Glimtipper Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Fordi grønnsakene inneholder lite energi. Og ja- jeg mener jeg vet endel om ernæring. Det har svært lite å si om man spiser lavkarbo. Ideen om at man ikke legger på seg av brød fordi det inneholder få kalorier er rimelig utdatert. Det har kommet masse spennende forskning i forhold til dette emnet og om du ønsker kan jeg linke til relevante bøker. Ingen kilde er hundre prosent perfekt, men både erfaringer og vitenskap tyder på at dette burde være av interesse for alle kostholdsbevisste mennesker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2906932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Det har svært lite å si om man spiser lavkarbo. Ideen om at man ikke legger på seg av brød fordi det inneholder få kalorier er rimelig utdatert. Det har kommet masse spennende forskning i forhold til dette emnet og om du ønsker kan jeg linke til relevante bøker. Ingen kilde er hundre prosent perfekt, men både erfaringer og vitenskap tyder på at dette burde være av interesse for alle kostholdsbevisste mennesker. ''både erfaringer og vitenskap tyder på at dette burde være av interesse for alle kostholdsbevisste mennesker.'' Javisst. Akkurat på samme måte som annen god forskning/erfaring har vist tidligere og vil vise senere. Jeg tror mest på sunn fornuft- som er en blanding av lav-karbo kost og redusert mettet fett. Ikke enten eller i noen retninger. Jeg nikker om noen sier man skal unngå/redusere bruk av fint mel, sukker og mettet fett. Jeg nikker til å erstatte sucrose eller glukose med fruktose. Jeg nikker også til inntak av små mengder nøtter. Positivt med mye proteiner- og positivt med umettet fett i passe mengder. Meget positivt med mye grønnsaker, bær og noe frukt. Men jeg mener bestemt at dersom man blir snoken så er det mye bedre å knaske i seg masse gulrøtter og kålrot- fremfor feks noen nystekte hveteboller. Likeledes er det bedre å ta en banan enn å spise innholdet i potetgullposen. Derfor rister jeg bare på hodet av slankeråd som sier man skal unngå grønnsaker som kålrot/gulrot. Jeg vil heller råde slankende å unngå kaker, godteri og potetgull og denslags. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2906950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 ''både erfaringer og vitenskap tyder på at dette burde være av interesse for alle kostholdsbevisste mennesker.'' Javisst. Akkurat på samme måte som annen god forskning/erfaring har vist tidligere og vil vise senere. Jeg tror mest på sunn fornuft- som er en blanding av lav-karbo kost og redusert mettet fett. Ikke enten eller i noen retninger. Jeg nikker om noen sier man skal unngå/redusere bruk av fint mel, sukker og mettet fett. Jeg nikker til å erstatte sucrose eller glukose med fruktose. Jeg nikker også til inntak av små mengder nøtter. Positivt med mye proteiner- og positivt med umettet fett i passe mengder. Meget positivt med mye grønnsaker, bær og noe frukt. Men jeg mener bestemt at dersom man blir snoken så er det mye bedre å knaske i seg masse gulrøtter og kålrot- fremfor feks noen nystekte hveteboller. Likeledes er det bedre å ta en banan enn å spise innholdet i potetgullposen. Derfor rister jeg bare på hodet av slankeråd som sier man skal unngå grønnsaker som kålrot/gulrot. Jeg vil heller råde slankende å unngå kaker, godteri og potetgull og denslags. Heh... Nå er det ingen som ville anbefalt kaker, potetgull eller lignende på et lavkarbokosthold. Det første man kutter er sukker. Deretter følger hvetemel, pasta, ris, poteter og brød. Lavkarbo er alt fra 10 til 150 gram karbohydrater om dagen. Derfor er det noen som spiser litt frukt, knekkebrød og gulrøtter (slik jeg gjør mens jeg er gravid) og andre som har høyt fettinntak og svært lavt karboinntak, fordi de skal være i ketose. De må tenke på slike ting som gulrøtter. Forøvrig skulle jeg gjerne tatt diskusjonen om mettet fett og kalorier som roten til alt vondt, men jeg kjenner jeg ikke orker lengre. De som ønsker å utdanne seg kan gjøre det via forskning. Jeg vil dog oppfordre til at artikler i VG slettes ikke teller som kunnskapskilder. Du får