Gå til innhold

Dere på lav-karbo, hva spiser dere?

Anbefalte innlegg

Nå setter jeg det på spissen- men la oss si at jeg trenger energi-inntak på 2500 kcal pr dag. Mitt inntak skal være 2500kcal og mitt forbruk mtp hvileforbrenning kombinert mosjon er 2500 kcal.

Dersom 2500 kcal stammer fra brød og knekkebrød + søt frukt+ risgrøt+ stekte poteter så mener du jeg vil gå opp i vekt?

Mens dersom de 2500 kcal stammer fra egg og bacon, kjøtt, fisk, ost og nøtter så går jeg ned?

Jeg skal forsøke å svare deg på dette.

Det går ikke an å beregne hva kroppen forbruker i kalorier per dag, slik Grete Roede forsøker. Kroppen er langt med kompleks enn som så. Noen velger å forklare det med at fett forbrenner fett, men selv om det i praksis stemmer, så er det ikke helt slik det fungerer i teorien.

Du kan heller si at fettforbrenningen skrus ned når man spiser karbohydrater. Dette på grunn av insulinet som produseres ved inntak av karbohydrater. Jeg kan forklare det mer komplekst om du ønsker.

Jo mer fett som er tilgjengelig (i stedet for karbohydrater), jo mer fett brukes som energi. Dette innebærer også fettet som er lagret på kroppen.

Altså: Ingen sier at energi forsvinner i løse luften, men at kroppen fungerer annerledes ved tilgang til karbohydrater enn den gjør ved tilgang til fett.

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

17

• candyqueen_83

5

• Speak

2

• Maximia

2

Nå setter jeg det på spissen- men la oss si at jeg trenger energi-inntak på 2500 kcal pr dag. Mitt inntak skal være 2500kcal og mitt forbruk mtp hvileforbrenning kombinert mosjon er 2500 kcal.

Dersom 2500 kcal stammer fra brød og knekkebrød + søt frukt+ risgrøt+ stekte poteter så mener du jeg vil gå opp i vekt?

Mens dersom de 2500 kcal stammer fra egg og bacon, kjøtt, fisk, ost og nøtter så går jeg ned?

Hvis du er god i engelsk, så anbefaler jeg denne videoen:

http://video.google.com/videoplay?docid=4362041487661765149&hl=un#

''Høres ikke naturlig ut.''

Denne setningen sier det meste. Les deg opp på hva mennesker har levd av opp igjennom tidene.

Forøvrig er jeg ferdig med denne diskusjonen nå. Jeg orker ikke bry meg med hva du tror er sunt. Jeg vet hva som er sunt for meg :)

Hei. Jeg har begynt å spise lavkarbo mat nå nylig og har fått et nytt liv tørr jeg påstå. Det å følge dietten er ikke vanskelig, det som er vanskelig er møte med bedrevitende mennesker som behandler med som evneveik fordi jeg ikke kan spise brødmat f.eks, jeg blir ikke mett eller jeg lever med et konstant sug etter søtt. Det bør da være unødvendig å fortelle at man ikke kan spise den kaka de setter frem.

Jeg har nylig lest om insulinresistens som forklaret det på en måte som jeg forsto, fra nåav skal jeg anse meg for allergisk mot raske karbohydrater, så får resten av verden se på meg som idiot som ikke forstår hvor mye næring jeg går glipp av fra kneippbrød og gulerøtter.

Hei. Jeg har begynt å spise lavkarbo mat nå nylig og har fått et nytt liv tørr jeg påstå. Det å følge dietten er ikke vanskelig, det som er vanskelig er møte med bedrevitende mennesker som behandler med som evneveik fordi jeg ikke kan spise brødmat f.eks, jeg blir ikke mett eller jeg lever med et konstant sug etter søtt. Det bør da være unødvendig å fortelle at man ikke kan spise den kaka de setter frem.

Jeg har nylig lest om insulinresistens som forklaret det på en måte som jeg forsto, fra nåav skal jeg anse meg for allergisk mot raske karbohydrater, så får resten av verden se på meg som idiot som ikke forstår hvor mye næring jeg går glipp av fra kneippbrød og gulerøtter.

Så bra du nå forstår kroppen din! Det er en enorm lettelse, er det ikke? :)

Og ja, drit i det, rett og slett. Folk slutter å kommentere det etterhvert, i alle fall de nærmeste.

