Gå til innhold

Er det noen ADVOKATER her ?

Anbefalte innlegg

Gjest Dritlei av NAV
Skrevet

Hei

Er det noen som vet om det finner regler når man har fått en muntlig lovnad fra NAV om støtte til utdanning (pga attføring)

Jeg har begynnt på tiltak i tråd med det som var avtale (muntlig) med NAV, og betaler kurs av egen lomme (av de pengene jeg får fra NAV) som er attføringspenger. Får nå vite at jeg har satt i gang ting "på egen hånd" og NAV har ikke godkjennt noe som helst enda..

Gjelder ikke MUNTLIGE avtaler ? Er ikke muntlige avtaler rettskraftige.. Dem lovet meg MUNTLIG 3.5 års utdannelse med attføringspenger... og skulle bruke skjønn fordi jeg er syk.... Men så får jeg beskjed fra en ny saksbehandler at dem har overhodet ikke lovet noe som helst...

Hva i svarte skal jeg gjøre ??

Skrevet

Med mindre du tar flere seriøse vitner så er muntlige avtaler (med NAV eller andre) verdt papiret de er skrevet på!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er slik på nav at hver krone må søkes om og godkjennes på papiret. Du og saksbehandler finner ut hvilke kurs/ skole/ utprøving i jobb osv som passer for deg. Så blir dette behandlet på nav, du får etter vedtak et brev om dette blir godkjent eller ikke.

Fungerer nok ikke slik at du selv tar iniativet til dette, muntlige avtaler er ikke verdt noe før du kan vise frem et vedak. Det er leit at du ikke fikk klarere beskjed om saksgangen før du satt i gang på egen hånd. Tror neppe en advokat kan gjøre noe med en muntlig avtale.

Gjest Dritlei av NAV
Skrevet

Det er slik på nav at hver krone må søkes om og godkjennes på papiret. Du og saksbehandler finner ut hvilke kurs/ skole/ utprøving i jobb osv som passer for deg. Så blir dette behandlet på nav, du får etter vedtak et brev om dette blir godkjent eller ikke.

Fungerer nok ikke slik at du selv tar iniativet til dette, muntlige avtaler er ikke verdt noe før du kan vise frem et vedak. Det er leit at du ikke fikk klarere beskjed om saksgangen før du satt i gang på egen hånd. Tror neppe en advokat kan gjøre noe med en muntlig avtale.

Jeg har fått et vedtaksbrev om yrkesrettet attføring.

Det betyr vel at jeg har rett til å være med å velge hva dette skal gå ut på ut fra min helsetilstand. Og når min saksbehander sier at mine forslag er greie, og forteller at dette vil godkjennes, så vet ikke jeg. Er det ikke saksbehandleren så bestemmer ?

hidi, the scorpion
Skrevet

Det betyr vel at jeg har rett til å være med å velge hva dette skal gå ut på ut fra min helsetilstand. Og når min saksbehander sier at mine forslag er greie, og forteller at dette vil godkjennes, så vet ikke jeg. Er det ikke saksbehandleren så bestemmer ?

''Er det ikke saksbehandleren så bestemmer ?''

Kun om du har fått det skriftlig. Her har du kommet i en forferdelig klemme, og det er sikkert ikke din skyld, men du er den som må betale, dessverre:((

Skrevet

''Jeg har fått et vedtaksbrev om yrkesrettet attføring. Det betyr vel at jeg har rett til å være med å velge hva dette skal gå ut på ut fra min helsetilstand. Og når min saksbehander sier at mine forslag er greie, og forteller at dette vil godkjennes, så vet ikke jeg. Er det ikke saksbehandleren så bestemmer ?''

Nei, du har ikke rett til å bestemme hva som er rett ut i fra din helsetilstand. Du kan fremme ønsker, og saksbehandler kan synes de høres fornuftig ut. Men ingen ting er avgjort før du har et vedtak som spesifikt går på de tingene. Et vedtak om om yrkesrettet attføring gir deg ikke rett til selv å gå av sted å starte på noe. Du må følge de rettningslinjene. Dessuten er det ikke en saksbehandler som avgjør om du får dekket skole/kurs eller ikke. Det blir gjort i fellesskap av flere behandlere. De har sine retningslinjer å følge, at du har havnet i denne klemma, er veldig beklagelig. Og du kan jo håpe at de vil godta dette, ellers må du nok betale selv. Husk for fremtiden og alltid ha bevis for hånden, en muntlig avtale er ingen ting verdt.

Jeg har selv opplevd opptil flere ganger å bli forespeilet at ting vil gå igjenom, men at planene blir forandret underveis.

Lykke til, håper det ordner seg for deg. Hva sier din nye saksbehandler at du skal gjøre med dette?

