Gå til innhold

Ikke-røykere er smartere enn røykere


Olav Femte

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    25

  • Angustia

    11

  • PieLill

    9

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

''Vel- dem om det. Jeg unngår folk som røyker fordi de lukter. Og dessuten så har røykere og jeg meget sjeldent noe å snakke om fordi vi befinner oss på ulike planeter i interesser/jobb etc.'

Jeg synes et slikt utsagn grenser til en lite sjarmerende arroganse. Selv har jeg alltid vært en ikke-røykende, men har så avgjort møtt mange mennesker opp gjennom årene som både har vært svært interessante, ressurssterke, hyggelige etc og samtidig røykere.

Synes lite om å diskriminere på gruppenivå - selv om jeg også misliker lukten sterkt . De av mine bekjente som er stor-røykere forsøker jeg å heller treffe på en kaffebar enn å dra hjem til dem.

Jeg kjenner faktisk ingen som røyker.

Det er ei dame som pleier komme på en buss jeg ofte tar. Jeg gjør alt for å unngå å havne i samme sete(område som henne. Røykosen står ut av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Da må man begynne å definere hva det er å være perfekt. Har du en god definisjon? :)

Jeg antar at hver av oss vil ha en noe ulik definisjon på hva det innebærer å være perfekt.

Uansett så finnes det neppe noen som er helt perfekt uansett. :-) (og bra er det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at røykere er dummere enn ikke-røykere. Innbefatter dette på gruppenivå, eller generaliserer du nå, NHD?

Det du kaller "gruppenivå" er vel nettopp å generalisere (på en korrekt måte). Studien viser at i gjennomsnitt har røkerne lavere IQ, men det betyr selvsagt ikke at hver eneste røker har det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, hvis man er klar over alle ulempene røyken fører med seg av sykdom etc og fremdeles synes livet er bra med røyk, så hvorfor ikke? Det forkorter vel kanskje livet til noen, men om man er opptatt av kvalitet kontra kvantitet ...................

Jeg vet om en del med Ulcerøs Colitt som holder sykdommen i sjakk med å røyke. Men legen kan jo selvfølgelig ikke råde dem til å røyke selv om h*n vet at det kan bremse sykdommen.

''tja, hvis man er klar over alle ulempene røyken fører med seg av sykdom etc og fremdeles synes livet er bra med røyk, så hvorfor ikke? Det forkorter vel kanskje livet til noen, men om man er opptatt av kvalitet kontra kvantitet ...................''

Da skjønte du ikke poenget mitt. De færreste kan påstå seg økt kvalitet fordi de røyker. Røyking fører til en hel haug med negative kroppslige effekter lenge før man dør av det. At noen i full seriøsitet mener kostnaden til røyken gir mer livskvalitet enn reiser, restaurantbesøk, gaver til venner og bekjente, støtte av veldedige formål og alt det andre man kunne brukt pengene på høres ut som ren avhengighet i mine øyne.

''Jeg vet om en del med Ulcerøs Colitt som holder sykdommen i sjakk med å røyke. Men legen kan jo selvfølgelig ikke råde dem til å røyke selv om h*n vet at det kan bremse sykdommen.''

Jeg vet ingenting om denne sykdommen. Og at det finnes noen veldig, veldig få som kanskje kan dra en fordel av røyken forandrer ikke mitt standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beatrica

Det du kaller "gruppenivå" er vel nettopp å generalisere (på en korrekt måte). Studien viser at i gjennomsnitt har røkerne lavere IQ, men det betyr selvsagt ikke at hver eneste røker har det.

Med vennlig hilsen

Det poenget jeg ville frem til, var at studiet ER på gruppenivå, og derfor en generalisering. Ergo kan man altså ikke si noe så generelt som at "at røykere er dumme" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tja, hvis man er klar over alle ulempene røyken fører med seg av sykdom etc og fremdeles synes livet er bra med røyk, så hvorfor ikke? Det forkorter vel kanskje livet til noen, men om man er opptatt av kvalitet kontra kvantitet ...................

Jeg vet om en del med Ulcerøs Colitt som holder sykdommen i sjakk med å røyke. Men legen kan jo selvfølgelig ikke råde dem til å røyke selv om h*n vet at det kan bremse sykdommen.

Det er vel det NHD og flere andre her prøver å si. At røyking gjør livet både kvalitativt (KOLS, dårligere kondis, sløse bort penger man kunne brukt på noe hyggeligere, kreft og de lidelsene kreft fører med seg) og kvantitativt (kortere levetid) dårligere.

Jeg har full forståelse for at noen røyker og at det er vanskelig å slutte, men jeg synes det blir for dumt når røykere begynner å argumentere FOR røyk... Har til gode å høre noen gode argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''hvis man er klar over alle ulempene røyken fører med seg av sykdom etc og fremdeles synes livet er bra med røyk, så hvorfor ikke? ''

Og dersom de får kreft eller andre sykdommer forsårsaket av røyk, så er det samfunnet som skal betale.

Vel- dem om det. Jeg unngår folk som røyker fordi de lukter. Og dessuten så har røykere og jeg meget sjeldent noe å snakke om fordi vi befinner oss på ulike planeter i interesser/jobb etc.