Så bra du nå forstår kroppen din! Det er en enorm lettelse, er det ikke? :)

Og ja, drit i det, rett og slett. Folk slutter å kommentere det etterhvert, i alle fall de nærmeste.

Jeg har levd etter Fedons prinsipper i 3år tidligere og det gikk veldig bra, men noe skjedde i livet mitt så jeg begynte å spise raske karbohydrater og vekta gikk oppover uten at jeg greide å stoppe. Det siste året har vært turbulent for meg noe som kostholdet mitt fikk lide under. Nå vet jeg bedre og skal aldri gå bort fra dette kostholdet, for det er som å gi en alkoholiker en drink. Jeg har også mer kunnskap om meg selv og kostholdet jeg følger, det kan fort bli ensformig hvis man er usikker på hva man kan spise.

Jeg kjenner flere overvektige som er liiivredd for å spise en potet for mye, men som kan spise vafler og softis i mengder. Og da mener jeg at de har feil fokus.

Dessverre overføres dette til neste generasjon, og barna blir stor og for tunge.

Tror de ville vært tjent med et vanlig sundt kosthold med frukt og grønt, og grovt brød..

Hvis de lever etter lav-karbo prinsipper er softis og vafler like forbudt som poteter.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Jeg skal forsøke å svare deg på dette.

Det går ikke an å beregne hva kroppen forbruker i kalorier per dag, slik Grete Roede forsøker. Kroppen er langt med kompleks enn som så. Noen velger å forklare det med at fett forbrenner fett, men selv om det i praksis stemmer, så er det ikke helt slik det fungerer i teorien.

Du kan heller si at fettforbrenningen skrus ned når man spiser karbohydrater. Dette på grunn av insulinet som produseres ved inntak av karbohydrater. Jeg kan forklare det mer komplekst om du ønsker.

Jo mer fett som er tilgjengelig (i stedet for karbohydrater), jo mer fett brukes som energi. Dette innebærer også fettet som er lagret på kroppen.

Altså: Ingen sier at energi forsvinner i løse luften, men at kroppen fungerer annerledes ved tilgang til karbohydrater enn den gjør ved tilgang til fett.

Fysiske lover kan ingen gjøre noe med. Det er ikke Roede som fant på dem.

Energiinntaket må være mindre enn energiforbruk dersom man skal ned i vekt.

Jeg baserer med på energi-innhold oppgitt på matvarer. Roede kurs har jeg aldri fulgt. Faktisk har jeg ikke fulgt noen dietter i det hele tatt.

Jeg baserer vekt-kontroll på å balansere inntak versus forbruk.

Gjest sjøstjerna

Hvis du er god i engelsk, så anbefaler jeg denne videoen:

http://video.google.com/videoplay?docid=4362041487661765149&hl=un#

Takk for link.

Har du kilder hvor kaloribaserte versus karbo-baserte dietter sammenlignes over tid?

(eller mulig lav-karbo er så "nytt" at omfattende og langvarige sammenlikningstudier er ikke-eksisterende?)

Takk for link.

Har du kilder hvor kaloribaserte versus karbo-baserte dietter sammenlignes over tid?

(eller mulig lav-karbo er så "nytt" at omfattende og langvarige sammenlikningstudier er ikke-eksisterende?)

http://www.jstor.org/pss/673842

Her står det litt om eskimoene som tradisjonelt har spist store mengder fett kjøtt og fisk.

I "Good calories, bad calories" (boken) refereres det til mange gamle forskningsresultater.

Med tanke på kolesterol og fett, så inneholder denne linken mange interessante poenger:

http://www.second-opinions.co.uk/cholesterol_myth_1.html

Gjest sjøstjerna

http://www.jstor.org/pss/673842

Her står det litt om eskimoene som tradisjonelt har spist store mengder fett kjøtt og fisk.

I "Good calories, bad calories" (boken) refereres det til mange gamle forskningsresultater.

Med tanke på kolesterol og fett, så inneholder denne linken mange interessante poenger:

http://www.second-opinions.co.uk/cholesterol_myth_1.html

Jeg tenkte ikke på ensidig informasjon hverken om lav-karbo eller kaloribasert diett.

Jeg lurte på om kjente til forskning som sammenligner de to over lengre tid.

Jeg tenkte ikke på ensidig informasjon hverken om lav-karbo eller kaloribasert diett.

Jeg lurte på om kjente til forskning som sammenligner de to over lengre tid.