spise som du vil, men jeg vil fortsette å svare når noen som allerede har valgt et lavkarbokosthold ønsker å vite mer om det de spiser og hvorfor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2906953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 ''både erfaringer og vitenskap tyder på at dette burde være av interesse for alle kostholdsbevisste mennesker.'' Javisst. Akkurat på samme måte som annen god forskning/erfaring har vist tidligere og vil vise senere. Jeg tror mest på sunn fornuft- som er en blanding av lav-karbo kost og redusert mettet fett. Ikke enten eller i noen retninger. Jeg nikker om noen sier man skal unngå/redusere bruk av fint mel, sukker og mettet fett. Jeg nikker til å erstatte sucrose eller glukose med fruktose. Jeg nikker også til inntak av små mengder nøtter. Positivt med mye proteiner- og positivt med umettet fett i passe mengder. Meget positivt med mye grønnsaker, bær og noe frukt. Men jeg mener bestemt at dersom man blir snoken så er det mye bedre å knaske i seg masse gulrøtter og kålrot- fremfor feks noen nystekte hveteboller. Likeledes er det bedre å ta en banan enn å spise innholdet i potetgullposen. Derfor rister jeg bare på hodet av slankeråd som sier man skal unngå grønnsaker som kålrot/gulrot. Jeg vil heller råde slankende å unngå kaker, godteri og potetgull og denslags. Det er da vel ingen som har sagt man skal spise hveteboller fremfor kålrot heller. Men er man på en lavkarbo-diett er det enkelt å velge andre grønnsaker i stedet, eller f.eks en god salat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2906962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Heh... Nå er det ingen som ville anbefalt kaker, potetgull eller lignende på et lavkarbokosthold. Det første man kutter er sukker. Deretter følger hvetemel, pasta, ris, poteter og brød. Lavkarbo er alt fra 10 til 150 gram karbohydrater om dagen. Derfor er det noen som spiser litt frukt, knekkebrød og gulrøtter (slik jeg gjør mens jeg er gravid) og andre som har høyt fettinntak og svært lavt karboinntak, fordi de skal være i ketose. De må tenke på slike ting som gulrøtter. Forøvrig skulle jeg gjerne tatt diskusjonen om mettet fett og kalorier som roten til alt vondt, men jeg kjenner jeg ikke orker lengre. De som ønsker å utdanne seg kan gjøre det via forskning. Jeg vil dog oppfordre til at artikler i VG slettes ikke teller som kunnskapskilder. Du får spise som du vil, men jeg vil fortsette å svare når noen som allerede har valgt et lavkarbokosthold ønsker å vite mer om det de spiser og hvorfor. ''Lavkarbo er alt fra 10 til 150 gram karbohydrater om dagen.'' Høres ikke naturlig ut. Det kommer nok forskning om noen år som sier noe mer om dette. Måtehold og ingen slike "ekstrem-anti-fett eller anti-fett " er nok best. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2906968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Det er da vel ingen som har sagt man skal spise hveteboller fremfor kålrot heller. Men er man på en lavkarbo-diett er det enkelt å velge andre grønnsaker i stedet, eller f.eks en god salat. Jeg svarte en slanker som ikke spesifikt har uttrykt at det er lav-karbo kost som er målet. Om man slanker seg, så er det tåpelig å skulle unngå gulrøtter og kålrot. Man bør heller unngå fint hvetemel, sukker og mettet fett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2906969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 ''Lavkarbo er alt fra 10 til 150 gram karbohydrater om dagen.'' Høres ikke naturlig ut. Det kommer nok forskning om noen år som sier noe mer om dette. Måtehold og ingen slike "ekstrem-anti-fett eller anti-fett " er nok best. ''Høres ikke naturlig ut.'' Denne setningen sier det meste. Les deg opp på hva mennesker har levd av opp igjennom tidene. Forøvrig er jeg ferdig med denne diskusjonen nå. Jeg orker ikke bry meg med hva du tror er sunt. Jeg vet hva som er sunt for meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2906972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 ''Høres ikke naturlig ut.'' Denne setningen sier det meste. Les deg opp på hva mennesker har levd av opp igjennom tidene. Forøvrig