''Og dersom de får kreft eller andre sykdommer forsårsaket av røyk, så er det samfunnet som skal betale.''

Jeg røyker ikke, men vi har nok svært forskjellige holdninger til dem som gjør det. Det er nå sin sak. Det er imidlertid slettes ikke sikkert at røyking utgjør den økonomiske belastningen for samfunnet som ofte antas. Se f.eks:

http://www.minerva.as/2008/05/07/sparer-rykerne-staten-for-penger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''tja, hvis man er klar over alle ulempene røyken fører med seg av sykdom etc og fremdeles synes livet er bra med røyk, så hvorfor ikke? Det forkorter vel kanskje livet til noen, men om man er opptatt av kvalitet kontra kvantitet ...................''

Da skjønte du ikke poenget mitt. De færreste kan påstå seg økt kvalitet fordi de røyker. Røyking fører til en hel haug med negative kroppslige effekter lenge før man dør av det. At noen i full seriøsitet mener kostnaden til røyken gir mer livskvalitet enn reiser, restaurantbesøk, gaver til venner og bekjente, støtte av veldedige formål og alt det andre man kunne brukt pengene på høres ut som ren avhengighet i mine øyne.

''Jeg vet om en del med Ulcerøs Colitt som holder sykdommen i sjakk med å røyke. Men legen kan jo selvfølgelig ikke råde dem til å røyke selv om h*n vet at det kan bremse sykdommen.''

Jeg vet ingenting om denne sykdommen. Og at det finnes noen veldig, veldig få som kanskje kan dra en fordel av røyken forandrer ikke mitt standpunkt.

ja folk er forskjellige. jeg er selv ikke-røyker men ser at røyking har en sosial effekt for mange. jeg tror det demper kjedsomheten en del . Vet om mange eldre som koser seg med røyken. Hvis det kan dempe ensomheten og tunge tanker så kanskje det er verdt det?

Men jeg ser helt klart en del uheldige følger av røyken. Det verste er at man kan påføre andre skader ved passiv røyking. At helsevesenet må ta kostnaden av kreft grunnet røyk er heller ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det poenget jeg ville frem til, var at studiet ER på gruppenivå, og derfor en generalisering. Ergo kan man altså ikke si noe så generelt som at "at røykere er dumme" :-)

Røykere har en gjennomsnittlig IQ på 7,5 poeng lavere enn andre. Selvsagt finnes det røykere som har høy intelligens, men denne undersøkelsen er som det meste annet i forskning, nemlig gjennomsnitt.

Man kan altså ikke si at alle røykere er dumme, men at de er dummere gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det poenget jeg ville frem til, var at studiet ER på gruppenivå, og derfor en generalisering. Ergo kan man altså ikke si noe så generelt som at "at røykere er dumme" :-)

Vel, jo, i gjennomsnitt er den gjennomsnittelige røkere dummere enn de som ikke begynte å røke. Det er jo nettopp det studien viser.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nå går vi for?

Da kan du ikke ha fulgt med i timene på skolen...

Eller nyhetene på TV...

;-)

mvh

Jeg bodde i en dyp dal hvor tv-skjermen lignet veldig mye på snø i perioder :-). Kanskje ingen unnskyldning, men jeg vokste opp på et sted som ikke var så veldig opplyst akkurat. Fikk sjokk jeg da jeg kom ut i "den store verden." :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest beatrica

Det du kaller "gruppenivå" er vel nettopp å generalisere (på en korrekt måte). Studien viser at i gjennomsnitt har røkerne lavere IQ, men det betyr selvsagt ikke at hver eneste røker har det.

Med vennlig hilsen

Nettopp :-) Da ser du hva jeg mener :) Og så håper jeg at NHD kan uttale seg mer nøyaktig og mindre generelt neste gang. Det kan nemlig virke stigmatiserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det NHD og flere andre her prøver å si. At røyking gjør livet både kvalitativt (KOLS, dårligere kondis, sløse bort penger man kunne brukt på noe hyggeligere, kreft og de lidelsene kreft fører med seg) og kvantitativt (kortere levetid) dårligere.

Jeg har full forståelse for at noen røyker og at det er vanskelig å slutte, men jeg synes det blir for dumt når røykere begynner å argumentere FOR røyk... Har til gode å høre noen gode argumenter.

''Har til gode å høre noen gode argumenter.''

En klassekamerat fra gamle da'r husker jeg lot det gå litt sport i å finne på mange "gode" argumenter for røyking, for narkotika osv, selv om han verken røykte eller knarket selv.

Nå har jeg glemt de fleste, men et par sitter:

"Det sies at man kan spare nok penger til en sydentur dersom man kutter ut røyken, men hva f... skal man i syden dersom man ikke skal kjøpe med seg billig røyk hjem??!!"

og vedr narko:

"Bruk av narkotika bidrar til å gi narkohundene et meningsfullt liv"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Synes de er mer intelligente som lever livet mens de har det, og dør når de dør.''

