Skal vi se... Da kan vi ikke si: "...den dagen du selv blir gammel", for det er det mange som ikke blir. "...den dagen du selv gifter deg". Er jo mange som aldri blir fridd til. "...den dagen du selv er ferdig på høyskolen." Utrolig mange som dropper ut som kan bli lei seg for det. Det får være grenser for hvilke hensyn man forlanger at folk skal ta bare fordi man opplever noe som et savn.

Enig

Skrevet

Herregud, jeg kan ikke føde barn, og en slik bemerkning sårer meg overhodet ikke. Kan ikke se på meg at jeg er steril vet du. Her er det en ung jente/dame som skriver inn, og folk regner med at alle damer ønsker og kan få barn før eller senere, sånn er det bare. Jeg kan synes det er litt sårt når slektninger osv spør hvorfor jeg ikke har fått barn, som om de har noe med det, men fremmedes generelle bemerkninger sårer alldeles ikke inn i benmargen, for slikt hører man jo ofte. Skulle folk ta slike hensyn når de snakker til meg, det ville ha såret meg mer tror jeg. Som om jeg er et stakkars lite persilleblad som ikke tåler vanlig sosial omgang og samtale.

''Skulle folk ta slike hensyn når de snakker til meg, det ville ha såret meg mer tror jeg. Som om jeg er et stakkars lite persilleblad som ikke tåler vanlig sosial omgang og samtale.''

Vel talt!

Skrevet

Tja, sånn som du formulerer deg, stusser vel jeg egentlig litt over hele innlegget ditt - og sannhetsgehalten i det.

''Som et menneske som selv ikke kan føde barn, men som har tatt til seg barn'' - jeg trodde begrepet "tatt til seg" først og fremst ble brukt av folk over åtti.

''Dette tenker de som føder egne barn svært skjeldent over, at det sårer noe så langt inni beinmargen å høre sånne uttrykk.''

- hvis dette stemmer, bør du virkelig bearbeide de følelsene der, kanskje få litt hjelp til det, særlig med tanke på det barnet/de barna du faktisk har fått.

''De fleste som ikke kan få barn får ikke barna sine før de er året gammel, og kan ALDRI få den opplevelsen. ''

Virkelig? Også de av oss som får barn via adopsjon vil vel uten problemer kunne skrive under på at de første månedene med barn er fullstendig omveltende og utmattende, uansett hvor små eller store ungene er.

''jeg trodde begrepet "tatt til seg" først og fremst ble brukt av folk over åtti. ''

*hi hi* det er jammen sant! Jeg forbinder dette med husbondens tante på ca 87 år! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...