Gå til innhold

Dårlig fysisk form = oppsigelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns man som arbeidsgiver kan forlange at ambulansepersonell holder seg i form. Jeg kan vanskelig tenke meg at en mann på 130 kg (der overvekten er fett, ikke muskler) klarer å gjøre en tilfredsstillende jobb i abmulansen. Jeg er enig i at arbeidsgiver burde tilrettelegge for trening i arbeidstiden.

I forhold til testen som er brukt ser jeg at det virker urettferdig på sjåførene. Jeg tenker at det hadde vært rimeligere med like betingelser og nasjonale krav for både menn og kvinner uavhengig av vekt og kjønn. Enten klarer du det du skal i jobben eller så gjør du det ikke.

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

17

• Lillemus

9

• frosken

8

• fyrlykt

6

Skrevet

Så lenge 98 %, eller hvor mye det nå er, som slanker seg, går opp igjen, OG de da gjerne legger på seg mer enn de gikk ned i utgangspunktet, så synes jeg det er risikabelt å i hovedsak overlate vektmestring til den enkelte. Det gjelder spesielt helseskadelig overvekt.

Selv om det er mulig, betyr det ikke at det er lurt. Og det at noe defineres som sykdom, gjør det heller lettere å søke behandling, selv om behandlingen består i livsstilsendringer, enn om man tilskriver det dårlig selvkontroll.

Det er dessuten svært få at dem som sliter med avhengighetsproblematikk, som klarer å endre livet sitt uten hjelp. Og overvekt er ikke, i alle fall ikke utelukkende, en avhengighetsproblemstilling.

Når det gjelder helseskadelig overvekt, så er jeg personlig overbevist om at det er mer enn fysiologisk enn psykologisk lidelse, og at overvekt mer skyldes at folk spiser mat de ikke tåler enn at de spiser mye. Men det er min teori, og bare tiden og forskningen vil vise om jeg har rett.

''så synes jeg det er risikabelt å i hovedsak overlate vektmestring til den enkelte.''

Såvidt meg bekjent er det ikke slik at profesjonell hjelp på det nåværende tidspunktet ser ut til å bety større sannsynlighet for varig vektreduksjon enn div. andre opplegg.

tzatziki1365380058
Skrevet

''så synes jeg det er risikabelt å i hovedsak overlate vektmestring til den enkelte.''

Såvidt meg bekjent er det ikke slik at profesjonell hjelp på det nåværende tidspunktet ser ut til å bety større sannsynlighet for varig vektreduksjon enn div. andre opplegg.

Det stemmer ikke verken med resultat fra fedmeoperasjoner eller med erfaringer fra Ullevål eller Frisvernklinikken, som jobber med overvektige over lang tid. Friskvernklinikken har 1-2 års oppfølging på sine pasienter, og har gode resultater å vise til. Folk blir ikke "magre" av å delta på opplegg der, men veldig mange finner frem til en ny livsstil de klarer å leve med over tid, med bedre helse som resultat,

Jeg har mange overvektige i familien, og til sammen har vi nok prøvd "alt" av slanke - og livsstilsendringsopplegg. Jeg har klart meg ganske bra på egen hånd, mens andre har trengt masse hjelp for å finne frem til en sunn livsstil de har klart å leve med på sikt.

Skrevet

Det stemmer ikke verken med resultat fra fedmeoperasjoner eller med erfaringer fra Ullevål eller Frisvernklinikken, som jobber med overvektige over lang tid. Friskvernklinikken har 1-2 års oppfølging på sine pasienter, og har gode resultater å vise til. Folk blir ikke "magre" av å delta på opplegg der, men veldig mange finner frem til en ny livsstil de klarer å leve med over tid, med bedre helse som resultat,

Jeg har mange overvektige i familien, og til sammen har vi nok prøvd "alt" av slanke - og livsstilsendringsopplegg. Jeg har klart meg ganske bra på egen hånd, mens andre har trengt masse hjelp for å finne frem til en sunn livsstil de har klart å leve med på sikt.

''Jeg har klart meg ganske bra på egen hånd, mens andre har trengt masse hjelp for å finne frem til en sunn livsstil de har klart å leve med på sikt.'

Nettopp :-) Noen finner løsninger på egen hånd, andre finner løsninger i samarbeid med helsevesenet eller andre som jobber med vektreduksjon.

tzatziki1365380058
Skrevet

''Jeg har klart meg ganske bra på egen hånd, mens andre har trengt masse hjelp for å finne frem til en sunn livsstil de har klart å leve med på sikt.'

Nettopp :-) Noen finner løsninger på egen hånd, andre finner løsninger i samarbeid med helsevesenet eller andre som jobber med vektreduksjon.

Ja, men for de som ikke klarer det på egen hånd, og det er faktisk majoriteten, så er det ekstremt viktig at riktige og tilstrekkelige ressurser kommer på plass så tidlig som overhodet mulig. For at det skal skje, MÅ faktisk helseskadelig overvekt "anerkjennes" som den kompliserte sykdommen det er.

Skrevet

Ja, men for de som ikke klarer det på egen hånd, og det er faktisk majoriteten, så er det ekstremt viktig at riktige og tilstrekkelige ressurser kommer på plass så tidlig som overhodet mulig. For at det skal skje, MÅ faktisk helseskadelig overvekt "anerkjennes" som den kompliserte sykdommen det er.