er jeg ferdig med denne diskusjonen nå. Jeg orker ikke bry meg med hva du tror er sunt. Jeg vet hva som er sunt for meg Fint. Jeg vet også hva som er sunt for meg, og synes også at du får fortsette med dietten du tror er sunn for deg.;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2906983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -65 Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Jeg spiser kjøtt, fisk, egg, fugl, melkeprodukter, masse grønnsaker til alle måltider, linser og bønner. Ikke alle på lavkarbo spiser frukt og bær, men det gjør jeg, særlig bær. Men jeg spiser det alltid sammen med noe proteinrikt, f.eks krem eller rå nøtter. Eller jeg spiser det rett etter et proteinrikt måltid.Jeg spiser også av og til fullkornprodukter i form av brød eller knekkebrød til frokost. men bare litt, og med mye proteinrikt pålegg. Til kveldsmat spiser jeg f.eks. eggerøre sammen med en salat. Vanligvis er jeg ikke så sulten på den tiden, jeg spiser så ofte i løpet av dagen. ofte spiser jeg en fedon-pannekake, noen fedon-kjeks eller fedon brownies, sammen med en kopp te, eller jeg spiser noen nøtter. Hvis det kommer gjester innom serverer jeg bær med krem, noe som er veldig populært. Hvis det er selskap eller fest serverer jeg vanlig mat og/eller kaker, og spiser det selv også. Jeg lager fortrinnsvis kaker uten mel, f.eks ostekake eller nøttebunn. Jeg bruker fruktose som søtstoff. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2908361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest feil fokus Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Det har svært lite å si om man spiser lavkarbo. Ideen om at man ikke legger på seg av brød fordi det inneholder få kalorier er rimelig utdatert. Det har kommet masse spennende forskning i forhold til dette emnet og om du ønsker kan jeg linke til relevante bøker. Ingen kilde er hundre prosent perfekt, men både erfaringer og vitenskap tyder på at dette burde være av interesse for alle kostholdsbevisste mennesker. Men er ikke du ganske overvektig da? Mulig jeg husker feil men mener at du har skrevet det tidligere. Kanskje maten du spiser ikke er så riktig? Kanskje en kålrotbit ikke er så fetende? Jeg synes det er latterlig at så mange fokuserer på å unngå poteter og vanlig brødmat, mens de ikke synes det er så nøye med godis, potetgull etc. Og ofte er disse overvektige... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2908445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Men er ikke du ganske overvektig da? Mulig jeg husker feil men mener at du har skrevet det tidligere. Kanskje maten du spiser ikke er så riktig? Kanskje en kålrotbit ikke er så fetende? Jeg synes det er latterlig at så mange fokuserer på å unngå poteter og vanlig brødmat, mens de ikke synes det er så nøye med godis, potetgull etc. Og ofte er disse overvektige... Jeg er overvektig, ja. Når jeg spiser karbohydrater produserer kroppen min for mye insulin, slik at jeg får svært lavt blodsukker. I tillegg, siden insulin lagrer fett, så gjorde tilstanden meg overvektig. Når jeg skiftet kosthold gikk jeg ned 7 kilo på en måned. Så nei, det er ikke lavkarbokostholdet som har gjort meg overvektig. Det er grovt brød, poteter, ris og pasta. Beklager at teorien din ikke holdt mål. Om du ønsker å lese om de flotte resultatene mange har fått på lavkarbokosthold rent vektmessig, så kan du ta en titt her: http://www.lavkarbo.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2908452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Jeg er overvektig, ja. Når jeg spiser karbohydrater produserer kroppen min for mye insulin, slik at jeg får svært lavt blodsukker. I tillegg, siden insulin lagrer fett, så gjorde tilstanden meg overvektig. Når jeg skiftet kosthold gikk jeg ned 7 kilo på en måned. Så nei, det er ikke lavkarbokostholdet som har gjort meg overvektig. Det er grovt brød, poteter, ris og pasta. Beklager at teorien din ikke holdt mål. Om du ønsker å lese om de flotte resultatene mange har fått på lavkarbokosthold rent vektmessig, så kan du ta en titt her: http://www.lavkarbo.no ''Det er grovt brød, poteter, ris