Det finnes et par svært begrensede og dårlige studier som kun har gått over ett år. Konklusjonen er at lavkarbokosthold ikke er skadelig (alle tester viste forbedret helse) og fører til like stort vekttap som lavkalori. Men siden man burde sammenligne i 30 år eller lignende er jo disse studiene lite verdifulle.

Forøvrig er det noe misvisende når jeg snakker om lavkarbo som det motsatte av lavkalori. Noen spiser 3000 kalorier om dagen, men de aller fleste har et normalt inntak på 1500-2500.

Jeg vet ikke hva du mener med ensidige studier. Eksimoene har ikke skjult hjerte- og karsykdommer for å bevise et poeng ;) Urbefolkning som lever og har levd på lavkarbokosthold i alle tider er jo høyst relevant for å bedømme om man blir syk av det eller ikke.

Gjest sjøstjerna

Det finnes et par svært begrensede og dårlige studier som kun har gått over ett år. Konklusjonen er at lavkarbokosthold ikke er skadelig (alle tester viste forbedret helse) og fører til like stort vekttap som lavkalori. Men siden man burde sammenligne i 30 år eller lignende er jo disse studiene lite verdifulle.

Forøvrig er det noe misvisende når jeg snakker om lavkarbo som det motsatte av lavkalori. Noen spiser 3000 kalorier om dagen, men de aller fleste har et normalt inntak på 1500-2500.

Jeg vet ikke hva du mener med ensidige studier. Eksimoene har ikke skjult hjerte- og karsykdommer for å bevise et poeng ;) Urbefolkning som lever og har levd på lavkarbokosthold i alle tider er jo høyst relevant for å bedømme om man blir syk av det eller ikke.

''Jeg vet ikke hva du mener med ensidige studier''

Ensidige studier: feks studier som _kun_ ser på lav karbo eller studier som _kun_ studerer lav kalori. Altså ikke begge deler.

Jeg skulle likt å se vitenskapelige studier hvor begge typer kosthold sammenlignes med hverandre.

Forøvrig som sverger jeg til "kombi-kost". Unngår mettet fett, sukker og til en viss grad lettfordøyelige karbohydrater. Om jeg vil redusere vekta litt, så følger jeg med på kaloriinntak.

Jeg er opptatt av å få solid inntak av antioksidanter, og spiser gulrøtter, epler, appelsiner, tomater, squash, agurk, sukkererter, brokkoli, kålrot, blomkål, løk og av og til litt druer. Tar gjerne litt valnøtter. Kaffe, te og rødvin.

Brødmat: foretrekker knekkebrød og spiser det hver dag.

Ris/pasta/poteter: en potet pr uke. Jasminris 4-5 ganger uka. Pasta en gang i mnd.

Kylling/kalkun/fisk/rødt kjøtt til middag- eller tomatsuppe med egg. Elsker stekte grønnsaker av ulike varianter- gjerne med saus på. :-)

Så dette blir kombi. :-)

''Jeg vet ikke hva du mener med ensidige studier''

Ensidige studier: feks studier som _kun_ ser på lav karbo eller studier som _kun_ studerer lav kalori. Altså ikke begge deler.

Jeg skulle likt å se vitenskapelige studier hvor begge typer kosthold sammenlignes med hverandre.

Forøvrig som sverger jeg til "kombi-kost". Unngår mettet fett, sukker og til en viss grad lettfordøyelige karbohydrater. Om jeg vil redusere vekta litt, så følger jeg med på kaloriinntak.

Jeg er opptatt av å få solid inntak av antioksidanter, og spiser gulrøtter, epler, appelsiner, tomater, squash, agurk, sukkererter, brokkoli, kålrot, blomkål, løk og av og til litt druer. Tar gjerne litt valnøtter. Kaffe, te og rødvin.

Brødmat: foretrekker knekkebrød og spiser det hver dag.

Ris/pasta/poteter: en potet pr uke. Jasminris 4-5 ganger uka. Pasta en gang i mnd.

Kylling/kalkun/fisk/rødt kjøtt til middag- eller tomatsuppe med egg. Elsker stekte grønnsaker av ulike varianter- gjerne med saus på. :-)

Så dette blir kombi. :-)

Høres ut som du spiser godt :)

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-7-17.pdf

Annonse

Gjest sjøstjerna

Ja, jeg er mat-glad. :-)

Det var slik studie jeg tenkte på. Tror ikke siste ord er sagt, og jeg håper det blir _langvarige_ studier som inkluderer mange flere individer.

Har levd såpass lenge at jeg har sett noen døgnfluer komme å gå. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...