Jeg synes overvektsproblematikken er mer kompleks enn som så. Det er ikke gitt at flere blir hjulpet gjennom vektlegging av sykdomskategorien.

Sykeliggjøring kan nok fremtvinge mer ressurser, men kan også tildekke at muligheten til endring ligger hos det enkelte individ.

Det finnes mange ordninger i samfunnet som har blitt etablert for å motvirke helseskadelige forhold, uten at man samtidig sier at individene som skal gis hjelp er syke. Jeg ønsker at mennesker med overvektsproblematikk skal ha god tilgang til et differensiert tilbud av ulike former for tiltak som kan være med på å bidra til vektreduksjon. Jeg ønsker også at samfunnet skal bli mindre fordømmende og moraliserende i forhold til mennekser som er overvektige. Men jeg har liten tro på sykeliggjøring av overvekt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes overvektsproblematikken er mer kompleks enn som så. Det er ikke gitt at flere blir hjulpet gjennom vektlegging av sykdomskategorien.

Sykeliggjøring kan nok fremtvinge mer ressurser, men kan også tildekke at muligheten til endring ligger hos det enkelte individ.

Det finnes mange ordninger i samfunnet som har blitt etablert for å motvirke helseskadelige forhold, uten at man samtidig sier at individene som skal gis hjelp er syke. Jeg ønsker at mennesker med overvektsproblematikk skal ha god tilgang til et differensiert tilbud av ulike former for tiltak som kan være med på å bidra til vektreduksjon. Jeg ønsker også at samfunnet skal bli mindre fordømmende og moraliserende i forhold til mennekser som er overvektige. Men jeg har liten tro på sykeliggjøring av overvekt.

Enig. På samme måte som i rusområdet vil innføring av sykdomsbegrepet være negativt i forhold til prognose.

I begge områder er det å ta personlig ansvar det vesentlige i forhold til endring.

tzatziki1365380058
Skrevet

Overvekt ER allerede definert som sykdom, heldigvis. Riktignok ikke før man når en BMI på 40, men da er det altså ansett som sykdom, selv uten tilleggsdiagnoser.

Jeg tror, som før nevnt, at overvekt har sin årak i fysiologiske forhold, og i så fall så ER det faktisk en sykdom. Men det gjenstår en stund før forskerne kan konkludere på det. Jeg gleder meg til den dagen kommer, det er skammelig hvordan overvektige blir sett på, stigmatisert og behandlet.

Overvektige har blitt avspist med enkle løsninger, knapper og glansbilder i så mange år at man har altfor mye erfaring i hvor dårlig ensidig fokus på kostholdsendringer funker på sikt. Derfor er det på høy tid at det satses på forebygging og helbredelse av sykdommen, tilstanden eller hva man velger å kalle den.

tzatziki1365380058
Skrevet

Enig. På samme måte som i rusområdet vil innføring av sykdomsbegrepet være negativt i forhold til prognose.

I begge områder er det å ta personlig ansvar det vesentlige i forhold til endring.

Personlig ansvar og anerkjennelse av at det er en sykdom, er ingen motsetning. Tvert i mot tror jeg at stigmatisering av overvektige og negative holdninger i forhold til denne gruppen er en sterk, medvirkende årsak til at overvektige ikke klarer å endre sin situasjon. De integrerer det selvbildet "samfunnet" sier at overvektige bør ha.

Det er vanskelig å gjøre noe med sin sitguasjon så lenge man blir fortalt at man er verdiløs, lat, tiltaksløs, avskum og alt annet som blir formidlet til overvektige fra (deler av) samfunnet, til og med fra den mindre opplyste andel av legestanden. Jeg klarte i alle fall ikke å virkelig få kontroll på min vekt, før jeg tok avstand fra disse holdningene som "ble påført" meg. Det å få vite at jeg faktisk har en diagnose som vanskeliggjør vektnedgang, ble i så måte en vekker og god ting for meg. Det å bli fritatt fra merkelappen " overvektig pga lat og udugelig", gjorde at jeg evnet å ta taki min situasjon og også at jeg aksepterte å mestre vekten min innenfor mine fysiologiske forutsetninger, ikke ut i fra idealene i samfunnet.

Men jeg var aldri "skikkelig" overvektig. Jeg hadde en BMI rett under 30, men det er langt fra de 8-10 kg jeg måtte kvitte meg med for å få en BMI i øvre del av normalområdet, til de 40 kg andre sliter med. Men selv med mine kilo, følte jeg meg i høyeste grad stigmatisert og rammet av fordommene som hersker om overvektige.

Skrevet

''Jeg ønsker at mennesker med overvektsproblematikk skal ha god tilgang til et differensiert tilbud av ulike former for tiltak som kan være med på å bidra til vektreduksjon''

Har du noen tanker om hva slags tilbud det skulle være?

Skrevet

ENIG. At man skal kunne trene i arbeidstiden kan heller ikke være noe generelt krav.

Nei, det synes ikke jeg heller. Uansett så må jo dette kontraktfestes når man starter jobben.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...