Gå til innhold

Hva i steden for brød?

Gjest Er liksom noe jeg savner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke av å spise brød. Ant. så er det gjæret jeg ikke tåler, for jeg kan reagere noe svakere hvis jeg f.eks. spiser tynnere brød, eller knekkebrød og slikt

Får vanvittige luftplager i hyppige perioder, blåser opp til ni måneders graviditetsmage. Så ille at jeg må ta hensyn til utseende mitt utover dagen når jeg kler meg om morgenen.

Jeg får heller ikke vekk smertene med kraftige smertestillende.

Klarer helt enkelt ikke med det mer og har kuttet ut alt brød og bakervarer

Det går på supper, middag og salat

Men jeg får jo aldri spist noe godt pålegg, eller får hatt noen vanlig brødfrokost med familien

Er det noe som jeg kan erstatte brødmat med som jeg kan ha vanlig pålegg på?

Hva gjør dere andre som kjører denne form for diett?

Hva med gulost, syltetøy, skinkepålegg og annet pålegg, når og hvordan spiser dere sånt?

Sitter dere alltid med salatbollen ved koselige frokostbordet i helgene når de andre i familien sitter med varme rundtstykker?

Skrevet

Har du vært hos legen? Hva sier han/hun?

Det finnes mange alternativer til brød du kan putte pålegg på. Forøvrig burde du tenke i retning egg til frokost, kanskje, ikke salater. Det vil føles litt mer normalt :)

Gjest majas mamma
Skrevet

Vet ikke om du har forsøkt, men kan det hende at det blir bedre med glutenfritt brød?

Skrevet

Hvis det er gjæra du reagerer på kan du jo prøve å bake scones, de inneholder bakepulver istedetfor gjær. Best når de er nystekte da, men det går jo fort å lage dem.

Gjest Niccola
Skrevet

Sånn hadde jeg det før jeg fikk diagnosen cøliaki... Har legen din testet deg for antistoffer mot gluten?

Skrevet

Det finnes knekkebrød uten gjær, tror blant annet ryvita har det. Les på pakkene, så finner du det ut. Og så går det an å bake knekkebrød selv, uten gjær.

Flatbrød og lefser etc er en mulighet, i alle fall til noe pålegg.

Er det all slags hevemiddel du reagerer på, eller er det bare gjær? Det finnes brød bakt med bakepulver, og scones er det ikke gjær i.

Men før du går drastisk til verks bør du sjekke ordentlig hva du reagerer på, hvis ikke kan du til slutt utelukke veldig mye fra kosten.

Skrevet

Kan spise salat med skinke, agurk og tomat på. Eller salat med makrell i tomat. Ellers så kan du jo spise knekkebrød. Hør i et bakeri om de har brød du kanskje tåler. Mulig du ikke tåler gluten?

Gjest 3 cøliakere i familien
Skrevet

En cøliakitest er bare en blodprøve unna hos fastlegen din. Start med det du. Skulle det vise seg at du ikke tåler gluten så finnes faktisk mye OK glutenfri brødmat likevel - med litt erfaring lager du riktig gode brød selv også.

Skrevet

En cøliakitest er bare en blodprøve unna hos fastlegen din. Start med det du. Skulle det vise seg at du ikke tåler gluten så finnes faktisk mye OK glutenfri brødmat likevel - med litt erfaring lager du riktig gode brød selv også.

Jeg fikk diagnosen cøliaki 2 ganger som barn

Men som voksen er jeg testet både med blodprøver og gastroskopi, uten funn

Det heter seg at vi aldri skal bli kvitt cøliaki, så enten er jeg et unikum eller så gav de meg feil diagnose de gangene da

:)

Skrevet

Det finnes knekkebrød uten gjær, tror blant annet ryvita har det. Les på pakkene, så finner du det ut. Og så går det an å bake knekkebrød selv, uten gjær.

Flatbrød og lefser etc er en mulighet, i alle fall til noe pålegg.

Er det all slags hevemiddel du reagerer på, eller er det bare gjær? Det finnes brød bakt med bakepulver, og scones er det ikke gjær i.

Men før du går drastisk til verks bør du sjekke ordentlig hva du reagerer på, hvis ikke kan du til slutt utelukke veldig mye fra kosten.

Kan jo prøve sånn knekkebrød og kanskje glutenfritt

Fikk diagnosen Cøliaki et par ganger når jeg var barn, men det er blitt sjekket igjen som voksen både ved blodprøve og gqastroskopi og da viste det ingen ting

Jeg synes jeg reagerer på all brødmat, men mindre på f.eks. knekkebrød eller flatbrød og sånn, og kraftigst på vanlig brød

Men jeg har reaksjoner uansett liksom, samme hva jeg spiser av brød

Tør ikke spise boller eller noe, har blitt så skeptisk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...