Skrevet

Om du er i veldig tvil, ville jeg valgt å spørre advokaten her inne, Thomas Myran. Har selv fått gode svar fra han. Det koster noen kroner, 149,- tror jeg, men vel verdt.

Håper det ordner seg!

Skrevet

NAV's prosedyrer ift attføring følger Folketrygdloven:

Først skal de medisinske vilkårene vurderes (§ 11.5). Fyller du vilkårene, får du vedtak på dette.

Deretter skal det vurderes om attføring er "hensiktsmessig og nødvendig" (§ 11.6). Fordi om du har "sykdom, skade eller lyte", kan det hende at du kan fungere i et annet yrke, uten attføring. Fyller du vilkårene for § 11.6, får du et nytt vedtak.

Dernest skal du og din saksbehandler sette opp en handlingsplan / aktivitetsplan der målet skisseres og nødvendige tiltak for å nå målet. Denne må signeres av begge parter og du får nok et vedtak.

Håper saken din løser seg, lykke til med kurs og jobb!

Skrevet

nå er det jo sånn da, at man ved yrkesrettet attføring må forholde seg til hva NAV sier, på papiret. ( egne erfaringer )

I min kommune så har man en saksbehandler, denne kan føre planer osv som kan være gunstige for meg. MEN det er ikke dermed sagt at dette går igjennom.

Dette er pga at min søknad ville da bli behandlet av en annen avdeling som hverken kjenner meg eller min saksbehandler og vil da ut ifra papirer fra lege/psykolog, saksbehandler og andre uttalelser fra innvolverte i saken ta stilling til saken om hva du vil ha rett på.

Om denne behandleren finner det ugunstig for deg å gå F.eks gå et år påbyggning for å ta studiekompetanse, vil han heller innvilge deg f.eks 3 årig videregående skole fordi h*n ikke ser deg hendt til å kunne gjennomføre de planer du har uten å ta opp igjen grunnkurs og vk1.

Disse besluttningen blir tatt av personer som har lite kjenskap til deg, og man møter da alt for ofte den "kampen" som alt for mange har med NAV pr dags dato...

Gjest segunda
Skrevet

Snakk igjen med saksbehandleren og vær rolig og saklig. Prøv å finne ut om ikke dette lar seg gjøre. Du kan også gå et steg opp og snakke med hans/hennes sjef og fortelle at du mener at du har blitt lovet noe muntlig. Du må bare holde roen og sakligheten.

Prøv å løse dette så fredelig som mulig på lavest mulig plan. Ikke true med advokater med engang. Det kommer sannsynligvis ikke til å hjelpe hvis du har ingen vitner.

Jeg vet at det er tøft når du er syk, men det er verdt å prøve.

Gjest Dritlei av NAV
Skrevet

''Jeg har fått et vedtaksbrev om yrkesrettet attføring. Det betyr vel at jeg har rett til å være med å velge hva dette skal gå ut på ut fra min helsetilstand. Og når min saksbehander sier at mine forslag er greie, og forteller at dette vil godkjennes, så vet ikke jeg. Er det ikke saksbehandleren så bestemmer ?''

Nei, du har ikke rett til å bestemme hva som er rett ut i fra din helsetilstand. Du kan fremme ønsker, og saksbehandler kan synes de høres fornuftig ut. Men ingen ting er avgjort før du har et vedtak som spesifikt går på de tingene. Et vedtak om om yrkesrettet attføring gir deg ikke rett til selv å gå av sted å starte på noe. Du må følge de rettningslinjene. Dessuten er det ikke en saksbehandler som avgjør om du får dekket skole/kurs eller ikke. Det blir gjort i fellesskap av flere behandlere. De har sine retningslinjer å følge, at du har havnet i denne klemma, er veldig beklagelig. Og du kan jo håpe at de vil godta dette, ellers må du nok betale selv. Husk for fremtiden og alltid ha bevis for hånden, en muntlig avtale er ingen ting verdt.

Jeg har selv opplevd opptil flere ganger å bli forespeilet at ting vil gå igjenom, men at planene blir forandret underveis.

Lykke til, håper det ordner seg for deg. Hva sier din nye saksbehandler at du skal gjøre med dette?

Saksbehandleren begynnte å påstå at jeg plutselig var feilinformert av forrige saksbehandler. At ting hun sa ikke var sant. Jeg gikk kjappt i gang med skole (privatist) for å ta eksamen for å kvalifisere meg til utdanning til høsten. Da jeg forhåpentligvis er frisk nok til å kunne gjennomføre noe. Jeg får dekket arbeidavklaringspenger av NAV. Dem har ikke sagt noe om hva jeg SKAL. Jeg har rett og slett ikke peilingen..Herre Jesus for et ondt system sier jeg...

Skrevet

Når det gjelder NAV, er det kun skriftlig info som gjelder. Har ikke så mye med NAV å gjøre, men har gjort meg til en vane å bruke e-post for å få ting bekreftet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...