og pasta'' som får skylda for overvekt i følge deg. Fint ikke vi hadde samme problemet når poteter var det vi spiste mest av (feks under krigen). Bra at kineserne som er så glad i ris ikke blir fete, og at italienere og andre pastaglade ofte er slanke. De må ha hatt flaks de. Jeg tror heller overvekt kommer av inntak av for mye energi totalt sett- i forhold til forbruk av energi. Om jeg i dag kutter ut et stykke kjøtt til fordel for en ekstra potet- og jeg gjør det hver dag fremover.... jeg tror IKKE jeg kommer til å bli feit da. LIkeledes om jeg kuttet ut middag på ca 5-600 kalorier og heller spiste en pose potetgull....så går det også for det samme energimessig sett. (men dette gjør man selsvagt ikke pga ernæringshensyn). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2908464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 ''Det er grovt brød, poteter, ris og pasta'' som får skylda for overvekt i følge deg. Fint ikke vi hadde samme problemet når poteter var det vi spiste mest av (feks under krigen). Bra at kineserne som er så glad i ris ikke blir fete, og at italienere og andre pastaglade ofte er slanke. De må ha hatt flaks de. Jeg tror heller overvekt kommer av inntak av for mye energi totalt sett- i forhold til forbruk av energi. Om jeg i dag kutter ut et stykke kjøtt til fordel for en ekstra potet- og jeg gjør det hver dag fremover.... jeg tror IKKE jeg kommer til å bli feit da. LIkeledes om jeg kuttet ut middag på ca 5-600 kalorier og heller spiste en pose potetgull....så går det også for det samme energimessig sett. (men dette gjør man selsvagt ikke pga ernæringshensyn). ''som får skylda for overvekt i følge deg.'' Du kan gjerne få se den detaljerte diagnosen min og resutatet av de mange, mange blodprøvene jeg har måtte ta for å bekrefte hva som skjer i kroppen min når jeg spiser karbohydrater. Videre vet jeg om mange, mange overvektige som snakker om akkurat det samme. ''Fint ikke vi hadde samme problemet når poteter var det vi spiste mest av (feks under krigen). Bra at kineserne som er så glad i ris ikke blir fete, og at italienere og andre pastaglade ofte er slanke. De må ha hatt flaks de.'' For det første er det snakk om gener. For det andre er det ikke snakk om at noen kan spise fire poteter hver dag og legge på seg, ei heller at ALLE legger på seg av en type kosthold. Forøvrig var folk fete både på 40-tallet og er fete i Italia og Kina også. At du har behov for å forenkle diskusjonen er greit for meg, men jeg har som sagt ingen intensjon om å overbevise noen som ikke en gang leser stoffet som er relevant i denne sammenhengen. ''Jeg tror heller overvekt kommer av inntak av for mye energi totalt sett- i forhold til forbruk av energi.'' Det er ingen som er uenig i det. Ingen vil oppheve fysikkens lover. Hva jeg, og mange med meg, der i mot sier er at kroppen fungerer ikke likt ved inntak av store mengder karbohydrater som ved inntak av fett og proteiner i hovedsak. ''Om jeg i dag kutter ut et stykke kjøtt til fordel for en ekstra potet- og jeg gjør det hver dag fremover.... jeg tror IKKE jeg kommer til å bli feit da.'' Fint for deg. Igjen, forenkling. ''LIkeledes om jeg kuttet ut middag på ca 5-600 kalorier og heller spiste en pose potetgull....så går det også for det samme energimessig sett. (men dette gjør man selsvagt ikke pga ernæringshensyn).'' Nei, det går definitivt ikke for det samme. Det handler om en kompleks balanse mellom kroppens forbrenning og hvilken TYPE energi den får. Om den potetgullposen alene ville påvirket deg (når du allikevel velger et høykarbokosthold) vet jeg ikke. Men jeg vet mange den VILLE påvirket. Igjen - denne diskusjonen kan vi fint ta, men da må du forstå prinsippene. Om du er interessert kan du lese om dette, om ikke kan du spise slik du ønsker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2908472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 ''som får skylda for overvekt i følge deg.'' Du kan gjerne få se den detaljerte diagnosen min og resutatet av de mange, mange blodprøvene jeg har måtte ta for å bekrefte hva som skjer i kroppen min når jeg spiser karbohydrater. Videre