Jeg er så lei av det argumentet for røyking. Jeg var lei av det nesten før jeg begynte å røyke som dum 17-åring.

Hva er det røyk gir deg, som gjør at du nyter livet så mye mer enn alle andre? Er det smaken? Ikke vær latterlig. Blir du så attraktiv for andre? Ikke mange som liker den stanken. Er rusen så fantastisk? Nei, det tilfredstiller kun et kunstig behov. Og moralsk sett er røyking et forkastelig valg, så du blir i alle fall ikke et bedre menneske av det.

Røyk er en avhengighet av den mest idiotiske sort. Bortkastede penger, som kunne blitt brukt på ferier og opplevelser. Røykingen fører til dårligere helse lenge før man snakker om å dø av den. Og den døden ville jeg ikke unnet noen - lungekreft eller KOLS frister deg, forstår jeg? Videre øker røyk sjansene for å utvikle angst og depresjon.

Så du nyter livet ved å røyke? Kos deg! Men jeg tror dessverre det er avhengigheten din som snakker.

''Jeg er så lei av det argumentet for røyking. ''

Jeg er helt enig med deg - akkurat som at det eneste ved røyking er at man risikerer kortere liv og ikke forringet livskvalitet mens det står på.

Jeg kjenner en dame som var storrøyker, men som sluttet etter alvorlig sykdom for noen år siden. Hun var ikke mer enn 46-47 år da hun i løpet av ett års tid både fikk operert bort en halv lunge pga kreft og deretter fikk angina og hjertestans og trippel bypass-operasjon. De hadde problemer med å finne gode nok blodårer til bypass-operasjonen pga røykingen også, og dårlig blodsirkulasjon generelt førte til ekstra belastninger og problemer i forbindelse med operasjoner og rekonvalsens.

I dag er hun snart 60 år, og er halvveis invalidisert etter alt hun gjennomgikk og er veldig dårlig til beins. Hun er (dessverre) et tydelig eksempel på at det ikke bare er livet fra 70 til 85 man eventuelt går glipp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykere har en gjennomsnittlig IQ på 7,5 poeng lavere enn andre. Selvsagt finnes det røykere som har høy intelligens, men denne undersøkelsen er som det meste annet i forskning, nemlig gjennomsnitt.

Man kan altså ikke si at alle røykere er dumme, men at de er dummere gjennomsnittlig.

Var det ikke Kaci Kullmann Five som sa at dersom man sitter med hodet i stekeovnen og beina i fryseboksen, så hjelper det ikke å si at man gjennomsnittlig er 'lunken'? ;-)

Men 7,5 poeng lavere IQ gjennomsnittlig sett er ganske mye. Og selv om det helt sikkert er en del lynende intelligente røykere som trekker snittet OPP, betyr jo det bare at det er enda flere som trekker snittet NED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest må ha røyk pga psyken

Så du mener faktisk at røykere er dummere enn ikke-røykere?

S: Ja.

La meg stille deg et annet spørsmål: Hvorfor blir det sett på intelligent å ville ha et langt liv?

S: Blir det sett slik? Hvor står det? Den forskningen det vises til her, omtaler ikke dette i de hele tatt.

Synes de er mer intelligente som lever livet mens de har det, og dør når de dør. Ingen har noen garantier likevel. Dessuten er ikke tilværelsen sååå facinerende heller. Så hva er vitsen med å bli 80-90 år hvis en synes en klarer seg fint med 70-75?

S: Nå er det ikke slik at røyking i hovedsak gir sykdommer som gir brå død slik at en dør som "en falk i flukt som faller til jorden". Mer typisk er KOLS, en mer forjævlig måte å ende sitt liv på enn den mest kreative torturisk kunne funnet på.

Så en som slutter å røyke får plutselig høyere IQ?

Nå er det vel også forsket på at flertallet av de som sliter psykisk, røyker. Vil det si at flertallet av de som sliter psykisk er dummere enn andre?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har til gode å høre noen gode argumenter.''

En klassekamerat fra gamle da'r husker jeg lot det gå litt sport i å finne på mange "gode" argumenter for røyking, for narkotika osv, selv om han verken røykte eller knarket selv.

Nå har jeg glemt de fleste, men et par sitter:

"Det sies at man kan spare nok penger til en sydentur dersom man kutter ut røyken, men hva f... skal man i syden dersom man ikke skal kjøpe med seg billig røyk hjem??!!"

og vedr narko:

"Bruk av narkotika bidrar til å gi narkohundene et meningsfullt liv"

Ja, dette var såpass gode argumenter at jeg tror jeg skal begynne både å røyke og å bruke narkotika! LOL! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke Kaci Kullmann Five som sa at dersom man sitter med hodet i stekeovnen og beina i fryseboksen, så hjelper det ikke å si at man gjennomsnittlig er 'lunken'? ;-)

Men 7,5 poeng lavere IQ gjennomsnittlig sett er ganske mye. Og selv om det helt sikkert er en del lynende intelligente røykere som trekker snittet OPP, betyr jo det bare at det er enda flere som trekker snittet NED.

Ja, gjennomsnitt er ikke alltid en god måte å måle på... Men det sier litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...