vet jeg om mange, mange overvektige som snakker om akkurat det samme. ''Fint ikke vi hadde samme problemet når poteter var det vi spiste mest av (feks under krigen). Bra at kineserne som er så glad i ris ikke blir fete, og at italienere og andre pastaglade ofte er slanke. De må ha hatt flaks de.'' For det første er det snakk om gener. For det andre er det ikke snakk om at noen kan spise fire poteter hver dag og legge på seg, ei heller at ALLE legger på seg av en type kosthold. Forøvrig var folk fete både på 40-tallet og er fete i Italia og Kina også. At du har behov for å forenkle diskusjonen er greit for meg, men jeg har som sagt ingen intensjon om å overbevise noen som ikke en gang leser stoffet som er relevant i denne sammenhengen. ''Jeg tror heller overvekt kommer av inntak av for mye energi totalt sett- i forhold til forbruk av energi.'' Det er ingen som er uenig i det. Ingen vil oppheve fysikkens lover. Hva jeg, og mange med meg, der i mot sier er at kroppen fungerer ikke likt ved inntak av store mengder karbohydrater som ved inntak av fett og proteiner i hovedsak. ''Om jeg i dag kutter ut et stykke kjøtt til fordel for en ekstra potet- og jeg gjør det hver dag fremover.... jeg tror IKKE jeg kommer til å bli feit da.'' Fint for deg. Igjen, forenkling. ''LIkeledes om jeg kuttet ut middag på ca 5-600 kalorier og heller spiste en pose potetgull....så går det også for det samme energimessig sett. (men dette gjør man selsvagt ikke pga ernæringshensyn).'' Nei, det går definitivt ikke for det samme. Det handler om en kompleks balanse mellom kroppens forbrenning og hvilken TYPE energi den får. Om den potetgullposen alene ville påvirket deg (når du allikevel velger et høykarbokosthold) vet jeg ikke. Men jeg vet mange den VILLE påvirket. Igjen - denne diskusjonen kan vi fint ta, men da må du forstå prinsippene. Om du er interessert kan du lese om dette, om ikke kan du spise slik du ønsker. ''men da må du forstå prinsippene.'' Vel, det samme må du. :-) P.S. Jeg er ikke overvektig, men _meget_ matglad. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2908477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 ''men da må du forstå prinsippene.'' Vel, det samme må du. :-) P.S. Jeg er ikke overvektig, men _meget_ matglad. Hva er det du mener jeg ikke forstår? At brød er sunt for meg? Igjen, denne diskusjonen er avsluttet for meg. Jeg misjonerer ikke for noen, jeg svarer når noen spør. Om du så gjerne vil, vil, vil at Grete Roede skal være helseguruen over noen, så er det ditt valg. Jeg bryr meg jo faktisk ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2908488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Hva er det du mener jeg ikke forstår? At brød er sunt for meg? Igjen, denne diskusjonen er avsluttet for meg. Jeg misjonerer ikke for noen, jeg svarer når noen spør. Om du så gjerne vil, vil, vil at Grete Roede skal være helseguruen over noen, så er det ditt valg. Jeg bryr meg jo faktisk ikke. Jeg brukte bare de argumenter du satte mot meg- mot deg. Du vet best selv hvorvidt brød er bra for deg eller ikke. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2908493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest feil fokus Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Jeg er overvektig, ja. Når jeg spiser karbohydrater produserer kroppen min for mye insulin, slik at jeg får svært lavt blodsukker. I tillegg, siden insulin lagrer fett, så gjorde tilstanden meg overvektig. Når jeg skiftet kosthold gikk jeg ned 7 kilo på en måned. Så nei, det er ikke lavkarbokostholdet som har gjort meg overvektig. Det er grovt brød, poteter, ris og pasta. Beklager at teorien din ikke holdt mål. Om du ønsker å lese om de flotte resultatene mange har fått på lavkarbokosthold rent vektmessig, så kan du ta en titt her: http://www.lavkarbo.no Jeg kjenner flere overvektige som er liiivredd for å spise en potet for mye, men som kan spise vafler og softis i mengder. Og da mener jeg at de har feil fokus. Dessverre overføres dette til neste generasjon, og barna blir stor og for tunge. Tror de ville vært tjent med et vanlig sundt kosthold med frukt og grønt, og grovt brød.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2908567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Jeg kjenner flere overvektige som er liiivredd for å spise en potet for mye, men som kan spise vafler og softis i mengder. Og da mener jeg at de har feil fokus. Dessverre overføres dette til neste generasjon, og barna blir stor og for tunge. Tror de ville vært tjent med et vanlig sundt kosthold med frukt og grønt, og grovt brød.. Jammen, kjære... Det har jo INGENTING å gjøre med lavkarbo 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2908576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fysiolog Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 ''Det er grovt brød, poteter, ris og pasta'' som får skylda for overvekt i følge deg. Fint ikke vi hadde samme problemet når poteter var det vi spiste mest av (feks under krigen). Bra at kineserne som er så glad i ris ikke blir fete, og at italienere og andre pastaglade ofte er slanke. De må ha hatt flaks de. Jeg tror heller overvekt kommer av inntak av for mye energi totalt sett- i forhold til forbruk av energi. Om jeg i dag kutter ut et stykke kjøtt til fordel for en ekstra potet- og jeg gjør det hver dag fremover.... jeg tror IKKE jeg kommer til å bli feit da. LIkeledes om jeg kuttet ut middag på ca 5-600 kalorier og heller spiste en pose potetgull....så går det også for det samme energimessig sett. (men dette gjør man selsvagt ikke pga ernæringshensyn). Slike teorier som at man har alltid spist brød og poteter holder ikke helt mål. Skal du se på slike teorier så må du også se på andre ting. Feks aktiviteten. Det er ikke til å stikke under en stol at man beveget seg mye mere før i det daglige og da tålte man gjerne karbohydrater bedre. Hele livstilen har endret seg og med det har også vår toleranse ovenfor denne type mat endret seg. At italienere er slanke,stemmer når de er unge. Men hva skjer når de blir voksne?? Rimelig mange overvektige halvgamle damer der også du ;-) Folk responderer ulikt på karbohydrater,noen tåler de godt mens andre ikke gjør det. Og en ting er slått fast og det er at karbohydrater inn , gir insulin til kroppen og insulin sørger igjen for lagring. Om du dermed er overvektig kan dette igjen føre til at du ikke går ned i vekt,men fortsetter å lagre fettet du har på kroppen. For å forbrenne fett må du sørge for å gi kroppen mulighet til å forbrenne fett og det gjør du ikke med karbohydrater. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2909050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Slike teorier som at man har alltid spist brød og poteter holder ikke helt mål. Skal du se på slike teorier så må du også se på andre ting. Feks aktiviteten. Det er ikke til å stikke under en stol at man beveget seg mye mere før i det daglige og da tålte man gjerne karbohydrater bedre. Hele livstilen har endret seg og med det har også vår toleranse ovenfor denne type mat endret seg. At italienere er slanke,stemmer når de er unge. Men hva skjer når de blir voksne?? Rimelig mange overvektige halvgamle damer der også du ;-) Folk responderer ulikt på karbohydrater,noen tåler de godt mens andre ikke gjør det. Og en ting er slått fast og det er at karbohydrater inn , gir insulin til kroppen og insulin sørger igjen for lagring. Om du dermed er overvektig kan dette igjen føre til at du ikke går ned i vekt,men fortsetter å lagre fettet du har på kroppen. For å forbrenne fett må du sørge for å gi kroppen mulighet til å forbrenne fett og det gjør du ikke med karbohydrater. Nå setter jeg det på spissen- men la oss si at jeg trenger energi-inntak på 2500 kcal pr dag. Mitt inntak skal være 2500kcal og mitt forbruk mtp hvileforbrenning kombinert mosjon er 2500 kcal. Dersom 2500 kcal stammer fra brød og knekkebrød + søt frukt+ risgrøt+ stekte poteter så mener du jeg vil gå opp i vekt? Mens dersom de 2500 kcal stammer fra egg og bacon, kjøtt, fisk, ost og nøtter så går jeg ned? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343389-dere-p%C3%A5-lav-karbo-hva-spiser-dere/page/2/#findComment-2909149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.